۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84959591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مجرمان کتاب می‌خرند

۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۸:۰۱
کد خبر: 84959591
مجرمان کتاب می‌خرند

رشت - ایرنا - ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی قانونی برای حبس جایگزین است و بعد از آنکه خبری از جایگزینی احکام سبز برای حکم متهمان در گیلان منتشر شد اینک خبر رسیده که تعدادی از مجرمان بر اساس حکم جایگزین حبس برای کتابخانه های شهرشان کتاب خریدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی تعیین انواع خدمات عمومی و دستگاه‌ها و موسسات دولتی و عمومی پذیرنده محکومان و نحوه همکاری آنان با قاضی اجرای احکام و محکوم به موجب آئین نامه‌ای است که ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شده این قانون به وسیله وزارت خانه های کشور و دادگستری تهیه می شود و با تایید رئیس قوه قضائیه به تصویب هیات وزیران می رسد مقررات این فصل پس از تصویب آئین نامه موضوع این ماده لازم الاجرا می شود.


جایگزینی حبس با پاکسازی عرصه‌های طبیعی

متخلفان محیط زیستی باز هم به طبیعت باز می‌گردند اما این بار نه برای شکار یا برداشت غیرقانونی از آن بلکه به حکم سبز قانون برای حراست و حفاظت از این عرصه‌های ارزشمند گام به محیطی می‌گذارند که پیشتر مخل و تهدیدگر حیات آن بودند. به کارگیری متخلفان زیست محیطی برای حراست از عرصه‌های طبیعی ابتکاری قانونی است که در راستای سیاست‌ حبس زدایی دستگاه قضا اجرا می‌شود و آن طور که صاحب نظران معتقدند برکات بسیاری هم در پی دارد.

چندی پیش سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ماسال از صدور حکم جایگزین حبس برای چهار متهم بر اساس احکام صادره به پاکسازی محیط و عرصه‌های طبیعی در شهرستان ماسال خبر داد.
حمید سلطان‌خواه با بیان اینکه احکام توسط یکی از شعب دادگاه‌های کیفری شهرستان با توجه به شرایط متهمان صادر شده است، گفت: این احکام مبنی بر پاکسازی مسیر رودخانه خالکایی و مسیر جاده منتهی ییلاقی و گردشگری شهرستان از زباله به جا مانده در طبیعت با هماهنگی، نظارت و تائید کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صورت می‌گیرد.
وی افزود : از آنجایی که احکام سبز به دلیل جذابیتی که دارند بیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شوند به صورت غیر مستقیم فرهنگ و آگاهی زیست محیطی در جامعه را بالا خواهند برد.
این گزارش می‌افزاید: بر اساس ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی امکان صدور احکام جایگزین حبس و استفاده از خدمات عام المنفعه از جانب متهمان به جای مجازات حبس وجود دارد که استفاده از چنین امکان قانونی، تعامل و همکاری دستگاه قضایی و مسئولان حوزه محیط زیست را می طلبد.

بر اساس ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی، دستگاه‌ها به این منظور در مکاتبه با دستگاه قضا مواردی از حبس جایگزین که مد نظر آنها است را مطرح می‌کنند و قاضی با رضایت بزه‌دیده و ارگان‌های مرتبط این موارد را در صدور حکم مورد توجه قرار می‌دهد.

همراهی با محیط بان‌ها، پاکسازی مناطق آلوده به پسماند، ساخت آبشخور برای حیات وحش، تهیه غذای پرندگان و علوفه برای حیات وحش، کاشت نهال و تهیه کتاب‌های زیست محیطی برخی از مجازات‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست به این منظور پیشنهاد کرده است.

ارجاع مجرمان برای انجام کارهای فرهنگی در گیلان

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی را ظرفیتی برای دستگاه های فرهنگی دانست و بیان کرد: در روزهای اخیر چهار مجرم در استان حکم حبسشان با انجام کارهای فرهنگی در کتابخانه های عمومی گیلان جایگزین شده است.
یاسر تقوا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ظرفیت هایی برای ارتقاء سطح مطالعه در جامعه پیش بینی شده است که یکی از این ظرفیت ها مجموعه قوه قضائیه است.
وی اظهار داشت: در راستای استفاده از ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی برای ترویج و نهادینه سازی کتاب و کتابخوانی به نوعی احکام فرهنگی جایگزین حبس می شود که دستگاه های پذیرنده می توانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و مجرمینی که به نوعی احکام حبس دارند دوران حبسشان را تبدیل کنند که در همین راستا تفاهمنامه ای بین نهاد کتابخانه های عمومی و معاونت قوه قضائیه منعقد شد و به دادگستری های استان ابلاغ شد ه است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان ادامه داد: بر اساس این ماده قانونی در روزهای اخیر ۲ مجرم در شهر سنگر و یک مجرم در آستانه اشرفیه برای کتابخانه های عمومی کتاب خریدند و یک مجرم در آستارا دوران محکومیت خود برای نظافت کتابخانه سپری می کند.
ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی، تعیین انواع خدمات عمومی و دستگاه ها و موسسات دولتی و عمومی پذیرنده محکومان و نحوه همکاری آنان با قاضی اجرای احکام و محکوم، به موجب آئین نامه ای است که ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شده این قانون به وسیله وزارت خانه های کشور و دادگستری تهیه می شود و با تایید رئیس قوه قضائیه به تصویب هیات وزیران می رسد مقررات این فصل پس از تصویب آئین نامه موضوع این ماده لازم الاجرا می شود.

۸۵ کتابخانه عمومی در گیلان فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha