اهتمام برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای بر زمین مانده مراغه

مراغه- ایرنا- برخی طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری مراغه همچون «شدادیه»، آبدرمانی «شور سو»، مجموعه گردشگری «دره گشایش» و حتی آبرسانی به شهرک صنعتی این شهرستان، سال ها و چه بسا دهه‌هاست که به طرح‌های نشدنی تبدیل، و گره‌گشایی آنها از دولت‌های گذشته به دولت سیزدهم منتقل شده است.

به گزارش ایرنا حدود ۲۱ سال از آغاز اجرای طرح «شدادیه»، ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی در طرح آبدرمانی «شورسو»، ۱۲ سال از دوندگی برای اخذ مجوزهای مجتمع گردشگری دره گشایش و حدود دو دهه از آبرسانی به شهرک صنعتی این شهرستان می‌گذرد و طی این مدت پیگیری‌های مقطعی مسئولان وقت برای گره‌گشایی به در بسته خورده تا این طرح‌ها نشدنی تلقی شود.

البته طرح‌های نشدنی این شهرستان تنها در همین موارد خلاصه نمی‌شود و احداث خیابان شهید قدوسی، میدان آرد و غلات، دهکده توریستی سدعلویان و چندین طرح سرمایه‌گذاری دیگر نیز با موانعی روبرو است که رفع آنها اراده و هم‌افزایی مسئولان محلی و استانی در دولت مردمی را طلب می‌کند تا همه آنها در همین دولت شدنی شود.

«داود اسدیان» فرماندار مراغه می‌گوید که مسئولان فعلی، میراثی از گره‌ها و مشکلات دولت‌های گذشته را بر دوش می‌کشند و بسیاری از همین گره‌ها در نبود تعامل و هم‌افزایی بین مسئولان محلی ریشه دارد.

«محمد کلامی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز اواخر هفته گذشته در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در فرمانداری مراغه برگزار شد، به همین حساسیت‌های بی‌مورد برخی از مسئولان محلی اشاره و بیان کرد: مانع‌تراشی و ترمز کشیدن‌های مسئولان شهرستانی در جلسات این کارگروه به وضوح مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت در جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان متوجه مدیران استانی است، اضافه می‌کند: با این وجود برخی از مسئولان محلی در برابر اجرای طرحی به نفع شهرستان مانع‌تراشی می‌کنند.
مراغه نیز تا چند وقت پیش از همین قضیه مستثنی نبود و مقاومت و مانع‌تراشی یکی از ادارات شهرستان در برابر اجرای طرح تعریض خیابان شهید قدوسی یا طرح اوحدیه به نقل محافل مردمی تبدیل شده بود اما چند وقتی است که هم‌افزایی قابل توجهی با محوریت فرمانداری در مسیر توسعه شهرستان شکل گرفته است.
تعاملی که به رفع موانع پیش‌روی طرح اوحدیه، اجرای بخشی از طرح تعریض خیابان قدوسی و همچنین احداث پل تازه‌کند پس از سالها معطلی منجر شد و همچنان باید تقویت شود تا نشدنی‌های مراغه به شدنی‌های شیرین تبدیل گردد.
تعریض پل «تازه‌کند» مراغه طی چهارم مرداد سال جاری، محصول مدیریت متمرکز و هم‌افزایی مسئولان اجرایی محلی، استانی و کشوری و البته نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود که به واسط آن مسئولان کشوری و استانی با توقف عبور قطار از روی پل و تامین هزینه‌ها موافقت کردند و مسئولان محلی نیز با هم‌افزایی، عملیات اجرایی را در پیش گرفتند.

کارگروه گره‌گشا برای مراغه / نقطه عطفی در رفع موانع

برخی از طرح‌هایی که مسئولان سابق حدود ۲ دهه برای اجرای آنها «می‌شود و نمی‌شود» گفته و سرمایه‌گذاری‌هایی که به درهای بسته خورده بود، به راحتی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی که طی روز گذشته در مراغه برگزار شد، مصوبه گرفت تا اراده مسئولان دولت سیزدهم برای گره‌گشایی از مشکلات بار دیگر به اثبات برسد.

«کلامی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در ابتدای همین جلسه هم برنامه‌محوری مدیران استانی با رویکرد حل مشکل را برای گره‌گشایی از طرح‌های مختلف مراغه خواستار شد و جلسه هم به همین منوال پیش رفت.

مصوبه‌های این کارگروه در زمینه‌های مختلف شامل تامین ۲۰ لیتر بر ثانیه آب برای شهرک صنعتی، واگذاری ۳۲ هکتار از اراضی ملی به طرح گردشگری دره گشایش، مصوبه اخذ مجوز از محل تبصره یک ماده یک برای تغییر کاربری اراضی در طرح سرمایه‌گذاری «شورسو»، رفع مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه در شهرک صنعتی و گره‌گشایی از تسهیلات بانکی برخی از فعالان اقتصادی نیز به خوبی نشان داد که بسیاری از نشدنی‌های گذشته در سایه اراده مسئولان دولت سیزدهم شدنی است.

به گزارش ایرنا هم‌افزایی بین دستگاه‌هایی اجرایی مراغه همواره یکی از دغدغه‌های مدیران ارشد شهرستان طی دولت سیزدهم بوده و تغییرات مدیریتی و تاکید مدام بر تعامل و گره‌گشایی از مشکلات مردم نیز زمینه تحقق آن را در دولت مردمی تا حدودی فراهم کرده است.

نکته قابل تامل اینکه بخش قابل توجهی از این طرح‌ها به مانند شدادیه، بازار آرد و غلات، دهکده توریستی و غیره در حوزه وظایف شهرداری است و این مجموعه اکنون تنها روی دهکده توریستی تمرکز دارد؛ بر همین اساس طرحی چون شدادیه در مرکز مراغه تا حدی مغفول مانده که از دیدگاه اهالی تا حدود زیادی نشدنی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha