مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد؛ از حمایت های دولت تا کمبود امکانات

گچساران - ایرنا - هر چند ضعف زیرساخت هایی آموزشی، پایین بودن سرانه دانش آموزی، تدریس سنتی ، مدارس غیراستاندارد، نامتناسب بودن معلمان از لحاظ جنسیت موجب دشواری های تحصیل برای دانش آموزان در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد شده اما تاکنون این مشکلات به هیچ وجه مانع از ادامه تحصیل دانش آموزان استان نشده است.

به گزارش ایرنا، بیش از سه هزارو ۷۰۰ دانش آموز در مناطق مختلف عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و دولت تاکنون برای ممانعت از ترک تحصیل این دانش آموزان و نیز تقویت برخی از زیر ساخت های آموزشی اقدامات مناسبی انجام داده است.

با وجود ایجاد برخی زیرساخت ها برای تحصیل دانش آموزان عشایری کهگیلویه و بویراحمد اما همچنان محرومیت در این مناطق موج میزند و تلاش ها برای تحقق رویای عدالت آموزشی در این حوزه به قوت ادامه دارد.

هر چند تاکنون دولت سیزدهم برای رفع محرومیت و توسعه و تجهیز مدارس عشایری این استان اقدامات مهمی از جمله جمع آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر، توزیع چادر برای مدارس عشایری، راه اندازی نخستین مدرسه مهارت آموزی، شناسایی مدارس قدیمی برای بازسازی، توزیع امکانات آموزشی و ورزشی، ایجاد فضای آموزشی در سخت ترین و دورترین مناطق عشایری، کاهش ترک تحصیل دانش آموزان انجام داده اما مدارس عشایری این استان همچنان نیازمند حمایت دولت برای رفع موانع و مشکلات آموزشی هستند.

توزیع ۴۰ تخته چادر در مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰ تخته چادرعشایری و مقداری میز ، صندلی وتخته وایت برد بین مدارس عشایری استان در یکسال گذشته توزیع شد.

علی رحیمی اظهار داشت: ۲۱۶ مدرسه عشایری در استان وجود دارد که ۱۰۸ مدرسه به علت تراکم پایین جمعیت به‌صورت کانکس و چادری(سیار) و مابقی ساختمان آموزشی دارند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۶۶ مدرسه در چادر و ۴۲ مدرسه در کانکس های که اکثرا اهدایی از سوی خیرین هستند در مناطق عشایری این استان دایر هستند.

رحیمی تصریح کرد: بیش از ۲۷۶ دانش آموز در مدارس کانکسی این استان در سال تحصیلی جدید به علم آموزی مشغول شدند.

وی ابراز کرد: این دانش آموزان به‌صورت ثابت، نیمه ثابت و سیار زیر پوشش آموزش‌های تحصیلی در مقطع ابتدایی این اداره کل قرار گرفته اند.

ایجاد فضای آموزشی در سخت گذر ترین و دورترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به همت نیکوکاران در یک سال گذشته چهار فقره کانکس برای تحصیل دانش آموزانی که از فضای آموزشی محروم بودند خریداری شد و این کانکس ها به دورترین و سخت گذر ترین نقطه استان از جمله زیلایی و حوزه جلیل منتقل شد.

رحیمی اظهار داشت: همچنین تجهیزات ورزشی به این مناطق محروم ارسال شد و تلاش بر این است که از نظر توانمندی و کیفیت آموزشی دانش آموزان عشایری استان ارتقا یابند.

جمع آوری مدارس کانکسی عشایری بالای ۱۰ دانش آموز در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمع آوری مدارس کانکسی عشایری بالای ۱۰ دانش آموز از مهمترین اقدامات دولت در یکسال است و تاکنون مدارس کانکسی بالای ۱۵ دانش آموز در قالب ۶ واحد جمع اوری شده و مابقی در دست اجراست.

سید رضا حسینی نیک تصریح کرد: همچنین در این مدت بیش از پنج میلیارد ریال تجهیزات آموزشی بین مدارس عشایری این استان توزیع شد.

وی توزیع چادر برای مدارس عشایری، ایزگام و آسفالت مدارس عشایری را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای رفع محرومیت آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد و گفت: بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای زیرساخت های آموزشی مناطق عشایری استان امسال هزینه شد.

کاهش ترک تحصیل دانش آموزان عشایری

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل فراهم شدن زیر ساخت های آموزشی در روستاها و مناطق عشایری ترک تحصیل دانش آموزان در منطقه عشایری کاهش چشمگیری داشته است.

رحیمی اظهار داشت: آموزش و پرورش عشایر استان از خانه ها عشایری مدام سرکشی می کند و چنانچه دانش آموزی ترک تحصیل کرده باشد به محل تحصیل بازگردانده می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر ترک تحصیل ها دانش اموزان به دلیل به ازدواج های زودهنگام و یا از روی اجبار بوده افزود: که در سالهای کارگاه های آموزشی در خصوص ممانعت از ازدواج های زودهنگام و اجباری و آسیب های اجتماعی در مناطق برگزار شده و می طلبد این کارگاه ها در سطح وسیع تر و به ‌دفعات بیشتر برپا شوند.

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: امید است با اجرا ی سند تحول بنیادین دانش آموزان کم برخوردار عشایری نیز از عدالت آموزشی برخوردار شوند.

توجه دولت سیزدهم به مدارس عشایر/ راه اندازی نخستین مدرسه مهارت آموزی کهگیلویه و بویراحمد برای دانش آموزان عشایری

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدرسه مهارت احسان در خوابگاه شبانه روزی آموزش و پرورش استان به منظور استفاده دانش آموزان عشایری امسال آغاز به کار کرد .

ابوذر صناعی تصریح کرد: مدرسه مهارت آموزی برای دانش آموزان عشایری استان در چهار رشته خیاطی، صنایع دستی و قالی بافی با رایزنی آموزش و پرورش عشایر استان راه اندازی و این واحد آموزشی در کنار مجموعه آموزش و پرورش برای ارتقا سرانه آموزشی خواهیم بود و خوابگاه های شبانه روزی عشایر استان و کتابخانه ها تجهیز خواهند شد.

وی با بیان اینکه در زمینه هوشمند سازی مدارس عشایری نیز گام های مثبتی در استان برداشته شده گفت: برطرف کردن مشکلات حوزه آموزش و خوابگاه دبیرستان شبانه روزی دخترانه آموزش و پرورش عشایر استان نیز در دستور کار این ستاد قرار دارد و هم اکنون ۴۰۰ دانش آموز مستعد استان مورد حمایت آموزشی هستند که ۷۰ دانش آموز آن از آموزش و پرورش عشایر هستند.

پایین بودن سرانه دانش آموزی

مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد، از حمایت های دولت تا کمبود امکانات

کارشناس پشتیبانی تعاون و امور رفاهی مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد افزود: علاوه بر سنگی بودن ساختمان ها مدارس، سرانه دانش آموزی این مناطق عشایری به دلیل فقر زیرساخت ها متناسب با نیازها نیست و حتی کفاف خرید نفت سفید برای گرم کردن کلاس ها را هم نمی دهد.

علی اصغر نیازی با اشاره به اینکه اولیای مدارس شهری معمولا کمبود سرانه دانش آموزی را جبران می کنند گفت: فقر مالی ساکنان مناطق عشایری به گونه ای است که در برخی مواقع خانواده ها حتی قادر به خرید لوازم تحریر و پوشاک فرزندان خود نیستند.

وی ابراز کرد: پراکندگی و سخت گذر بودن روستاها برای دانش آموزان در زمینه ایاب و ذهاب مشکلات فراوانی دارند.

کمبود ۱۱ کانکس برای دانش آموزان عشایری

مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد، از حمایت های دولت تا کمبود امکانات

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۱۱ کانکس برای دانش آموزان مدارس عشایری مورد نیاز است که برخی از این مدارس زیر ۱۰ نفر دانش آموزان دارند.

وی تصریح کرد: بیش از ۶ میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت و خرید این تعداد کانکس نیاز است.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: معلمان عشایری به دلیل سخت گذر بودن و پراکندگی مناطق عشایری برای ایاب و ذهاب با مشکل مواجه هستند.

آموزش های نوین نیازمند مدارس عشایری است

مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد، از حمایت های دولت تا کمبود امکانات

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امروزه علم به روز شده و دبیران و معلمان نیاز به تجهیزات نو و جدید هستند و ۷۰ درصد مدارس عشایری این استان فاقد سیستم هوشمند هستند.

رحیمی اظهار داشت: آموزش های سنتی امروزه جوابگوی نیازهای دانش آموزان نیست و انتظار می رود زیر ساخت های لازم برای آموزش نوین در مدارس عشایری فراهم شود.

وی ابراز کرد: کلاس های هوشمند بر روی روش تدریس معلمان و تحصیل دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد و در کیفیت آموزشی تاثیر مهمی خواهد داشت.

غیراستاندارد بودن برخی از فضاهای آموزشی عشایر

مدیر مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس برخی از مناطق زیلایی و حوزه جلیل غیر استاندار بوده که نیازمند بازسازی است و شرایط سخت آب وهوایی حاکم بر بخش عمده ای از مناطق عشایری استان امکان تشکیل کلاس در چادر یا فضای آزاد را نمی دهد.

رحیمی اظهار داشت: هفت مدرسه مناطق عشایری استان سنگی و دارای بافت قدیمی هستند که نیازمند حمایت مسوولان ونیکوکاران برای تخریب و بازسازی هستند و در هر کدام از این مدارس بین ۱۰۰ تا۱۵۰ دانش آموز تحصیل می کنند.

مشکلات مدارس عشایری/ کمبود معلم زن

مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد، از حمایت های دولت تا کمبود امکانات

رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمبود معلمان زن و مشاور به ویژه در مناطق عشایری از معضلات مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد می باشد که نیازمند توجه ویژه است.

رحیمی تصریح کرد: دانش آموزان دختر برای مطرح کردن مشکلات و موانع تحصیلی خود با مشاوران و معلمان مرد مشکل دارند که نیاز است تا برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.

وی اظهار داشتد: هرچند دولت سیزدهم به بحث زیر ساخت آموزشی و پوشش تجهیزات آموزشی مناطق عشایری این استان توجه وِیژه ای داشته اما در حال حاضر مدارس عشایری استان نیازمند تجهیزات بیشتر از جمله همچون میز و نیمکت، صندلی، تخته وایت برد وسایل گرمایشی، آزمایشگاه، وسایل ورزشی است.

رحیمی گفت: با توجه به استفاده از بخاری نفتی و قدیمی برای مدارس ممنوع است لذا باید برای وسایل گرمایشی مدارس عشایری سیار چاره اندیشی از سوی متولیان امر صورت گیرد.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۴ درصد مدارس عشایری این استان معادل ۵۲ واحد آموزشی سرویس بهداشتی ندارند که از این تعداد ۹۰ درصد چادری هستند.

رحیمی اظهار داشت: بیش از ۵۳۰ کادر آموزشی و اداری کار آموزش سه هزارو ۷۱۱ دانش آموز عشایری را در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برعهده دارند.

چشم انتظار دانش آموزان عشایری به کمک نیکوکاران

مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد، از حمایت های دولت تا کمبود امکانات

رحیمی ابراز کرد: گرچه کرونا در ۲ سال گذشته موجب افت تحصیلی بسیاری از دانش آموزان عشایری این استان شد اما با برگزاری کلاس تقویتی و حمایت و تشویق دانش آموزان این افت به خیز آموزشی مبدل شد.

وی با بیان اینکه کمک نیکوکاران در سال های گذشته زمینه آرامش برای ادامه تحصیل دانش آموزان در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کرد گفت: امید است نیکوکاران همانند سال های گذشته نگذارند دانش آموزان مناطق عشایری در سخت ترین شرایط آموزشی بسر ببرند.

رحیمی اظهار داشت: دانش آموزان عشایر کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه در مناطق دورافتاده ساکن هستند، عمدتا خانواده های فقیری دارند و فقر مالی ساکنان مناطق عشایری به گونه ای است که در برخی مواقع قادر به خرید لوازم تحریر و پوشاک فرزندان خود نیستند.

مناطق عشایری گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

چهار درصد جمعیت دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد یعنی سه هزار و ۷۱۱ دانش‌آموز را، دانش آموزان عشایری تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha