۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۸
کد خبر: 84969109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش های متفاوت هند و چین به درگیری‌های مرزی

۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۸
کد خبر: 84969109
واکنش های متفاوت هند و چین به درگیری‌های مرزی

تهران-ایرنا- بدنبال درگیری اخیر در مرز مشترک هند و چین، وزیر دفاع هند، چین را به تغییر خط مرزی متهم کرده در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه چین، وضعیت را در مرزها با ثبات می‌خواند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، پس از درگیری نیروهای مرزی در مرز هند و چین، اکنون این منطقه در آرامش به نظر می رسد اما دو طرف نسبت به این وقایع واکنش‌های متفاوتی دارند.

وزیر دفاع هند روز سه‌شنبه چین را به تلاش برای تغییر یک‌جانبه وضعیت موجود در مرز مورد مناقشه هیمالیا در هفته گذشته متهم کرد که درگیری‌ها منجر به زخمی شدن سربازان دو طرف شد.

از سوی دیگر پکن گفت که اوضاع اکنون آرام است و از هند خواست تا به چین کمک کند با هم صلح و آرامش منطقه مرزی را حفظ کنند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، اظهار داشت: باوجود درگیری‌ها در روزهای گذشته وضعیت در مرز هند و چین به طور کلی باثبات است.

راجنات سینگ، وزیر دفاع هند روز سه شنبه گفت، رویارویی روز جمعه در بخش تاوانگ در ایالت آروناچال پرادش هند منجر به مجروح شدن هر دو طرف شد و هند موضوع را به صورت دیپلماتیک با چین در میان گذاشته است.

در پی تمرین‌های نظامی مشترک اخیر آمریکا و هند در نزدیکی مرز چین و هند، ۱۸ آذر ماه، یک حادثه منجر به جراحات جزئی تعدادی از پرسنل هر دو طرف شده است. یک منبع ارتش هند گفت: حداقل ۶ سرباز هندی زخمی شده‌اند.

منابع خبری گفتند که سربازان چین به منطقه نزدیک خط مرزی نزدیک شده‌اند؛ جایی که توافق شده بود هیچ یک از دو طرف گشت‌زنی نکنند.

این حادثه در بخش تاوانگ در ایالت آروناچال پرادش در شمال شرقی هند رخ داد که مورد ادعای چین هم هست. پکن از این منطقه به عنوان تبت جنوبی یاد می‌کند.

چین و هند دارای مرزهای طولانی هستند که در سال ۱۹۶۲ بر سر آن با هم جنگیدند. مسیر دقیق مرز که ارتفاع برخی از بخش‌های آن از سطح دریا بیش از ۴۰۰۰ متر است، هنوز مشخص نشده است.

تاکنون چین و هند در زمینه حل مشکلات مرزی ۵ توافقنامه طی سال‌های ۱۹۹۳، ۱۹۹۶، ۲۰۰۵، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ امضا کرده‌اند اما این توافق‌نامه‌ها، به درگیری در منطقه پایان نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha