۹۷ هزار تُن سیب در سردخانه‌های اشنویه باقی مانده است

ارومیه - ایرنا - فرماندار اشنویه با بیان اینکه امنیت لازمه سرمایه‌گذاری است، گفت: به دلیل برخی مشکلات پیش روی صادرات و نیز نبود مشتری در بازار داخلی، فروش سیب درختی این شهرستان با مشکل مواجه شده و اینک حدود ۹۷ هزار تُن سیب در سردخانه‌ها مانده است.

سید علی ترابی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فروش سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد کاهش دارد، افزود: سیب اشنویه از لحاظ کیفیت، محل پرورش و کمیت، توانایی تبدیل به برند ملی را دارد و باید در زمینه معرفی آن به بازارهای مختلف داخلی و خارجی اقدامات موثری انجام شود.

وی ادامه داد: امسال بیش‌ از ۱۲۶ هزار تُن سیب از باغ‌های این شهرستان برداشت شد البته تولید این محصول در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

ترابی اظهار کرد: به دلیل اتفاقات اخیر و نبود بازار مصرف داخلی، مشکلاتی در فروش محصول سیب و صادرات آن رخ داده که زیان آن متوجه مردم این شهرستان و مخصوصا کشاورزان شده است.

فرماندار با اشاره به اینکه ارقام غالب سیب در باغات این شهرستان «رد و گلدن دلیشیز» است، یادآور شد: در این شهرستان ۴۱ واحد سردخانه فعالیت می‌کند که ظرفیت اسمی آنها بیش از ۱۲۲ هزار تُن است.

وی با بیان اینکه اشنویه رتبه دوم در تولید محصول سیب را در آذربایجان غربی داراست، گفت: جلسات متعدد با فعالان بخش کشاورزی برگزار شده و پیگیر مشکلات و تسهیل صادرات محصول سیب باغداران شهرستان هستیم.

به گزارش ایرنا، شهرستان اشنویه از جمله شهرهای مرزی آذربایجان‌غربی است که با داشتن یک هزار و ۴۷۰ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد جهت پرورش انواع محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

شرایط ویژه آب و هوایی، اشنویه را به یکی از قطب‌های مهم باغداری آذربایجان‌غربی تبدیل کرده است بطوریکه علاوه بر محصول با کیفیت سیب این شهرستان، محصول گیلاس آن نیز در داخل و خارج از کشور مشتریان فراوانی دارد.

اشنویه در ۶۵ کیلومتری ارومیه و هم‌مرز با کشورهای عراق و ترکیه قرار داشته و بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha