اجرای غربالگری، از نابینایی و ناشنوایی ۹ هزار کودک خدابنده‌ای پیشگیری کرد

زنجان - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: اجرای برنامه‌های غربالگری در این شهرستان به پیشگیری از نابینایی، ناشنوایی و کم‌شنوایی نزدیک به ۹ هزار کودک خدابنده‌ای منجر شد.

عصمت نصیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توصیه می شود خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان توجه بیشتری نشان دهند چرا که اختلالات شنوایی نوزاد باید قبل از سه ماهگی تشخیص داده شود و مراحل درمانی قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام گردد.

وی افزود:همچنین اجرای برنامه های پیشگیری از معلولیت یکی از مهمترین شاخص های سلامت است و مقدم بر درمان بوده و اهمیت زیادی دارد.

این مسوول با بیان اینکه طبق آمار اداره ثبت احوال در این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۱۲ کودک سه تا ۶ ماه وجود دارد، ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری بیش از هفت ھزار و پانصد کودک غربالگری بینایی و بیش از یک هزار نوزاد نیز غربالگری شنوایی شدند.

وی با اشاره به استقرار ۲ دستگاه بینایی سنجی در مراکز مثبت زندگی تحت نظارت بهزیستی، گفت: معاینه چشمی کودکان با استفاده از ای چارت انجام می شود ولی در مواقعی که کودکان سه ساله همکاری نداشته باشند یا کودکان در روستاهای دور و صعب العبور سکونت داشته باشند این کار با دستگاه بینایی سنجی انجام می شود.

این مسئول از شهروندان درخواست کرد: برای انجام معاینه چشمی فرزندان خود حساسیت بیشتری داشته باشند چراکه گاهی اوقات کودکان از سردرد، خستگی چشم، درد در ناحیه چشم و حتی وضوح پایین تصاویر رنج می برند و نسبت به آن شکایت دارند.

وی یادآور شد: در صورت برخورد با هر یک از این علائم، بهتر است کودک خود را برای معاینه نزد متخصص ببرند تا از هرگونه عاملی که باعث آمبلیویی می شود پیشگیری کنند.

نصیری خاطرنشان کرد: تنبلی چشم هرچه دیرتر تشخیص داده شود درمان دشوارتر می شود و میزان بهبودی کمتر خواهد بود به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود، دید کامل نخواهد شد و پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha