تعرفه گذاری خدمات، ارمغان دولت به پرستاران

یاسوج - ایرنا - قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۱۳۸۶ در مجلس به تصویب رسید و تاکنون از مطالبات بر زمین مانده این قشر زحمت کش بود که پس از سال ها انتظار هم اکنون به همت دولت سیزدهم وارد فاز اجرایی شده است.

چند روز پیش اجرای این قانون با پیش بینی سرمایه گذاری سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی آغاز شده است و مقرر شده که فعلاً کارانه فعلی را ضرب در ۲.۲ کنند و مبلغ حاصله را به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت کنند.

با اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات هزینه خدمات پرستاری که حدود ۲۵۰ خدمت نظیر سونداژ، اکسیژن‌تراپی و ترانسفوزیون می‌باشد به خود پرستاران تعلق می‌گیرد در حالی که اکنون برخی از این خدمات به نام پزشک ثبت می شود.

بر اساس ماده واحده این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شده استاندارد بسته‌های خدمات، تشخیصی و درمانی کادر پرستاری موضوع ماده(۱۶) قانون سازمان نظام پرستاری را در همه مراکز بهداشتی و درمانی کشور تعیین و به استناد قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در چهارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیأت وزیران اجرا کند.

طبق این قانون کارانه ارائه کنندگان خدمات پرستاری باید بر اساس قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود و مطابق تبصره دو این قانون قرار بود، آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تدوین و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد و اجرا شود.

سه سند برای اجرای قانون نیاز بود سند نخست مصوبه هیات وزیران برای تعیین ارزش‌ نسبی خدمات بود که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد؛ سند دوم رسیدگی به اسناد بود که توسط شورای عالی بیمه ابلاغ شد و سند سوم نیز آماده شدن زیرساخت‌های HIS بیمارستان‌ها بود تا خدمات پرستاری در صورتحساب بیمار لحاظ و درآمدهای ناشی از تعرفه‌ها و سهم پرستاران احصا شود.

با پیگیری‌های مقام عالی وزارت بهداشت، اولین پرداختی بر اساس تعرفه‌گذاری از ۱۶ آبان ماه به بیمه‌ سلامت انجام شد تا آن را به دانشگاه‌ها بدهند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۶ آبان ماه تاکنون لیست کارکنان را احصا کردند و مبلغی به صورت علی‌الحساب به پرستاران پرداخت می‌کنند.

براساس این طرح میانگین دریافتی پرستاران در سه ماه اخیر، محاسبه و ضرب در ضریب ۲.۲ می‌شود و این مبلغ به عنوان کارانه به پرستاران پرداخت می‌شود اما از ماه‌های آینده و زمانی که بررسی اسناد توسط بیمه‌ها انجام شود میزان دریافتی پرستاران بر اساس عملکرد و تعرفه خدمات آنها خواهد بود.

آن طور که رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفته اکنون پرستاران بابت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت و بیمه‌ها طلب دارند که تا پایان سال جاری پرداخت می شود.

امسال همزمان با میلاد بانوی اسوه صبر و مقاومت حضرت زینب (س) و روز پرستار، پرستارانی که در همه فعالیت شغلی خود به ویژه دوران شیوع ویروس کرونا با از جان گذشتگی در سنگر سلامت خدمت کرده اند از این خبر خوشحال شده اند.

تعرفه گذاری نظام پرستاری تحقق مطالبه دیرینه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با گرامیداشت روز پرستار گفت: تحقق تعرفه گذاری خدمات پرستاری از مطالبات دیرینه این قشر سختکوش است که به تازگی و به همت مسوولان دولت سیزدهم وارد فاز عملیاتی شده است.

تعرفه گذاری خدمات، ارمغان دولت به پرستاران

محمد غلام نژاد اظهار داشت: نخستین پرداختی این طرح روز گذشته به حساب پرستاران کهگیلویه و بویراحمد واریز شده است.

وی با یادآوری نقش پرستاران در بازگشت بیماران به شرایط سلامتی عنوان کرد: اجرای این طرح باعث افزایش رغبت پرستاران برای ارائه خدمات با کیفیت می شود.

غلام نژاد ابراز اشت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که با تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب عملیاتی شده، نه تنها هویت بخش حرفه پرستاری است بلکه حقوق و درآمد پرستاران را نیز افزایش می دهد.

وی بازگشت پرستارانی که به دلیل نارضایتی به بخش های دیگر نقل مکان فعالیت دارند را از دیگر مزایای اجرایی شدن قانون مذکور دانست که افزون بر کاهش بار مسئولیت پرستاران به بهبود کیفیت خدمات کمک می کند.

شرایط کاری پرستاران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه پرستاران به دلیل فضای کاری همراهی با درد و رنج بیماران تجارب تلخ و شیرین زیادی دارند تصریح کرد: دعای بیماران همواره به آنان انرژی مثبت می دهد.

غلام نژاد تاکید کرد: در زمان حاضر ۲ هزار و ۶۱۱ پرستار با صبر زینبی در بیمارستان های شهرستان های مختلف استان خدمت می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه پرستاران در سال های اخیر ثابت کردند که در راه خدمت به مردم و جهاد همواره ثابت قدم هستند تاکید کرد: توجه به معیشت این قشر گام مهمی برای تحقق عدالت اجتماعی است.

تعرفه گذاری خدمات، ارمغان دولت به پرستاران

غلام نژاد تصریح کرد: برای مهار و مبارزه با ویروس کرونا جامعه پزشکی و پرستاری با تقدیم شهدا برگ های زرینی به افتخارات کادر درمان کهگیلویه و بویراحمد افزوده شده است.

وی ابراز داشت: نامگذاری ولادت حضرت زینب کبری(س) به عنوان روز پرستار نشان از ارزش و جایگاه حرفه پرستاری دارد.

کمبود پرستار و افزایش حجم کاری پرستاران، متناسب نبودن شمار پرستاران شاغل با تعداد تخت های بیمارستانی، اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران، نارضایتی آنان از حقوق دریافتی و اختلاف پرداختی بین پرستاران در قراردادهای مختلف پیمانی تبصره و شرکتی از دیگر مشکلات جامعه پرستاری است که این قشر زحمت کش از مسوولان انتظار دارند مشکلات مذکور برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha