رایزنی برای ورود واگن‌های استیجاری در حال انجام است

تهران- ایرنا - نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای تقویت بخش ریلی شهر تهران، برای ورود واگن‌های استیجاری در حال رایزنی هستیم.

به گزارش ایرنا پرویز سروری روز یکشنبه پیش از آغاز یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه شهر تهران با کمبود واگن مواجه است، اظهارداشت: می توانیم از ۲ برابر ظرفیت موجود مترو استفاده کنیم اما به دلیل عدم بروزرسانی در دوره گذشته در این بخش شاهد کمبود هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده از واگن استیجاری اقدام کمکی است، گفت: در حال انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی هستیم و ثمربخشی این اقدامات زمان بر است.

سروری یکی از دلایل استفاده از واگن استیجاری را بهبود وضعیت ناوگان مترو ذکر کرد و افزود: برای اینکه تامین واگن به نتیجه مثبتی برسد، با ورود واگن‌های استیجاری دارای استانداردهای لازم مشکل را حل می‌کنیم تا واگن های خریداری شده تامین شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای پایتخت گفت: بنده به دلیل مشکل قلبی، آلودگی هوا را بیشتر احساس می کنم؛ وقتی ۸۰۰ هزار خودرو را وارد شهر می کنیم، شاهد آلودگی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل آلودگی هوا باید هم افزایی ملی باشد، گفت: به دلیل وضعیت ناوگان مترو و اتوبوسرانی مردم ناچارند از وسایل شخصی استفاده کنند و همین موجب آلودگی‌ هوا می‌شود.

قوه قضاییه در برخورد با اغتشاشگران مصمم تر باشد
وی همچنین در آغاز این جلسه با اشاره به شهادت طلبه بسیجی حسن مختار زاده بدست اغتشاشگران، افزود: امروز بوق های نظام سلطه برای برخورد با کسانی که امنیت، ثبات، اقتصاد و زندگی مردم را به مخاطره انداختند، به صدا درآمده است.

وی افزود: با اولین اقدام قضایی واکنش نشان دادند و بوق های حقوق بشری نظام سلطه خود را به صدا درآوردند؛ همان بوق هایی که یکبار برای شهادت عزیزان ما در عرصه مقابله با ناامنی و اغتشاش که بدنبال ضربه زدن بودند به صدا درنیامد.

سروری ادامه داد: امروز دشمنان ما در حمایت از کسی که رفتارهای خشونت آمیز داشته، به اموال عمومی آسیب زده، جان هموطنان ما را به مخاطره انداخته، به نیروهای امنیت با سلاح سرد و گرم بطور وحشیانه حمله ور شده، او را مورد حمایت خود قرار دادند و برای آن اشک تمساح می ریزند و قوه قضاییه ما را محکوم می کنند.

وی با بیان اینکه چرا در کشورهای خودتان در مواجهه با کوچکترین اقدام علیه پلیس، شهروندانتان با سلاح گرم مواجه می شوند و جان مردم به راحتی گرفته می شود، گفت: چرا در کشورهای غربی سرانجام کوچکترین نافرمانی نسبت به پلیس مرگ است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: چرا در قبال جرج فلوید شهروند سیاهپوست امریکایی بوق های حقوق بشری تان به صدا در نیامد و حتی نظام قضایی حاضر به محکوم و یا مجازات کردن پلیس خاطی نشدند.

وی با افزود: کشور بیش از ۲ ماه است که در التهابات و اغتشاشات است و متاسفانه با بروز این اغتشاشات که ریشه آن هم تحرکات غربی است، اقتصاد کشور ضربه خورده و فضای عمومی کشور دچار آسیب های جدی شده است.

وی با بیان اینکه امکانات خدماتی مردم به آتش کشیده شده و بسیاری از مدافعان امنیت در مقابله مظلومانه با عناصر اغتشاشگر به شهادت رسیدند، گفت: در حالیکه کشور با رفتارهای سفاکانه که انسان را به یاد حمله مغول ها می اندازد مواجه شده است، اما با این اتفاقات، عاطفه نظام سلطه تحریک نشد.

سروری ادامه داد: تمام مخاطرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در ضعف امنیت انجام می شود.

وی با تقدیر از اقدامات قوه قضاییه در برخورد قاطعانه با مخاطران امنیت کشور، گفت: معتقدیم این قوه در مسیر حق طلبی و اقدامات قانونی خود با قاطعیت عمل کند.

آلودگی هوا سالانه جان ۲۶ هزار ایرانی را می گیرد

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: سالانه بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند که ۴.۵ میلیون نفر از این افراد به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جان می‌دهند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا در دنیا چهارمین عامل مرگ و میر، است گفت: اما آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه سومین مرگ و میر است.

تشکری هاشمی افزود: تنها آثار ظاهری آلودگی هوا مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد، تأثیر آلودگی بر کودکان، سالمندان، گروه‌های حساس و مادران باردار است.

به گفته وی، آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون، دی اکسید کربن و نیتروژن از گازهای تهدید کننده سلامت شهروندان هستند که در گرفتگی عروق، سرطان ها، عفونت های ریوی و مرگ و میر نوزادان اثرگذار هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: سوخت خودروها و صنایع به عنوان دلایل اصلی تولید آلاینده ۲.۵ میکرون به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: کربن سیاه نیز برای سلامت بسیار مضر بوده و بر تغییرات آب و هوایی نیز اثرگذار است.

تشکری هاشمی افزود: ایران بین ۱۱۷ کشور، رتبه بیست و چهارم آلودگی هوا و شهر تهران رتبه بیست و یکم آلاینده‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه به لحاظ روانی نیز آلودگی هوا موجب افسردگی، خشونت و اضطراب افراد می‌شود،گفت: بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های مربوط به درمان و مرگ میر افراد در تهران بیش از سه میلیارد دلار در سال است، گفت: هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره آمار روزشمار آلودگی هوای امسال نسبت به سال قبل نیز اظهار داشت: ۱۷.۴۲ درصد از آلایندگی ناشی از منابع ثابت و مابقی به منابع متحرک یعنی خودروها و موتورسیکلت ها اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه خودروهای فرسوده که استاندارد لازم را ندارند، همچنان در سطح شهر تردد می کنند، ادامه داد: یکی از اتفاقات ناگوار در کشور افزایش استاندارد هاست، در حالی که باید به دیگر مسائل توجه شود.

تشکری با یادآوری این موضوع که خودروهای فرسوده ده ها برابر از استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولید می کنند، گفت: اینکه همه خودروها و موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم، مشکل رفع نخواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: واقعیت این است یکی از دلایل تولید کربن سیاه، فرسایش لاستیک روی آسفالت است.

وی نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس های دیزلی و کامیون های شهری برای به حداقل رساندن کربن سیاه، جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری، تعویض کاتالیست های تاکسی ها، مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک، مناسب سازی توزیع سوخت با کیفیت و الزام انجام آزمون آلایندگی جاده ای، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را از جمله راهکارهای زودبازده در کشور برای کنترل آلودگی هوا عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha