۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 84956861
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مادران مبتلا به ایدز در اصفهان ۶۲ کودک سالم به دنیا آوردند

اصفهان – ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مادران باردار مبتلا به ایدز (HIV) در این استان تا کنون ۶۲ نوزاد سالم به دنیا آوردند و این نشان دهنده زندگی عادی مبتلایان به این ویروس است.

به گزارش ایرنا، حمید گله‌داری روز سه‌شنبه درهمایش هم‌اندیشی روز جهانی ایدز در کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: مبتلایان به ایدز می‌توانند ازدواج کنند باردار شوند، به مراکز درمانی مراجعه کنند و عمر طبیعی خود را داشته باشند مشروط به اینکه به موقع تشخیص داده شود و به موقع درمان شوند.

به گفته وی بالغ بر ۳۰ سال از تشخیص این بیماری در اصفهان گذشته است پس از این مدت باید ارزیابی شود که ما موفق به چند درصد تشخیص شده‌ایم که آمار جهانی درصد شیوع این بیماری را ۱۵ صدم درصد اعلام کرده است که این رقم برای کشورهای غربی است و در کشور ما کمتر است.

گله‌داری افزود: اگر براساس همین ۱۵ صدم درصد در استان اصفهان با جمعیت حدود پنج میلیون نفر ارزیابی کنیم باید حدود هفت هزار نفر شناسایی شده باشند در حالی که کمتر از یکهزار نفر شناسایی شدند که این آمار در کشور ۴۲ هزار نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: بر این اساس می‌طلبد که مقوله آموزش و آگاهی‌رسانی در جامعه جدی گرفته شود و مردم را ترغیب کنیم و از بحث انگ زدن فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه برخی از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی مراجعه می‌کنند که خیلی دیر می‌شود گفت: در مقابل خیلی ها می دانند ولی می ترسند بازگو کنند که این انگ به آنها چسبیده شود و طرد شوند ولی اگر آموزش داده شود که الان شرایطی فراهم شده که مادر باردار بتواند بارداری خود را انجام دهد و نوزاد سالم به دنبال بیاورد بسیاری از مبتلایان برای درمان مراجعه خواهند کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین سن مبتلایان به این بیماری را ۲۴ تا ۴۰ سال و در سطح جمعیت جوان جامعه عنوان کرد و گفت: این درحالیست که قرار است این جمعیت باید آینده مملکت را بسازند در شرایطی که مملکت به کمبود نیروی جوان مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت دسترسی برابری برای مردم فراهم شده و اکنون در استان حدود یکهزار واحد بهداشتی وجود دارد که آزمایش فوری اولیه را انجام می‌دهند و اگر تست فرد مثبت بود می‌تواند آزمایش های بعدی را انجام دهد.

گله‌داری افزود: این در حالیست که یکی از مشکلات و نقطه ضعف در حوزه بهداشت این است که افراد به پایگاه سلامت در محله زندگی خود مراجعه نمی‌کنند و تنها این استقبال در زمان شیوع کرونا و برای دریافت واکسن بود.

مدیرکل بهزیستی اصفهان نیز گفت: معاونت پیشگیری این سازمان اقدامات موثری را برای تعهد دولت مبنی بر کنترل و پیشگیری بیماری ایدز با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و موسسات دولتی در دستور کار دارد.

ولی‌الله نصر اصفهانی افزود: این سازمان با انواع آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار و خیابانی که چهار برابر کودکان هم سن خود در معرض ابتلا به این بیماری هستند و همچنین معتادان تزریقی و همسران آنها و دیگر اقشار ارتباط دارد .

وی اظهار داشت: درمجموع ۶ هدف در این سازمان در جهت کنترل و پیشگیری این بیماری دنبال می‌شود که شامل انجام آزمایش برای جمعیت هدف در معرض آسیب، در اختیار گذاشتن ابزار کاهش آسیب، آموزش ، کنترل بیماری و ارائه خدمات در مراکز مثبت زندگی است.

اول دسامبر مصادف با یازدهم آذر روز جهانی مبارزه با ایدز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha