کوچه‌های شهر درقلمرو کامیون‌ها/ برخی شهروندان همدان گلایه دارند

همدان- ایرنا- ورود کامیون و تریلر به مناطق مسکونی با وجود محدودیت تردد این قبیل وسایل نقلیه به محدوده‌های شهری امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان همدان تبدیل شده است و بیشتر ساکنان در حواشی شهر و شهرک‌ها نسبت به این موضوع گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شب که به نیمه می رسد تردد و صدای گوش خراش ارابه های آهنین در مناطق مسکونی سکوت راز آلود شب را در هم می شکند و خواب خوش از سر مردم می پراند.

هر بار ترمز، گرفتن کلاچ، تغییر دنده و فشار پا بر روی پدال گاز لرزه بر تن افرادی که در منزل مشغول استراحت هستند می اندازد و گاه صدای گوش خراش این ارابه ها آنقدر سنگین است که با ورودشان به داخل کوچه و خیابان های کم عرض همچون خوره روح و قلب ساکنان و شهروندان این مناطق را می آزارد.

مشهدی حسن، ساکن منطقه اسلامشهر یکی از معترضان اصلی نسبت به پارک کامیون همسایه در کوچه خود است؛ او می گوید: هنگام هر بار ورود و خروج کامیون به کوچه، آرامش و آسایش بر اهالی خانه حرام می شود.

وی به ایرنا گفت: علاوه بر سر و صدای گوش خراش ناشی از صدای موتور و اگروز کامیون، دود سیاه و بوی آن نیز پس بار تردد کامیون مرد همسایه به کوچه، فضای کوچه و برخی مواقع داخل خانه را فرا می گیرد به گونه ای که حتی در صورت بستن کامل گوش با بوی دود می توان حضور کامیون را در داخل کوچه حدس زد.

ابوالفضل از جوانان ساکن در این کوچه هم از دیگر معترضان به این موضوع است و می گوید: نگران بازی کودکانمان داخل کوچه هستیم و با شنیدن صدای کامیون همسایه بی درنگ به داخل کوچه پریده تا خدای ناکرده حادثه ای برای فرزندمان رخ ندهد.

وی در توضیح این موضوع بیان کرد: با توجه به جثه کوچک کودکان، حضور آنها در دور و بر و حتی زیر کامیون برای بازی های کودکانه همچنین محدودیت دید راننده کامیون احتمال بروز حادثه هنگام تردد این قبیل وسایل نقلیه به کوچه به ویژه هنگام حرکت با دنده عقب برای افراد خردسال دور از انتظار نیست.

احمد هم که از دور شاهد این گفت و گو است به جمع مصاحبه شوندگان پیوسته و با قطع صحبت دیگر همسایه عنوان می کند: خانه های واقع در مناطق پایین و حواشی شهر بر خلاف خانه های آپارتمانی بیشتر فاقد پارکینگ بوده و ساکنان کوچه راهی جز پارک وسیله نقلیه در داخل کوچه ندارند.

وی افزود: در صورت پارک یک کامیون در داخل کوچه امکان تردد آسان برای دیگر خودروها به کوچه سلب شده، همچنین با توقف این قبیل خودروها در حاشیه خیابان، به علت عرض اندک معابر بخشی از این راه مسدود و تردد برای دیگر خودروهای عبوری دشوار می شود.

وی اضافه کرد: بیشتر کامیون ها از نظر فنی دارای مشکل هستند و جای پارک این وسایل نقلیه به علت نشتی شدید روغن سیاه شده و جلوه ای نامناسب و نازیبا از کوچه ها و این خیابان ها را به نمایش می گذارد.

همچنین به علت روغن سوزی، دود ناشی از فعالیت این کامیون ها با توجه به گازوئیل سوز بودن آنها، بسیار بدبو و آزار دهنده است.

امیرمهدی یکی از بچه های خیابان های شهرک الوند همدان است و از ورود کامیون ها به داخل کوچه و منطقه مسکونی خود ابراز گلایه می کند و می گوید: ما همیشه و تا قبل از پارک کامیون در زمین و فضای باز جلوی کوچه مان مشغول بازی بودیم و از زمانی که این همسایه جدید( کامیون دار) وارد کوچه مان شد ،زمین بازی ما را گرفته و محل پارک کامیون خود کرده است.

راننده های کامیون ها چه می گویند؟

به سراغ یکی از رانندگان رفتم تا ضمن بیان گلایه همسایه ها، پاسخ او را نیز بشنوم، حاج مجید یکی از کامیون داران خوش اخلاق این محله است که بیش از ۴۰ سال سابقه رانندگی در جاده های کشور را دارد و همه او را به عنوان راننده بیایان می شناسند.

هر چند این راننده پایه یک با جنس گلایه های همسایه ها آشناست اما او با ظرافت و دقت پاسخگوی سئوالات ما و البته گلایه شهروندان می شود.

این مرد سفید موی معتقد است که بیشتر گلایه مندی همسایه ها درست است اما رانندگان چاره ای جز پارک خودرو در نزدیکی محل سکونت و خانه هایشان ندارند.

حاج مجید افزود: بیشتر رانندگان نیمه شب یا بامداد به مقصد رسیده بنابراین امکان تحویل بار به صاحب کالا را ندارند و برای حفاظت از بار مجبور به حضور در محل سکونت و استراحت در خانه تا باز شدن محل تحویل بار می شوند.

وی اضافه کرد: همواره کیف رانندگان پر از مدارک با ارزش و پول نقد با حجم بالا است و در صورت پارک وسیله نقلیه در خارج از محدوده شهری و گاراژها در ساعت یک و ۲ بامداد، برای رفتن به خانه نمی توان به رانندگان شخصی اعتماد کرد.

این راننده با تجربه افرود: برخی عنوان می کنند که خودروی خود را نزدیکی میدان بار پارک سپس بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده روی تا منزل کنید در حالیکه نمی توان در آن ساعت از شبانه روز با پولی همراه داریم و دیگر مدارک، پیاده روی کنیم.

وی گفت: باید مکان های امن برای پارک کامیون ها پیش بینی کرده و آژانس هایی با هویت مشخص راننده در این محل پیش بینی کرد تا راننده گان کامیون دغدغه ای برای سرقت بار خودرو و امنیت شان هنگام عزیمت به خانه نداشته باشند.

وی افزود: به منظور رعایت حال همسایه ها پس از ورود به داخل کوچه بلافاصله خودرو را خاموش می کنم همچنین از نظر فنی خودرو را به طور کامل تعمیر کرده تا شاهد گلایه مندی همسایه ها درباره ریزش روغن در کف کوچه و خیابان و انتشار بوی دود نباشم.

پارک کامیون در مناطق مسکونی از منظر پلیس

با توجه به اینکه تردد و پارک کامیون و تریلرها در مناطق مسکونی و کوچه های سطح شهر همواره به عنوان یکی از دل نگرانی و گلایه مندی های ساکنان حواشی شهر مطرح بوده و در این باره از رییس پلیس راهور شهرستان همدان قوانین و مقررات پیش بینی شده در این باره را جویا شدیم.

سرهنگ فرخ جمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یکی از عمده ترین گلایه مندی های شهروندان حضور، تردد و پارک کامیون ها در معابر به ویژه کوچه ها است.

وی اضافه کرد: به علت برودت هوا، رانندگان کامیون برای سهولت در روشن کردن وسیله نقلیه در زمان صبح، شب هنگام یک یا ۲ نوبت اقدام به گرم کردن خودرو با روشن کردن آن می کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان ادامه داد: سر و صدای ناشی از روشن بودن کامیون موجب سلب آسایش ساکنان و گلایه مندی آنها شده به گونه ای که بخشی از تماس های شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و سامانه ۱۲۰ راهور را این قبیل شکایت ها تشکیل می دهد.

سرهنگ جمالی بیان کرد: همچنین پارک کامیون در کوچه های تنگ و باریک ، امکان تردد خودروی سایر ساکنان را سلب کرده و در مواقعی شاهد بروز تنش هایی نیز هستیم.

وی بیان کرد: ورود و تردد این قبیل خودروها در معابر شهری به خصوص هنگام بازگشایی و تعطیلی مدارس موجی از ترافیک را به راه انداخته و موجب کندی تردد و بروز گره های ترافیکی می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان تاکید کرد: رانندگان کامیون ها و خودروهای سنگین در راستای اجرای قانون و احقاق حقوق شهروندی باید وسیله نقلیه خود را خارج از محدوده شهری و در پارکینگ و گاراژ ها پارک کنند و از تردد در معابر درون شهری و مناطق مسکونی پرهیز کنند.

سرهنگ جمالی ادامه داد: کامیون ها تنها برای انجام فعالیت های عمرانی، حمل مصالح و اثاثیه منزل با دریافت مجوزهای لازم، مجاز به ورود به مناطق مسکونی هستند.

وی گفت: براساس قوانین پارک خودروهای سنگین در مناطق مسکونی تخلف است بنابراین در صورت مشاهده راننده علاوه بر جریمه هشت نمره منفی دریافت کرده و پس از رسیدن نمرات منفی به ۳۰ گواهینامه وی ضبط می شود.

آیا پارک کامیون در مناطق مسکونی در حکم همسایه آزاری است؟

اگرچه بر اساس موادی از قانون برای سلب آسایش همسایه ها و ایجاد مزاحمت حتی مجازات هایی پیش بینی شده است، اما اینکه این قانون در این مورد خاص صدق می کند و یا می توان عنوان ایجاد مزاحمت برای همسایه را نیز به آن اطلاق کرد ، موضوعی است که نیازمند بررسی بیشتر و کارشناسانه از سوی مراجع ذیصلاع و دستگاه قضایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha