۳۵۰ گردشگر ایرانی و خارجی از فصل برداشت زعفران در تربت‌حیدریه دیدن کردند

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه گفت: در فصل برداشت زعفران بیش از ۳۵۰ گردشگر ایرانی و خارجی در قالب ۲۴ گروه از مزارع منطقه در سطح شهرها و روستاهای تربت‌حیدریه و زاوه دیدن کردند.

علی محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گروه در فصل برداشت زعفران طی ماههای مهر تا آذرماه امسال از نزدیک با مراحل جمع‌آوری، پرکنی و فرآوری گل‌ زعفران آشنا شده و همچنین از موزه زعفران تربت‌حیدریه به عنوان بزرگ‌ترین بازار عرضه گُل کشور، پژوهشکده زعفران و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زعفران بازدید کردند.

وی با بیان اینکه در فصل برداشت زعفران عرضه دمنوش‌ها و غذاهای زعفرانی رونق خاصی داشت، اضافه کرد: بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، کارگاه‌های صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نمایشگاه‌های عرضه صنایع دستی مرتبط با زعفران و حضور در جشنواره‌های مرتبط از دیگر برنامه‌های جنبی تدارک دیده شده در بازه زمانی حضور گردشگران بود.

به گفته وی، تهیه مستند تلویزیونی "حولی همسده" با رویکرد معرفی بیشتر زعفران و جاذبه‌های گردشگری و اجرای برنامه‌های زنده رادیویی توسط صدا و سیمای خراسان رضوی، برگزاری هفتمین جشنواره ملی عکس زعفران و دیگر برنامه های فرهنگی - رسانه ای در طول زمان برداشت زعفران باعث شد، علاوه بر معرفی فرهنگ، تاریخ و جغرافیای منطقه به تاثیر حضور گردشگران بر رشد حوزه کشاورزی و صنایع مرتبط و تحول آفرینی اقتصادی پرداخته شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: این شهرستان با بهره مندی از ۹ رباط و کاروانسرا و پنج سرای تاریخی و ۳۲۰ جاذبه گردشگری و شهرستان زاوه با ۹۰ اثر تاریخی و گردشگری مزیت خوبی در حوزه گردشگری و صنایع مرتبط با آن دارد، ضمن اینکه برداشت زعفران طی سالهای اخیر فرصت جدیدی برای جذب توریست نصیب منطقه کرده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس برخی داده های مراجع مرتبط همچون خانه کشاورز، از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار زمین‌های زیرکشت زعفران کشور ۹۱ هزار هکتار در خراسان رضوی معادل ۷۶ درصد قرار دارد که از این میزان دستکم ۳۰ هزار هکتار مربوط به تربت‌حیدریه و حومه است.

تولید زعفران مازاد بر نیاز کشاورزان تربت حیدریه ۳۵ تن محصول خشک است که با احتساب مناطق حومه به ۶۰ تن می‌رسد، ضمن اینکه استان‌های خراسان رضوی و جنوبی به لحاظ کمی و کیفی رتبه نخست تولید زعفران جهان را در اختیار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha