واحدهای تولید سفال، آجر و ریخته گری به خارج از شهر اصفهان انتقال می یابند

اصفهان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: تسهیلات و برنامه ریزی هایی انجام شده که واحدهای تولید سفال، آجر و ریخته گری به خارج از شهر اصفهان انتقال داده شوند.

به گزارش ایرنا مهران زینلیان پنجشنبه شب در جلسه انتقال، بهسازی و نوسازی صنایع سفال و آجر اصفهان افزود: ۱۳ سال است که از مصوبه شورای برنامه ریزی برای خارج کردن کارخانه ها و واحد های تولیدی از محدوده شهر اصفهان می گذرد اما تا اکنون این امر محقق نشده است.

زینلیان با بیان اینکه صنعت آجر و سفال به عنوان یکی از صنایع قدیمی و تاریخی اصفهان شناخته می شود، افزود: با گسترش شهرنشینی این واحدها در محدوده شهری قرار گرفتند که امروز به عنوان منشاء مهم آلودگی هوای اصفهان شناخته می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان به بررسی موانع و مشکلات انتقال این واحدها به خارج از محدوده شهر اصفهان اشاره و بیان کرد: در این خصوص سندی توسط سازمان مدیریت با همکاری اداره کل محیط زیست و سازمان صمت آماده شده که بندهای مختلف آن بررسی، مصوب و مقرر شد آسیب شناسی لازم جهت شناسایی موانع و مشکلات انتقال این واحدها به خارج از محدوده شهری اصفهان انجام شود.

وی به تسهیلات پیش بینی شده برای این مساله اشاره و بیان کرد: زمین های متعلق به این صنایع در چارچوب ضوابط و طرحهای بالادستی تغییر کاربری می یابند که ارزش افزوده مناسبی برای مالکان آنها به همراه خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: همچنین مقرر شد زمین های دولتی برای تسهیل انتقال این واحدها مورد استفاده قرار بگیرد و زیرساخت های لازم نیز در آنها مستقر شود.

وی ادامه داد: مقرر شد تا یک ماه آینده گزارش مدوّن از عارضه سنجی و موانع انتقال کارخانه های سفال، آجر و ریخته گری اصفهان، آماده و مطرح شود تا بر اساس اطلاعات به دست آمده تصمیمات مناسبی اخذ و عملیاتی گردد.

زینلیان‌افزود: با هدف کاهش آلایندگی در اصفهان تا ۲ سال آینده واحدهای ریخته گری اصفهان نیز به شهرک صنعتی استان منتقل می شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در زمان حاضر از ۲۰۰ واحد ریخته گری۴۴ واحد به شهرک صنعتی استان منتقل شده اند و مصمم هستیم مابقی واحدها با پیگیری مستمر به صورت ماهیانه انتقال یابند.

زینلیان افزود: شهرداری اصفهان برای محدوده شهری و اداره کل محیط زیست برای خارج از محدوده، متولی این انتقال هستند و باید به صورت جامع نظارت کنند و به استانداری گزارش دهند.

وی تصریح کرد: انتظار می رود با تسهیل گری های انجام شده و پیگیری نهاد های مسوول تا کمتر از ۲ سال آینده همه این واحدها از شهر خارج شوند.

بر اساس قانون احداث و توسعه صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان ممنوع است.

از مجموع ۵۵۰ واحد صنعتی آلاینده در سطح استان ، ۴۹۵ واحد در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد که در واقع ۸۲ درصد صنایع آلاینده را شامل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha