به گزارش ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، «غلامحسین حسینی نیا» با اشاره به تدوین ۱۰۷ عنوان استاندارد آموزشی ویژه افراد دارای معلولیت، اظهار داشت: آمادهسازی ۱۰ عنوان محتوای الکترونیکی بهمنظور اجرای آموزش تلفیقی در خصوص "مهارتآموزی الکترونیکی ویژه افراد دارای معلولیت"، تهیه و تدوین استاندارد سالمند یاری و مراقبت جسمی از سالمند با اولویت سالمندان معلول؛ برنامهریزی و اجرای دوره آموزشی "روشهای نوین آموزش برای افراد با نیازهای ویژه" توسط مرکز ملی تربیت مربی برای تمامی مربیان دارای کارآموز معلول در سراسر کشور و ... از جمله اقدامات این سازمان در این حوزه بوده است.
وی با بیان اینکه تعهد این سازمان، ارائه آموزشهای مهارتی به چهارهزار و ۳۵۱ نفر در سال ۱۴۰۱ است، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۵۳۵ دوره آموزشی برای افراد دارای معلولیت برگزار شده است.
معاون وزیر کار، تدوین طرحهای: "مناسبسازی تجهیزات آموزشی کارگاهها جهت استفاده معلولان برای ۳۰۰ کارگاه" و "آموزش تلفیقی مهارتآموزی و کارآفرینی برای توانمندسازی اقتصادی اقشار آسیبپذیر و آسیبدیده اجتماعی" و ارسال به سازمان برنامهوبودجه کشور جهت پیشبینی اعتبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و ... را از برنامههای آتی این سازمان عنوان کرد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از راهاندازی ۱۵ کارگاه آموزشی برای افراد دارای معلولیت و یک مرکز آموزش الکترونیکی ویژه نابینایان و کمبینایان در شهر مشهد خبر داد و بیان داشت: اعتقاد این سازمان بر این است که افراد دارای معلولیت از هوش و ذکاوت بسیار بالایی برخوردارند و بهعنوان «سفیران مهارتی» الگویی برای سایر افراد محسوب میشوند؛ زیرا با غلبه بر محدودیتهایی خود، بسیار کارآمد ظاهر میشوند و یک فرد بسیار مفید و مؤثر برای جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: امیرحسین آقاجری، دانشجوی رشتهٔ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نخبگان مهارتی کشورمان است که موفق به کسب مدال طلای نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در سال ۱۴۰۰، مقام چهارم جهان و مدالیون برتری رشته توسعه نرمافزارهای موبایل در مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۲ کره جنوبی و منتخب اردوهای آمادهسازی مسابقات جهانی مهارت شده است.
حسینی نیا، مشکل بیکاری برای افراد دارای معلولیت در جامعه به دلیل شرایط خاص این گروه از سایر اقشار بیشتر خواند و افزود: فقدان مهارتهای موردنیاز بازار کار، نقش به سزایی در این زمینه ایفا میکند و در حقیقت کسب مهارتهای متناسب با شرایط این عزیزان در ایجاد و پایداری اشتغال حائز اهمیت است.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در پایان تصریح کرد: باهدف همافزایی ظرفیت و توان دستگاهها و متولیان این قشر از جامعه و ساماندهی مباحث مرتبط با آموزشهای فنی و حرفهای و بر اساس تکالیف معین در ماده ۱۴ قانون حمایت از معلولین، نظامنامه آموزشهای مهارتی افراد دارای معلولیت و ویژگی خاص تدوین و کمیتههای متعددی در سطح ملی و ستاد با دستگاههای مختلف اجرایی تشکیل شده است.
نظر شما