۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85073354
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۴۶ دانش‌آموز در مدرسه تخصصی اوتیسم همدان تحصیل می‌کنند

همدان-ایرنا- رییس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان همدان گفت: در حال حاضر ۴۶ دانش آموز در مدرسه تخصصی اوتیسم مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۳۰ نفر پسر و بقیه دختر است.

طیبه محمدی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اوتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی همراه با نقص در تعامل و ارتباط اجتماعی، الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌ها است که بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

وی از فعالیت مدرسه تخصصی پیش دبستانی و ابتدایی اوتیسم بنفشه همدان از اسفند سال گذشته خبر داد و افزود: این مدرسه در همدان مجهز به اتاق تاریک، اتاق آب درمانی، کلاس های هوشمند، اتاق آکوستیک و سالن اجتماعات است که هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است.

رییس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان همدان با تشریح خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان طیف اوتیسم استان همدان گفت: مدرسه تخصصی پیش دبستانی و ابتدایی اوتیسم بنفشه همدان اولین مجتمع تخصصی اوتیسم در غرب کشور است.

محمدی اظهار داشت: مدرسه تخصصی اوتیسم بنفشه با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان توسط نوسازی مدارس ساخته شده که چهار میلیارد تومان از آن توسط بنیاد برکت و با استفاده از ظرفیت خیّران تامین شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۴ نیروی انسانی شامل مدیر، معاون، مشاور، گفتار درمان و ۱۰ معلم در مدرسه بنفشه به خدمت رسانی مشغول هستند و این مدرسه با جذب نیروی انسانی کافی، برای پذیرش دانش آموز در مقطع متوسطه نیز ظرفیت دارد.

رییس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان همدان افزود: راه اندازی سالن چند حسی، مناسب سازی محتوای آموزشی، آموزش نیروی انسانی با برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی، آموزش خانواده، تامین نیازهای عمومی و تجهیزات آموزشی با جلب مشارکت خیّرین نیز از اقدامات شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان به این طیف از دانش آموزان است.

محمدی اظهار داشت: اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو ندارد اما آموزش و توانبخشی می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل این افراد باشد.

وی یادآور شد: جای‌دهی طیف های سه گانه اوتیسم در مدارس عمومی یا استثنایی با استفاده از آزمون‌های تخصصی تشخیصی در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.

۴۶ دانش‌آموز در مدرسه تخصصی اوتیسم همدان تحصیل می‌کنند

کمبود نیرو چالش اساسی آموزش و پرورش استثنایی همدان است

رییس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان همدان، کمبود نیروی انسانی متخصص و جذب نشدن نیروهای توانبخشی در سال های گذشته را چالش اساسی این نهاد برشمرد و افزود: کمبود نیروی متخصص توانبخشی از جمله گفتار درمان، کاردرمان، فیزیوتراپ و مشاور خدمت رسانی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را تا حدودی دچار آسیب کرده است.

محمدی از تحصیل یک هزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان خبر داد و افزود: ۹۵ درصد دانش آموزان مشکل ذهنی و پنج درصد آنها معلولیت جسمی با بهره هوش عادی دارند.

وی تصریح کرد: ۵۱۶ مربی در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان به هزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه خدمت رسانی می کنند.

رییس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان همدان اظهار داشت: فضای درونی این مدارس برای جامعه هدف مناسب سازی شده اما در معابر و اماکن عمومی هیچ گونه مناسب سازی برای افراد با نیازهای ویژه انجام نشده است.

محمدی ادامه داد: این نهاد گروه های مختلفی از کودکان شامل آسیب دیدگان ذهنی، طیف اوتیسم، اختلالات جسمی و حرکتی، آسیب دیدگان ناشی از کم بینایی و ناشنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی را پوشش می دهد.

وی اظهار داشت: ۸۰ دانش آموز با نیازهای ویژه (تلفیقی) با مشکلات جسمی و بهره هوش عادی در مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند که در صورت وجود نیروی انسانی مناسب آموزش و پرورش استثنایی معلم رابط در اختیار آنها قرار می دهد.

رییس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی استان همدان، تسهیل دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش و پرورش فراگیر را راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه و تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: رفتار با این دانش آموزان توسط مربیان و معلمان با آگاهی بخشی های لازم فرهنگسازی شده است و نگاه ترحم آمیزی وجود ندارد.

محمدی، عدم مناسب سازی فضای آموزشی، سرویس بهداشتی و فقدان رمپ را از مشکلات پیش‌روی دانش آموزان (تلفیقی) در مدارس عادی برشمرد و افزود: فضاهای آموزشی در مدارس عادی بستر مناسبی را برای پذیرش کودکان دارای معلولیت فراهم نکرده و اجرای این امر نیاز به صرف زمان، هزینه و سیاست گذاری های کلان دارد.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش استثنایی با ایاب و ذهاب رایگان، پوشش ۹۹ درصدی برای تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha