۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84962023
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چین: همکاری ما با روسیه در حوزه انرژی همواره تابع احترام و منافع متقابل است

تهران- ایرنا- سخنگوی وزیر امور خارجه چین درواکنش به اجرایی شدن توافق اتحادیه اروپا و گروه هفت و استرالیا درباره سقف قیمت نفت روسیه و نیز تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت همکاری انرژی بین چین و روسیه همیشه بر اساس احترام و منافع متقابل انجام می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از وزارت خارجه چین، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز این اظهارات را در پاسخ به خبرنگاری در خصوص اینکه آیا چین در نظر دارد به این توافق بپیوندد، مطرح کرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه این مساله چه میزان برنظم بازار و امنیت انرژی جهانی تاثیر گذار خواهد بود، گفت نفت یک کالای جهانی است. تضمین امنیت جهانی تامین انرژی از اهمیت حیاتی برخوردار است و ما معتقدیم که همه طرف ها باید تلاش های سازنده ای برای این امر انجام دهند.

خبرگزاری رویترز امروز از بازارهای جهانی نفت گزارش داد که در پی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر عدم تغییر میزان عرضه نفت و همچنین اعمال سقف قیمت بر نفت روسیه از سوی گروه ۷، بهای نفت در بازارهای جهانی امروز افزایش یافت.

در ابتدای معاملات امروز بهای نفت خام تا ۲ درصد افزایش یافت ولی با رسیدن به تعادل، این افزایش به ۰.۶ درصد رسیده و بدین ترتیب بهای نفت خام برنت دریای شمال با ۴۹ سنت افزایش به ۸۶ دلار و ۶ سنت و بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۵۱ سنت افزایش به ۸۰ دلار و ۴۹۸ سنت رسید.

اوپک پلاس در سی و چهارمین جلسه خود که روز گذشته به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بر ادامه کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید تا پایان سال ۲۰۲۳ تاکید کرد.

پیش از این وزرای نفت ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس، در ماه اکتبر و برای تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی، بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید توافق کردند.

به گفته تحلیلگران، پیش بینی می شد که اوپک پلاس چنین تصمیمی اتخاذ کند چرا که تولیدکنندگان عمده در انتظارند تا تاثیر تصمیم اروپا در ممنوعیت واردات نفت از روسیه و همچنین سقف قیمت ۶۰ دلاری گروه ۷ بر نفت این کشور مشخص شود.

گروه هفت نیز اخیرا سقف قیمت ۶۰ دلار را برای هر بشکه نفت خام روسیه تعیین کرد و به ماه‌ها گفت‌وگو درباره این اقدام جدید که هدف آن ضربه زدن به منبع اصلی درآمد مسکو با طولانی شدن جنگ علیه اوکراین بود، پایان داد.

این سقف قیمت از امروز و یا در روزهای آتی برای ائتلاف شامل استرالیا و اعضای گروه ۷ مانند بریتانیا، ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا، لازم الاجرا خواهد شد.

روسیه تهدید کرده که صادرات نفت را به هر کشوری که به این سقف قیمتی پایبند باشد، قطع خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha