تلاش دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برای ارتقای امنیت غذایی کشور

کرج - ایرنا - رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج گفت: برای ارتقای امنیت غذایی و توسعه کشاورزی و باغداری کشور با تمام توان پای کار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی روز سه شنبه در نشستی که در آستانه روز دانشجو با حضور خبرنگاران در کرج برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو که پایه گذار شعار «مرگ بر آمریکا» شدند و همچنین گرامیداشت یاد شهید «احمد صالحی» که در روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده است ، افزود: همانطور که امام راحل فرمودند «دانشگاه مبدا تحولات کشور است» که در همین راستا حرکت علمی یا غیر موجه دانشگاه ها موجب پیشرفت یا رکود و عقب ماندگی کشور می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها لوکوموتیو تحرک و پیشرفت هر کشوری هستند، اظهار داشت: دانشکدگان کشاورزی و منابع دانشگاه تهران نیز به عنوان قدیمی ترین موسسه آموزش عالی کشور با قدمتی ۱۲۳ ساله برای ارتقای امنیت غذایی کشور تلاش های مثمری انجام داده است.

ابراهیم زاده موسوی گفت: در این مدت این مرکز آموزشی با افت و خیزهای زیادی روبرو بوده و اکنون شاهد کشاورزی به نسبت پیشرفته در کشور هستیم که نتایج تحقیقات و دستاوردهای محققان این مرکز آموزش عالی است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه این دانشکدگان با توجه به شرایط امروز جامعه سنگین تر شده، افزود: بعضی از کشورها تاکنون به دنبال این بوده اند که منابع غذایی خود را از دیگر کشورها تامین کنند ولی اکنون به این نتیجه رسیده اند که از ظرفیت های کشور خود استفاده کنند به طوریکه امنیت غذایی به عنوان یکی از مولفه های اقتدار کشورها نام برده می شود.

ابراهیم زاده موسوی موضوع امنیت غذایی را نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: ارتباط امنیت غذایی با امنیت ملی تاب آوری کشور را بالا می برد و برای تمام کشورها یک موضوع استراتژیک به شمار می رود.

تحریم مواد غذایی دور از انتظار نیست

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به موضوع تحریم ها اشاره کرد وگفت: آمریکا برای به زانو درآوردن ایران انواع و اقسام تحریم ها علیه کشورمان را به اجرا درآورده و دور از انتظار نیست که تحریم غذا را هم داشته باشیم و این در حالی است که خیلی از مواد غذایی تا حدود زیادی در کشور تولید می شود.

وی افزود: دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی با انجام ماموریت های خود امیدوار است که کمک به اقتدار و استقلال کشور و همچنین پاسداری از خون شهدا کند.

ابراهیم زاده موسوی یکی از ماموریت های اصلی این دانشکدگان در حوزه امنیت غذایی را تامین نهاده هایی همچون بذر، کود و سم دانست و اظهار داشت: کشور ما در بذر هیبرید سبزیجات بیش از ۹۵ درصد وابستگی به خارج از کشور دارد ضمن اینکه در حوزه دارو، سرم و واکسن علیرغم اینکه در کشور ساخته می شود ولی در تامین مواد اولیه آن نیاز به واردات داریم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از کارهای تحقیقاتی در این مجموعه در حوزه نهاده ها و بهره وری مناسب از آب و خاک و همچنین زنجیره ارزش مواد غذایی می باشد، گفت: در زنجیره ارزش مواد غذایی بذر نخستین جایگاه را دارد و اکنون به مرحله ای رسیده ایم که برای بعضی از بذور هیبرید به مرحله لاین آن رسیده ایم و حتی در بعضی از نهاده ها همچون بذر گلخانه ای گوجه فرنگی، خیار و طالبی به تولید رسیده ایم و آن را ثبت ایرانی و جهانی کرده ایم.

ایجاد درّه نهاده ها (seed valley) در البرز

ابراهیم زاده موسوی افزود: اکنون در برنامه کلان به دنبال سرمایه گذاری برای تولید انبوه این بذور هستیم و در همین راستا قرار است تا اراضی کشاورزی دانشکدگان و مابقی اراضی البرز را تبدیل به قطب تولید نهاده های کشاورزی کنیم ضمن اینکه اراضی این مجموعه را به نام البرز نامگذاری کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح را به عنوان درٌه نهاده ها، نامگذاری کرده ایم، اظهار داشت: هم اکنون در حال مذاکره با سرمایه گذاری هستیم ضمن اینکه استاندار البرز نیز از این طرح پشتیبانی کرده و در قرارگاه امنیت غذایی مطرح شده است.

ابراهیم زاده موسوی گفت: با اجرای این طرح البرز پایلوت کشوری برای تولید دانش بنیان شروع به کار می کند.

وی دومین حلقه زنجیره ارزش غذایی را تولیدات کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این بخش فرآوری محصولات کشاورزی در حلقه بعدی جای دارد و پس از آن توزیع، تجارت و واسطه گری و صادرات این محصولات می باشد و در نهایت فروش و عرضه محصولات جایگاه آخر را دارد.

وی اظهار داشت:‌در تمام این حلقه ها بخش تحقیقاتی خود را گسترش داده ایم و از فناوری های نوین در خاک، آب و بهره وری از تولیدات کشاورزی و دامی استفاده کرده ایم.

دانشکدگان رتبه ۳۸ جهانی در صنایع فرآوری محصولات را دارد

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه این دانشکدگان در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی کارهای خوبی انجام داده است ، گفت: گروه صنایع این دانشکدگان در صنایع غذایی رتبه ۳۸ جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:‌ضمن اینکه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در بخش دانش کشاورزی رتبه ۵۷ جهانی را داشته و این در حالی است که دانشگاه تهران رتبه ۳۰۰ جهان را دارد ضمن اینکه دانشکدگان رتبه اول جهان اسلام و منطقه را نیز به خود اختصاص داده است.

وی به موضوع حمل و نقل و تجارت مواد غذایی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در کشور ما ضعف بزرگی در این بخش وجود دارد در حالیکه ثروت اصلی در مواد غذایی در این بخش متمرکز شده به طوریکه برندهای بزرگی در جهان در حوزه مواد غذایی فعال هستند.

رابطه بخش کشاورزی با مراکز علمی مطلوب نیست

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: متاسفانه در کشور ما رابطه بخش کشاورزی با مراکز علمی مطلوب نظام و مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیست زیرا رسالت تمام دولت ها تامین مواد غذایی به هر طریقی همچون تولید یا واردات بوده است.

وی اضافه کرد: ولی اکنون رویکردها در دنیا عوض شده و مسوولان به این نتیجه رسیده اند که باید اقتدار غذایی رویکرد تولیدات داخلی باشد و واقعیت امروز ورق را عوض کرده و به جز اینکه کشاورزی را دانش بنیان کنیم و نفوذ دانش را به بهره برداران ثابت کنیم نداریم همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال بر موضوع کشاورزی دانش بنیان تاکید داشتند.

منابع آبی البرز ظرفیت ۸۰۰ هزار نفر را دارد

ابراهیم زاده موسوی در ادامه به موضوع بحران های زیست محیطی و گرد و غبار و فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: البرز به شدت بر خلاف ظاهرش که دارای ۲ سد بزرگ است از نظر منابع آبی در تنگنا قرار دارد و بهره وری های بی رویه از چاه ها دلیل اصلی فرونشست زمین در این استان است.

وی افزود: به طوریکه از سالیان گذشته اعلام شده بود که منابع آبی البرز فقط گنجایش زندگی برای ۸۰۰ هزار نفر در این استان را دارد در حالیکه اکنون شاهد هستیم حدود ۴ میلیون نفر در این استان زندگی می کنند که نیازمند منابع آبی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha