۱۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84964639
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰۰ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان شمالی صادر شد

بجنورد-ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۵۰۰ مجوز سه گانه صنایع دستی برای هنرمندان و فعالان این صنعت از ابتدای امسال تاکنون در این استان صادر شد.

پروانه کلاته روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجوز سه گانه در قالب کارت شناسایی، پروانه تولید انفرادی و پروانه تولید کارگاهی برای هنرمندان را شامل می شود.

وی تصریح کرد: مهمترین خصوصیت مجوزهای سه گانه را می توان حمایت از کارگاه‌های کوچک و بهره مندی صنعتگران از خدماتی شامل بیمه صنعتگران، تسهیلات بانکی و نمایشگاه صنایع دستی و سایر حمایت های سازمانی صادر یا پس از زمان تمدید انقضا را برشمرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی ادامه داد: ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی استان فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر هنرمندان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دست بافته های داری شامل گلیم، جاجیم و قایبافی بیشترین سهم صنایع دستی را در رونق اقتصادی خراسان شمالی دارد.

کلاته در خصوص حمایت از هنرمندان صنایع دستی گفت: میزان تسهیلات پرداختی صنایع دستی برای هر نفر از ۴۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیاد ریال متغیر است که با توجه به سود پایین و بازپرداخت بلندمدت نسبت به سال های گذشته با استقبال صنعتگران همراه بود.

به گفته وی؛ از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز ۲ هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد، این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha