تصویب هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، پایانی بر خواب ۱۸ ساله سیمان سمنگان+فیلم

بجنورد-ایرنا- کارخانه سیمان سمنگان خراسان شمالی از حدود ۲ دهه در کش و قوس‌های اداری بلاتکلیف مانده است که در سفر امسال رییس جمهور به استان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافت که می‌تواند این واحد راکد را فعال کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت مردمی سیزدهم در ابتدای فعالیت خود بر تکمیل طرح های نیمه تمام اهتمام ویژه ای داشته و سعی بر آن دارد تا با اعتبارات لازم طرح های پیشران اقتصادی در هر منطقه را شناسایی و به هر نحو ممکن موتور محرکه آن را به حرکت در آورد.

پروژه سیمان سمنگان از جمله ای طرح هایی است که خواب ۱۸ ساله ای را تجربه می کند و ساخت این طرح با کش و قوس های زیادی همراه بوده است و فرایند تکمیل این طرح به حدی لاکپشتی پیش رفته است که سرمایه گذار در مواقعی اجرای این طرح را به دلیل نبود اعتبارات مقرون به صرفه نمی دانست و تغییر کاربری را تنها چاره کار می دانست غافل از اینکه زمان زیادی برای راه اندازی این پروژه هزینه شده و طرح های هزینه ای و کارشناسی زیادی را از پشت سر گذاشته است.

طرح سیمان سمنگان که نماد بدقولی دولت های گذشته در خراسان شمالی محسوب می شد که  مسوولان سابق بارها از این پروژه بازدید و مردم منطقه را با وعده و وعید دلخوش می کردند و این در حالی است که جوانان شهرستان مانه و سملقان از بیکاری رنج می برند و مجبورند به صورت فصلی در سایر استان های دیگر مشغول به کار شوند.

مسوولان دولت سیزدهم در خراسان شمالی به خوبی از اهمیت این طرح آگاه هستند و سعی دارند تا با احیای پروژه های زخمی، کلنگ خورده و ناتمام گام بزرگی را در راستایی اشتغالزایی شهرستان مانه و سملقان بردارند ، به این ترتیب راه اندازی این کارخانه از اولویت های استان شد و در سرخط مصوبات مهم سفر رییس جمهور قرار گرفت.

خواب ۱۸ ساله سیمان سمنگان

اجرای طرح سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی ۲ دهه پیش در دستور کار قرار گرفت. جواز تاسیس این طرح در سال ۸۰ صادر و اجرای آن از سال ۸۶ آغاز شد اما از سال ۹۲ به دلایلی متوقف شد.

بنا به گفته مسوولان؛ ظرفیت سیمان سمنگان تولید روزانه سه هزار و ۷۰۰ تن سیمان تعریف شده و قرار بود با بهره برداری از این طرح برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

برای این پروژه، پروانه بهره برداری پنج معدن آهک، مارن و گاز طبیعی به میزان ۲۰ هزار متر مکعب در ساعت صادر شده است و آب مورد نیاز این طرح یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در سال پیش بینی شده که از یک حلقه چاه با آبدهی پنج لیتر در ثانیه تامین می شود.

آستان قدس رضوی که سهامدار اصلی سیمان سمنگان است برای این اقدام بیش از ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار قرار گرفت و چند معدن هم ثبت شد اما این طرح با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی در ساختمان ناتمام ماند.

با طولانی شدن توقف کارها در برهه ای از زمان مزایده معادن هم مطرح شد اما شورای معادن استان با توجه به اهمیت موضوع تولید سیمان آن را تصویب نکرد.

مسوولان اعلام کردند که آستان قدس رضوی برای تکمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند ۲۴.۸ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود که باید به صورت سندیکایی پرداخت می شد؛ قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانک ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما این اعتبار پرداخت نشد.

در حالی که در سال ۹۴ جواز این طرح فاقد اعتبار اعلام و باید طرح توجیهی آن  به روز می شد، پس از ۱۵ سال از کلنگ زنی، اعلام شد که تولید سیمان توجیه ندارد از این رو ادامه اجرای طرح سیمان منتفی و طرح فراوری گیاهان دارویی به عنوان طرح جایگزین مطرح شد.

اواخر پاییز سال ۹۷ بود که مسوولان در اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام کردند که آستان قدس رضوی از ادامه اجرای طرح سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی منصرف شده اند و زیرساخت های آن به فرآوری گیاهان دارویی اختصاص می یابد.

پرداخت نشدن تسهیلات عامل اصلی توقف طرح عنوان و گفته شد در وضعیت فعلی تولید سیمان در کشور و با توجه به تامین نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرده است.

تصویب هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پایانی بر خواب ۱۸ ساله سیمان سمنگان+فیلم

پایانی بر خواب ۱۸ ساله سیمان سمنگان

کارخانه ای که قرار بود سه هزار و ۷۰۰ تُن سیمان روزانه تولید و برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کند همچنان راکد بود و اینکه در این چندین سال، برای ۱۰۰ هکتار زمین، ۱۸ معدن و چند حلقه چاه بلوکه‌شده چه برنامه ریزی انجام شده و تا چه میزان برای مردم محروم این خطه منافع داشته ، همچنان نامفهوم مانده است.

اما در نهایت چرخه این دور باطل در کارخانه سیمان سمنگان با سفر آیت الله رییسی در دوم تیرماه جاری به خراسان شمالی ایستاد و این پروژه با تزریق هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جانی دوباره گرفت.

رهاورد سفر دولت به استان کمتر توسعه یافته خراسان شمالی، ۱۱۹ مصوبه در حوزه های مختلف است که به گفته کارشناسان امر گامی مهم برای ارتقای شاخص های توسعه در این خطه از استان شمال شرقی کشور و زدودن غبار محرومیت خواهد بود و سیمان سمنگان از جمله مهمترین این طرح ها بود که مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در مدت یکسال گذشته نیز وزیر جهاد کشاورزی و وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به خراسان شمالی از روند اجرای این طرح بازدید و از نزدیک مسائل و مشکلات آن را بررسی کرد.

حال پس از ۲ دهه سپری شدن از کلنگ زنی، اعلام شده است آستان قدس برای اجرای سیمان سمنگان پای کار است و در این زمینه در سفر دولت به خراسان شمالی هزار و۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی مصوب شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره می گوید: پرداخت تسهیلات هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به پروژه سیمان سمنگان در دست پیگیری است و آستان قدس هم برای ادامه سرمایه گذاری در این طرح در انتظار دریافت تسهیلات است.

حسین حاجی بگلو می گوید: در صورتی که آستان قدس رضوی به هر علت نتواند برای احیای سیمان سمنگان پای کار باشد، وزارت صمت در این زمینه پیگیری هایی لازم را انجام می دهد.

وی می افزاید: رویکرد و همت دولت بر احیای این واحد صنعتی ناتمام استان است، مردم استان به ویژه مانه و سملقان منتظر احیای این واحد صنعتی هستند و با اختصاص این میزان از تسهیلات این کارخانه راه اندازی می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی می گوید: زمینه برای حضور سرمایه گذار فراهم شده است و ۱۰۲ هکتار زمین، ۱.۵ میلیون مترمکعب آب و ۱۸ مگاوات برق برای اجرای این طرح اختصاص یافته است و این شرایط راه اندازی آن را تسهیل می کند.

تصویب هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پایانی بر خواب ۱۸ ساله سیمان سمنگان+فیلم

تاکید استاندار در اجرای طرح

از طرفی سیدمحمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال گذشته در گفت و گو با رسانه ها خبر از سرمایه گذاری شستا در این طرح صنعتی داد و گفت که تلاش‌های زیادی برای حضور سرمایه‌گذارهایی مانند بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم در این پروژه انجام‌شده اما متأسفانه به سرانجام نرسید و اکنون با شرکت سرمایه گذاری شستا صحبت شده است و با توجه به پرداخت ۲۵ درصد نقدی به آستان قدس، امیدواریم این طرح بعد از سال ها احیاء شود.

تاکید استاندار خراسان شمالی نیز بر اجرای این طرح در کنار تخصیص تسهیلات بیانگر راه هموار اجرای این پروژه است و از آنجایی که دولت متعهد به ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی است، ساخت کارخانه‌های سیمان در اولویت های بازار قرار گیرد و راه اندازی این کارخانه صرفه اقتصادی خواهد داشت.

استاندار خراسان شمالی نیز بر اجرای این طرح نیمه تمام تاکید کرد و می گوید: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کارخانه سیمان سمنگان در سفر رییس جمهور به استان موافقت شد که باعث احیای این واحد تولیدی خواهد شد و کارخانه ای که سال ها راکد مانده است که رییس جمهور در سفر به استان خواستار اختصاص تسهیلات برای تکمیل این واحد تولیدی شد.

محمدرضا حسین نژاد با بیان اینکه تمامی نهادهای مربوطه باید با بانک ملی به عنوان عاملیت تسهیلات به سیمان سمنگان همراهی کنند، خاطرنشان می کند: سد شیرین دره محل تامین آب مورد نیاز این پروژه است و برنامه‌ریزی برای تامین برق، گاز و سایر زیرساخت ها هم انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین زیرساخت ها برای اجرای این واحد صنعتی وجود ندارد، می افزاید: این کارخانه سه خط تولید دارد و اجرای هر خط هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد و رویکرد ما این است فاز اول آن زودتر تکمیل و بهره برداری شود و سایر خط ها از محل درآمد ها تکمیل شود.

۲۷۸ واحد صنعتی در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی فعالیت می کنند و مجموع سرمایه‌گذاری در این واحدها ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و آمار اشتغال زایی آنها نیز چهار هزار و ۳۸۵ نفر است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است. سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

براساس آخرین تقسیمات کشوری، خراسان شمالی دارای ۸ شهرستان، ۱۹ بخش، ۴۵ دهستان، ۲۴ شهر و ۸۳۶ آبادی دارای سکنه است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha