۲۵ آذر ۱۴۰۱، ۸:۴۳
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 84969659
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کمبود نیرو چالش اساسی آموزش و پرورش استثنایی همدان است

همدان-ایرنا- رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص و جذب نشدن نیروهای توانبخشی در سال های گذشته چالش اساسی این نهاد است.

طبیه محمدی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در بیشتر مدارس آموزش استثنایی مشاور و نیروی توانبخشی وجود ندارد اظهار داشت: کمبود نیروی متخصص توانبخشی از جمله گفتار درمان، کاردرمان، فیزیوتراپ و مشاور خدمت رسانی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را تا حدودی دچار آسیب کرده است.

وی از تحصیل یکهزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان خبر داد و افزود: ۹۵ درصد دانش آموزان مشکل ذهنی و پنج درصد آنها معلولیت جسمی با بهره هوش عادی دارند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان تصریح کرد: ۵۱۶ مربی در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان به هزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه خدمت رسانی می کنند.

وی اظهار داشت: فضای درونی این مدارس برای جامعه هدف مناسب سازی شده اما در معابر و اماکن عمومی هیچ گونه مناسب سازی برای افراد با نیازهای ویژه انجام نشده است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی همدان تصریح کرد: این نهاد گروه های مختلفی از کودکان شامل آسیب دیدگان ذهنی، طیف اوتیسم، اختلالات جسمی و حرکتی، آسیب دیدگان ناشی از کم بینایی و ناشنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی را پوشش می دهد.

محمدی گفت: ۸۰ دانش آموز با نیازهای ویژه (تلفیقی) با مشکلات جسمی و بهره هوش عادی در مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند که درصورت وجود نیروی انسانی مناسب آموزش و پرورش استثنایی معلم رابط در اختیار آنها قرار می دهد.

وی، تسهیل دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش و پرورش فراگیر را راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه و تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: رفتار با این دانش آموزان توسط مربیان و معلمان با آگاهی بخشی های لازم فرهنگسازی شده است و نگاه ترحم آمیزی وجود ندارد.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان عدم مناسب سازی فضای آموزشی، سرویس بهداشتی و فقدان رمپ را از مشکلات پیش‌روی دانش آموزان (تلفیقی) در مدارس عادی برشمرد و افزود: فضاهای آموزشی در مدارس عادی بستر مناسبی را برای پذیرش کودکان دارای معلولیت فراهم نکرده و اجرای این امر نیاز به صرف زمان، هزینه و سیاست گذاری های کلان دارد.

محمدی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی با ایاب و ذهاب رایگان، پوشش ۹۹ درصدی برای تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha