۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۹:۵۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84969831
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی خراسان شمالی آموزش دیدند

بجنورد-ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: هزار نفر از ابتدای امسال تاکنون در رشته های مختلف صنایع دستی این استان آموزش های مرتبط با این حوزه را فرا گرفتند که بانوان بیشترین استقبال را داشتند.

پروانه کلاته روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آموزش ها در راستای توانمندسازی و اشتغالزایی فعالان حوزه صنایع دستی انجام می شود که بیشترین استقبال در رشته های دست بافته های داری، چرم، معرق و نساجی سنتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان برگزاری دوره ها، ۲ ماه بوده است و شرکت کنندگان به شکل گروه‌های ۶ نفره در این کلاس‌ها حضور داشتند و با شرکت خود در این کلاس های آموزشی به طور کامل با چگونگی فعالیت در این رشته ها آشنا شدند.

کلاته عنوان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی به صورت برخط همچنان ادامه دارد و با توجه به برگزاری موفق این دوره‌ها این معاونت در حال برنامه‌ریزی برای اجرای دوره‌های بیشتر در سایر رشته های صنایع‌دستی استان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: تجهیز ویترین های ادارات، برگزاری نمایشگاه در سایر استان ها، چاپ کاتالوک، ایجاد بازارچه موقت، استفاده از آثار در المان های شهری و تجهیز کلیپ های صدا و سیما در جهت اطلاع رسانی و حمایت از آثار هنرمندان استان انجام شده است.

کلاته افزود: ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت، برپایی نمایشگاه‌های استانی، ایجاد زمینه شرکت در نمایشگاه‌های ملی و غیره در این حوزه از اولویت‌های ما برای کمک به عرضه و فروش محصولات تولیدی صنعتگران و هنرمندان هم استانی است.

در استان خراسان شمالی، ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز ۲ هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد، این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha