۴ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84979781
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قوانین مربوط به منابع طبیعی کشور نیازمند بازنگری است

کرج - ایرنا - سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه قوانین مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست کشور مصوب ۶۰ سال پیش و قدیمی است و به بازنگری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید یوسف مرادی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت هفتادمین سال یادبود استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: در قانون اساسی به عنوان بالاترین سند قانونگذاری و حکمرانی کشور کلمه نفت نیامده است ولی کلمه منابع طبیعی در سه اصل و محیط زیست در یک اصل آمده است.

وی اظهار کرد: در کل قانون اساسی اسم وزارتخانه، اداره و یا سازمانی نیامده و فقط در بالاترین سند کشور ایران اصل ۵۰ قانون اساسی می گوید حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است. یعنی مشارکت مردمی را نشان می دهد.

مرادی با بیان اینکه مساله مشارکت مردمی تنها ساختاری است که در قانون اساسی آمده است، گفت: ما در بالاترین سطح قانونی کشور مساله مشارکت مردمی و عمومی را داریم که در سازمان محیط زیست جایگاهش بد نیست ولی در سازمان جنگل ها و منابع طبیعی وقتی قانونگذار این مساله را در این سطح دیده آیا نادیده گرفتن آن عدالت و انصاف است.

وی یادآور شد: در چهار دهه گذشته قانونگذار متناسب با تغییر وضعیت کشور و تغییر جمعیت و حساس شدن محیط زیست قانونگذاری نکرده است و فقط قانون هوای پاک و پسماند را داریم که وضعیتش مشخص است.

سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: قانونگذار نه در حوزه مشارکت های مردمی و نه تشکل ها بلکه در کل حکمرانی منابع طبیعی و محیط زیست کاری نکرده است و با قوانین ۶۰ سال پیش حکمرانی می کنیم.

وی اظهار کرد: دربحث حکمرانی ایراداتی داریم در حالیکه اولین دستگاهی که در جنگلبانی ایران تشکیل شده آموزش و ترویج در بیش از ۱۰۰ سال پیش توسط خارجی ها ایجاد شد.

در پایان این آیین میزگردی با موضوع حکمرانی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و محیط زیست، چالش ها و راهکارها برگزار شد ضمن اینکه به ۹ نفر از دانشجویان، اساتید و محیط بانان نشان ساعی اهدا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha