وزیر ارشاد:هدف گذاری ما در برنامه هفتم توسعه رشد ۶درصدی اعتبارات در حوزه فرهنگ است

کاشان-ایرنا-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:در لایحه برنامه هفتم توسعه رشد ۶درصدی اعتبارات در حوزه فرهنگ هدف گذاری شده و  احکام خود را در این خصوص نهایی کرده  و به زودی به سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق  دولت ارائه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز جمعه در مسجد موسی بن جعفر(ع) اردستان افزود:برای نخستین بار در لایحه بودجه۱۴۰۲ موضوع فرهنگ و هنر از قالب های متداول خارج شد و طی توافق با سازمان برنامه و بودجه ردیف های جدیدی ایجاد شد.

وی اظهار کرد:هر استان باید یک سند تحول فرهنگی آماده کند و در اصفهان هم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری نخبگان فرهنگی این استان این سند را تهیه کند.

عدالت فرهنگی شعار بنیادین دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عدالت فرهنگی شعار بنیادین وزارت فرهنگ و ارشاد است، بیان کرد: عدالت فرهنگی یعنی اینکه بتوانیم در یک گستره دقیق و کامل امکان بهره‌مندی آحاد مردم را از زیرساخت‌های فرهنگی و محتوای فرهنگی فراهم کنیم.

اسماعیلی گفت:در سال های اخیر هنر تبدیل به یک کالای لوکس شده بود و بیش از ۹۰درصد آثار نمایشی ما در یک منطقه و یک گروه خاص مثل تهران خلاصه شد و به هیچ وجه آیینه ای از عظمت و فرهنگ ایران اسلامی نیست و به همین دلیل در دولت انقلابی شعار خود را عدالت فرهنگی گذاشتیم.

وی اظهار کرد:باید به مقوله فرهنگ و هنر در همه نقاط کشور توجه شود،در یک سال گذشته بیش از ۶۰ سفر به نقاط مختلف کشور داشتم و از نزدیک با اهالی فرهنگ صحبت کردم و فضای بزرگی برای فعالیت داریم و قصد داریم به همه کشور به شکل عادلانه نگاه کنیم و در گام بعدی فضای رشد حوزه فرهنگ و هنر را برای همه علاقمندان ایجاد کنیم.

استان اصفهان از مناطق مهم فرهنگی کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد:استان اصفهان و شهر اصفهان و مجموعه بزرگی که در این منطقه وجود دارد ازجمله کاشان،آران و بیدگل و خور و بیابانک،نائین و به ویژه اردستان یک مجموعه مهم تاریخی و فرهنگی و هنری است.

اسماعیلی گفت:امروز رجال بزرگی از تصمیم گیران نظام مقدس جمهوری اسلامی از فرزندان این خطه هستند،خانواده بزرگ طباطبائی نژاد که از خاندان بزرگ علم، جهاد و شهادت هستند و امروز هم فردی از این خانواده نماینده شایسته مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی است و برای ایشان آرزوی توفیق داریم.

وی افزود:اردستان به لحاظ فرهنگی بسیا غنی است و در همه عرصه ها این توقع وجود دارد که این مردم نقش آفرین و پیش تاز باشند همانطور که بوده و هستند.

قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر در منطقه شمال اصفهان راه‌اندازی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه اندازی قرارگاه محرومیت زدایی از حوزه فرهنگ و هنر در سال گذشته افزود:راه اندازی این قرارگاه ابتکار دولت سیزدهم است و تا کنون به ۴۰ هزار نفر علاقمند در ۵۰ رشته فرهنگی و هنری آموزش دادیم و به دنبال ایجاد اشتغال برای هنرمندان هستیم و گام دوم این طرح را اجرایی می کنیم و به زودی در منطقه شمال اصفهان این قرارگاه راه اندازی می شود.

اسماعیلی گفت:اردستان نیازمند توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری است و تلاش می کنیم زیرساخت های فرهنگی و هنری این شهرستان هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی افزود: حوزه مسائل فرهنگی و دینی مناطقی مثل شمال اصفهان که مهد مشاهیر و عالمان بزرگ ازجمله شهید مدرساست باید تقویت شود و در این دولت کار صدور مجوز موسسات فرهنگی و هنری تسهیل شده است.

18هزار موسسه فرهنگی و هنری در کشور فعال است

وی اظهار کرد:در حال حاضر ۱۸ هزار موسسه فعال دارای مجوز از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در کشور داریم که در موضوع تبصره ۱۴ و جدول ۱۷ قانون بودجه از این محل به دنبال حمایت از موسسات فرهنگی و هنری برای توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد:۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری در کل کشور داریم و بخش عمده این موسسه ها در اصفهان است و هیچ منعی برای توسعه این کانون ها نداریم و از توسعه آن حمایت می کنیم.

اردستان مهد مشاهیر است

اسماعیلی گفت:شهرستان اردستان مشاهیر و شخصیت های نامدار زیادی دارد و تقویت موسسه های فرهنگی و هنری در این منطقه ضرورت دارد و بنای دولت هم رویه متمرکز در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی افزود:دشمن جنگ رسانه ای و تروریسم رسانه ای علیه ملت ایران راه انداخته و شبکه های مزدور وابسته به سرویس های جاسوسی تروریسم رسانه ای را به شکل کامل خود اجرا می کنند و به دنبال آشوب و تاثیرگذاری در افکار عمومی هستند.

اسماعیلی گفت:اکثر هنرمندان کشور پایبند ارزشهای فرهنگی و اسلامی هستند و در برابر هجمه سنگین تبلیغاتی مزدوران دشمن و وابستگان به سرویس های جاسوسی بیگانه مقاومت می کنند.

جهاد تبیین، عرصه‌ مهم مبارزه‌ حق و باطل

وی افزود:باید از هنرمندانی که در مسیر نظام و انقلاب هستند و در برابر دشمن ایستادگی می کنند تجلیل کرده و آن دسته از هنرمندانی که دچار خطای راهبردی شده و مخاطب رسانه های دشمن هستند تصویری غلط از حکمرانی کشور به ذهنشان خطور می کند و اینجا باید به موضوع جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است برای خنثی سازی دسیسه های دشمن توجه شود.

وی اظهار کرد:وقتی هجمه سنگین رسانه ای چهره های برجسته کشور را ناامید کرده و به جای امیدآفرینی یاس آفرینی می کنند باید با جهاد تبیین ذهن چهره های مرجع را روشن کنیم.

اسماعیلی گفت:جهاد تبیین مبارزه فرهنگی برای زمین گیر کردن دشمن در حوزه فرهنگ و هنر است و افسران جنگ نرم باید در این راه تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود:حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند مدرس زنده است تا تاریخ زنده است و امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت دین این شخصیت ها معرفی شدند اما باید همه زوایای زندگی شهید مدرس مثل مقاومتش در برابر استبداد جمهوری رضاخانی و مقاومتش در برابر روس ها و دیگر روشن گری هایش برای مردم تبیین شود.

وی اضافه کرد:شهید آیت الله سید حسن مدرس از پرچم داران عزت,عظمت و آزادگی و استقلال ایران بودند،این منطقه شهیدان بزرگ دیگری مثل شهید فخری زاده،شهید طباطبائی نژاد و غیره دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز جمعه(۱۱آذر) در سفری یک روزه به منظور شرکت در همایش بزرگداشت شهید آیت الله سید حسن مدرس وارد اردستان شد و پس از ادای احترام به شهدای گمنام روستای ومکان این شهرستان، از طرح در حال احداث مجتمع سینمایی درخشان شهرستان اردستان بازدید کرد.

تجلیل از فعالان فرهنگی، حضور در نماز جمعه از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردستان بود.

شهید آیت الله سید حسن مدرس در سال ۱۲۸۷ هجری قمری در روستای سرابه اردستان به دنیا آمد و پس از مبارزات فراوان با استعمار انگلیس و رضاخان قلدر سرانجام در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در سن ۶۷ سالگی به هنگام تبعید در کاشمر به شهادت رسید.

شهرستان اردستان با بیش از ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha