۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84963993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرامیداشت یاد "آن سه دانشجو" در دانشگاه کردستان

۱۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۱
کد خبر: 84963993
گرامیداشت یاد "آن سه دانشجو" در دانشگاه کردستان

سنندج- ایرنا- ۱۶ آذر هر سال فرصت مناسبی دست می دهد تا قشر فرهیخته دانشجو آگاهی و بینشی را یادآوری کند که با روز شهادت " آن سه دانشجو" همزمان شده است در مراسم امسال دانشگاه کردستان علاوه بر یاد آن سه تن، دانشجویان نیز مطالبات خود را با مسئولان دانشگاه در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که پاییز دارد به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود، مراسم بزرگداشت روز دانشجو امروز چهارشنبه در دانشگاه کردستان برگزار شد، ابتدای مراسم بنری توجهم را به خودش جلب می‌کند: " ۱۶ آذر روز " تولد مرگ بر آمریکا"؛ در فرصتی که تا شروع مراسم دارم، تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را بازخوانی می‌کنم.

مرداد سال ۱۳۳۲، دولت مصدق با کودتای آمریکایی سرنگون و شاه به قدرت بازگشت و آذر همان سال، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با شاه وارد ایران شد. این سفر با اعتراض دانشجویان به حمله و کشتار در دانشکده فنی تهران ختم و امروز به عنوان روز دانشجو مشهور و ثبت است.

این واقعه ۱۰ سال قبل از ظهور فردی بنام آیت الله سید روح الله خمینی در سپهر سیاسی ایران رخ داد و اولین اعتراض بزرگ و شعار مرگ بر آمریکا توسط دانشجویان غیر انقلابی طرح و عنوان شد.

سه دانشجوی کشته شده در ۱۶ آذر، عضو حزب توده و جبهه ملی بودند: احمد قندچی؛ از هواداران جبهه ملی و دکتر مصدق، مصطفی بزرگ‌نیا؛ عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده و مهدی شریعت رضوی؛ از کادر جوانان حزب توده.

دانشجویان دهه ۳۰ دانشکده فنی تهران آن سال در حالی فریاد ضدآمریکایی سردادند که هنوز نامی از انقلاب اسلامی ایران وجود نداشت و محور این حرکت اعتراضی نیز مذهبی نبود.

نقطه آغاز دشمنی آمریکا با ایران، جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی نیست، آغاز کننده این دشمنی نیز از سال ۱۳۵۷ با جمهوری اسلامی نبود، باید تاریخ را درست مرور و روایت کرد. اصلی ترین مساله مخالفت آمریکا با دولت ملی و مستقل مصدق بود که قصد داشت نفت ایران را ملی کند.

آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل و خارج از اراده او رفتار کند اینگونه برخورد می کند و این خوی استکباری اوست که بعد از انقلاب خود را نمایان نکرد بلکه سالها قبل از شکل گیری انقلاب بود. آیا دانشجویان امروز به این نکته فکر هم کرده اند؟

مراسم کم کم جان می گیرد و با جمعیتی کمتر از سالهای قبل آغاز می شود.

گرامیداشت یاد "آن سه دانشجو" در دانشگاه کردستان

۱۶ آذر روز امتحان دانشجویان

۱۶ آذر روز امتحان دانشجویان است، این را سرپرست دانشگاه کردستان گفت و افزود: در دنیا توسعه ای اتفاق نیفتاده مگر اینکه بحرانی بروز پیدا کرده باشد و جهان پویا بر جریان انسانی مبتنی بر شعور استوار است.

حامد قادرزاده تاکید کرد: برای ایجاد تغییر باید برنامه داشت و به گونه ای حرکت کرد که اصل و چارچوب آسیب نبیند چون بازسازی آن غیرممکن و یا بسیار مشکل خواهد بود.

وی گفت: اگر در دنیای امروز دانشجو مقابل ظلم و ستم و رذایل برای رسیدن به مطلوبها و برترین‌ها تلاش می کند باید دل در گرو اندیشه داشته و با شور و شعور مطالبه خود را طلب کند.

به گفته سرپرست دانشگاه کردستان، تاریخ تغییرات دنیا بر مبنای اصلاح و سودجویی و منفعت طلبی شکل گرفته است و حال سوال این است که چرا باید توسعه در حال انجام کشورمان متوقف شود؟ و جواب این است که چون در مسیر توسعه به بلوغی رسیده‌ایم که برنامه درست دارد.

قادرزاده اضافه کرد: در فرآیند توسعه اتفاقات اجتناب ناپذیری رخ می دهد که برای بهبود و سلامت جامعه است و از اهداف اصلی مدیریت کشور در حال حاضر، عادلانه تر کردن توزیع درآمد است تا فرصت رانت خواران، رانت داران و رانت جویان قطع شود.

وی تاکید کرد: روشنگری درباره پیامد حوادث روز، وظیفه دانشجویان و اساتید است

سرپرست دانشگاه کردستان با بیان اینکه اعلام نابسامانی نشان پیشرفت است و جامعه فرهیخته مشکلات را بیشتر می بیند، افزود: دانشجویانی که دل در گرو توسعه دارند باید جهاد تبیین را مهم دانسته و به رسالت خود با صبوری عمل کنند.

قادرزاده یادآور شد: دانشجوی معترض بی ارزش نیست و فرزند همین جامعه است که باید با تدبیر و تحمل و شناسایی منشا نارضایتی و نابسامانی برای رسیدن مسوولان به مطالبات خود تلاش کند.

دانشجوی معترض بی ارزش نیست و فرزند همین جامعه است که باید با تدبیر و تحمل و شناسایی منشا نارضایتی و نابسامانی برای رسیدن مسوولان به مطالبات خود تلاش کند.

وی با بیان اینکه ۱۶ آذر به وسیله مجاهدت دانشجویان با جانشان شکل گرفت، اظهار داشت: دانشجویان عامل اصلی تبدیل به سرمایه انسانی تکمیل کننده منابع خدادادی هستند و آنچه که اهمیت دارد علم و دانایی است که بهره‌برداری درست از هر چیزی را فراهم می کند.

گرامیداشت یاد "آن سه دانشجو" در دانشگاه کردستان

دانشگاه مبدا تحول

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: دانشجو از موثرترین اقشار و به فرموده شهید بهشتی موذن جامعه است که اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.

حجت الاسلام عباسعلی فرهنگیان از دانشگاه به عنوان مبدا تحول نام برد و اضافه کرد: این تحول توسط انسان عاقل، حکیم، خردمند و خردورز ایجاد می شود.

وی روز دانشجو را روز استکبارستیزی برشمرد و گفت: استکبار تنها اعتقاد خود را صحیح می داند و به احدی اجازه فکر و سخنی غیر از خود نمی‌دهد و با تعرض و هتاکی و تکبر مخالف خود را از پیش رو بردارد.

عدالت خواهی شعار مختص روز دانشجو

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه کردستان با بیان اینکه عدالت خواهی شعار مختص روز دانشجوست، تاکید کرد: عدالت به این معناست که هرکسی و هر چیزی در جای خود قرار گیرد.

حجت الاسلام فرهنگیان با بیان اینکه در هیچ کشوری بدون رعایت قوانین آن کشور نمی شود زندگی کرد، افزود: کسی که تن به قانون ندهد نباید دم از عدالت و استکبارستیزی بزند. کسی که مطالبه آزادی می‌کندباید همان حقی را که برای خود می پسندد برای دیگران هم قائل باشد.

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه حرمت دانشجو به دلیل عقل و منطق اوست، اضافه کرد: کسی که حرف برای گفتن دارد از چارچوب احترام خارج نمی شود.

حجت الاسلام فرهنگیان افزود: در حوادث اخیر اعتراضات و مطالبات بسیاری را شاهد بودیم که نمی شود همه آن را باطل و یا همه آن را حق دانست و بخشی از این مطالبات حق است و مسوولان وظیفه حل آن را دارند.

وی با یادآوری اینکه دشمن دلسوز ملت ایران نیست، اظهار داشت: خانواده‌ای که توان حل مشکلات خود را ندارد، دیگران به حریم خصوصی آن ورود می‌کنند.

حجت الاسلام فرهنگیان افزود: دانشگاه محور توسعه کردستان است و اگر گرفتار حاشیه شود و از علم باز بماند به توسعه استان و همه مردم استان خیانت شده است.

دانشگاه محور توسعه کردستان است و اگر گرفتار حاشیه شود و از علم باز بماند به توسعه استان و هه مردم استان خیانت شده است.

وی اضافه کرد: برخی به اسم دانشجو و کُرد حرفهایی می زنند که بیشترین ضربه را به این دو می‌زند.

گرامیداشت یاد "آن سه دانشجو" در دانشگاه کردستان

از اساتید پروازی تا فرهنگ در حال تاراج

بعد از سخنرانی مسوولان نوبت به دانشجویان رسید، نمایندگانی از بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی در نشست حضور داشتند و بیانیه خواندند اما انجمن های اسلامی و علمی در جلسه حضور نداشتند.

مسوول جامعه اسلامی دانشگاه کردستان سخنان خود را با گرامیداشت یاد دانشجوی شهید این دانشگاه، شهید" غلامرضا بامدی" که در اغتشاشات اخیر سنندج به شهادت رسید، شروع کرد و اظهار داشت: چه زیباست بزرگداشت روزی که نماینگر پیشتازی دانشجو در تحولات آینده است.

سجاد مرتضی‌پور گفت: در مدیریت‌های قبلی متاسفانه جریانات غیرمتعهد به اسلام، ایران و حتی انسان‌ها در جای‌جای پیکر این دانشگاه نفوذ کرده‌اند و اقدامات و فعالیت‌های آن‌ها را می‌بینیم.

مسوول جامعه اسلامی دانشگاه کردستان اضافه کرد: نمونه بارز آن، اخیرا در پی عمکلرد فاجعه‌بار مسئولین، دانشگاه کردستان رو سیاه‌ترین دانشگاه‌ها شد، به گونه‌ای که رکیک‌ترین الفاظ، زشت‌ترین رفتارها و غیر انسانی‌ترین کنش‌ها در اینجا اتفاق افتاد.

مرتضی پور تاکید کرد: مطالبه جدی ما دانشجویان از تیم مدیریتی جدید و مسوولین استانی این هست که وضعیت دانشگاه از همه جهت اساسا باید متحول شود که با مناصب نظام و بیت‌المال، اقدامات مفسده‌آمیز و تحریک آمیز در محیط دانشگاهی به صورت مستمر شکل نگیرد.

مطالبه جدی ما دانشجویان از تیم مدیریتی جدید و مسوولین استانی این هست که وضعیت دانشگاه از همه جهت اساسا باید متحول شود که با مناصب نظام و بیت‌المال، اقدامات مفسده‌آمیز و تحرکات قومیت‌گرایانه در محیط دانشگاهی به صورت مستمر شکل نگیرد.

وی یادآور شد: اخیرا به گوش می‌رسد که در میان معاونین دانشگاه، قهر کرده داریم و به خانه‌نشینی روی آورده‌ است، آیا بهتر نیست عزیزانی که در سه دولت در مسند مدیریتی بوده‌اند، حال پاسخگوی عملکرد خود در میان دانشجویان باشد و کرسی مسوولیت را به اساتید جوان تازه‌نفس با روحیه جهادی و انقلابی دهند؟!

مسوول جامعه اسلامی دانشگاه کردستان از مسوولین استانی و کشوری خواست اگر مسوولی را به دلیل بی‌کفایتی و عملکرد نامناسب کنار می‌زنند یا برکنار می‌کنند، بهتر است این را صراحتا بدون محافظه‌کاری و ملاحظه‌اندیشی اعلام کرده و اجازه ندهند که آقایان با عناوین چون استعفا، قهرمانه و با افتخار بروند.

گرامیداشت یاد "آن سه دانشجو" در دانشگاه کردستان

وقایع اخیر دانشگاه اعتراض یا اغتشاش؟

مرتضی پور با بیان اینکه چند صباحی دانشگاه‌مان درگیر مطالباتی باتوجه به فضای موجود در کشور بود، افزود: دانشگاهیان عزیز، اعتراض برای دانشجویان ناامنی ندارد، تهدید و توهین ندارد، نگرانی و استرس برای خانواده‌های دانشجویان و دیگران، ندارد، اینکه دانشگاه را آتش بزنیم، ندارد، اینکه مسجد را هتک حرمت کنیم، ندارد، اینکه شعارهای رادیکال و جنسی بدهیم، ندارد، اینکه اموال دانشگاه را تخریب و به آتش بکشیم و لگدمال کنیم، ندارد، اینکه خشونت به خرج دهیم و دانشجویان را کتک بزنیم، ندارد، اعتصاب و تحصن زورکی ندارد، اینکه روسری از سر دانشجوی دختر و چادر از سر دانشجوی چادری برداریم، ندارد، اینکه به نوامیس‌مان در دانشگاه تعرض کنیم، ندارد.

وی سوالی طرح و اضافه کرد: حال شما عزیزان بفرمایید آیا وقایع اخیر دانشگاه کردستان، اعتراض مسالمت‌آمیز بود یا اغتشاش؟ کسانی‌که به دنبال براندازی و انقلاب جدید بودند که اصلا در این بحث‌ها نمی‌گنجد وتکلیفشان مشخص است.

اساتید پروازی

وی در ادامه سخنان خود به سراغ اساتید دانشگاه رفت و گفت: همان‌گونه که در ادبیات سیاسی چند سال قبل کشور، موردی با عنوان مدیران پروازی داشتیم،در دانشگاه کردستان نیز برای برخی اساتید، عنوان اساتید پروازی داریم که البته مدیران پروازی ما نهایت از شهرستان‌ها به تهران بودند، اما اساتید ما، آلمان، کانادا و دیگر کشورها هستند و خانواده‌هایشان نیز خارج از کشور سکونت دارند.

مرتضی پور یادآور شد: جالب است بدانید برخی اساتید، با شروع همه‌گیری کرونا و مجازی شدن دانشگاه‌ها، بلیط پرواز خود را سریعا تهیه کردند و رفتند و حتی بعد از حضوری شدن دانشگاه‌ها نیز تا ماه‌ها نیامدند.

وی افزود: همین اساتید محترم، با شروع وقایع اخیر نیز، دقیقا چنین عمل کردند؛ دانشجویان را تهییج و تشویق به برگزار نکردن کلاس‌ها کردند که خودشان در کنار خانواده‌هایشان در آن‌ور آب‌ها خوش باشندکه ظاهرا اخیرا برگشتند.

مسوول جامعه اسلامی دانشگاه کردستان با هشدار به مسوولان خطاب به آنها گفت: آقایون مسوول، آیا توجه دارید که چنین اساتیدی برای گرفتن پناهندگی و تابعیت آن کشورها، مشغول خوش‌خدمتی و خوش‌رقصی هستند؟! سربسته گفتیم و می‌گذریم.

فرهنگ ما در حال تاراج هست و دم نمی‌زنیم

مرتضی پور با بیان اینکه اساتید درباره وقایع اخیر، در کلاس‌های درس، آزادی را به معنای بی قیدوبندی تفسیر نکنند، گفت: ما را چه شده است که کاسب شهرمان بابت مهمان‌نوازی و تعارف شکلات به مهمان، آن هم مهمان ویژه‌ای که برای خدمت هم آمده بود، مجبور می‌شود دست از فرهنگ اصیل خود بردارد و عذرخواهی کند.

وی یادآور شد: آقایان و اندیشمندان به ظاهر دلسوز، شما نظری، تحلیلی، صحبتی در این باره ندارید؟ البته نباید هم داشته باشید چون صرفا به دنبال منافع و مطامع شخصی خود و جریانات فکری‌تان هستید.

مسوول جامعه اسلامی دانشگاه کردستان اظهار داشت: خواهش‌می‌کنیم به خود بیایید، دیگر تشکل‌ها و دانشجویان انقلابی را تضعیف نکنید. حمایت همه جانبه داشته باشید و تسهیل‌گر امور باشید، حامی باشید و خروجی‌ش را در کف میدان ‌بینید.

گرامیداشت یاد "آن سه دانشجو" در دانشگاه کردستان

به فکر معیشت دانشجویان باشید

حامد حیدری یکی از دانشجویانی بود که درخواست وقت کرد و پشت تریبون قرار گرفت، او فارغ از وقایع اخیر یک خواسته از مسوولان داشت، زودتر فکری برای پرداخت وام دانشجویی کنید.

او افزود: دو ماه از ترم گذشته ولی هنوز وام دانشجویی پرداخت نشده است و برخی دانشجویان توان رزرو ۵۰ هزار تومانی غذا برای یک هفته را ندارند.

اعتراض قانونی فرصتی برای پیشرفت

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه کردستان هم در این نشست اظهار داشت: این نهاد، اعتراضات قانونی و در چارچوب اعتقادات اصلی ایرانی و اسلامی و برآمده از خودآگاهی درونی دانشجویان را نه یک تهدید که فرصت مهم برای پیشرفت می داند.

محمد کرمی افزود: کسانی که با شرارت به بیت المال و نیروهای امنیتی ضربه زده و به دنبال پیشبرد اهداف شوم خود هستند، حسابشان از معترضان جداست.

مراسم روز دانشجوی امسال با قدردانی از دانشجویان برتر حوزه های مختلف به پایان رسید.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha