۳۵۰۰ نفر از خدمات «مراکز کاهش آسیب» بهزیستی اصفهان بهره‌مند شدند

اصفهان-ایرنا- معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات «مراکز کاهش آسیب» بهزیستی استان بهره‌مند شدند که از این تعداد ۶۰۰ نفر زن بودند.

به گزارش ایرنا؛ سمیه کریمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر تعداد سه کانکس «کاهش آسیب» در سه شهرستان اصفهان، نجف‌آباد و روستای «مهرنجان» فلاورجان در حال خدمت‌رسانی است که در آنها توزیع اقلام بهداشتی، تست رایگان «اچ آی وی» و آموزش‌های پیشگیرانه ارائه می شود.

وی افزود: هدف از جانمایی مراکز کاهش آسیب؛ پیشگیری از پیامدهای ویرانگر مصرف مواد مخدر، روابط جنسی محافظت نشده و خارج از چارچوب، پیشگیری از گسترش «هپاتیت»، «ایدز»، «سل» و بیماری‌های مقاربتی و نیز بهبود زخم‌های عمیق و عفونی ناشی از مصرف مواد بین مصرف‌کنندگان است.

کریمی ادامه داد: اکنون یک مرکز سرپناه شبانه ویژه زنان، یک مرکز گذری کاهش آسیب روزانه ویژه زنان، ۲ مرکز گذری کاهش آسیب همراه با تیم‌های سیار وابسته و سه «موبایل ون» (خودروی ون کاهش آسیب سیار) در شهرستان‌های اصفهان و کاشان، لنجان، فلاورجان، شاهین‌شهر، نجف‌آباد و خمینی‌ شهر و یک تیم سیار کاهش آسیب ویژه افراد تراجنسیتی نیز در شهر اصفهان فعال هستند.

به گفته وی، در این مراکز آموزش‌های مرتبط با کاهش آسیب «اچ آی وی»، مشاوره و تست «اچ آی وی»، توزیع غذا و اقلام بهداشتی رایگان به معتادان، افراد کارتُن خواب و مُتجاهر، مردان، زنان و دختران در معرض بیشترین آسیب ارائه می‌شود.

کریمی به بازدید اخیر نمایندگان سازمان ملل متحد از طرح‌های مبارزه با ایدز سازمان بهزیستی اصفهان اشاره و بیان کرد: به گفته کارشناسان حاضر در این بازدید، بهزیستی اصفهان برغم چالش‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها موفق و فعال عمل کرده است اما نیازمند هم‌افزایی همه نهادهای مربوطه و بهبود مشارکت‌های بین بخشی در این زمینه هستیم.

به گزارش ایرنا؛ نمایندگان سازمان ملل متحد ۳۰ آذر سالجاری برای رصد فعالیت‌های مرتبط با پروژه صندوق جهانی مبارزه با ایدز و بررسی عملکرد کشور از طرح‌های مبارزه با ایدز در اصفهان بازدید کردند.این برنامه با تمرکز بر ۲ واحد ارائه‌دهنده خدمات کاهش آسیب در مناطق آسیب‌خیز شهر اصفهان شامل یک خودروی سیار(موبایل ون زنان) و یک ایستگاه (کانکس) انجام شد.

هدف از این برنامه جهانی حمایت از افرادی است که با«HIV» زندگی می‌کنند یا در معرض بیشترین خطر ابتلا به آن هستند.

سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌های اصلی کمیته پیشگیری و کنترل ایدز در کشور است.

به گفته کارشناس ایدز مرکز بهداشت اصفهان، انتقال« ایدز» از طریق رفتار پُرخطر جنسی نسبت به اعتیاد تزریقی پیشی گرفته بطوری‌ که امسال بیش از ۷۰ درصد از موارد انتقال در استان بدلیل رفتارهای محافظت نشده جنسی بوده است.

سالانه بطور میانگین حدود ۴۰ بیمار مبتلابه ایدز در استان اصفهان شناسایی می‌شوند.

اکنون در موج سوم انتقال ایدز؛ بیشتر بیماران شناسایی‌ شده از طریق الگوی روابط محافظت نشده جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

ایدز(AIDS) نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha