۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۸:۴۶
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84970367
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آلوده سازی عمدی محیط زیست؛ جنایت پنهان سعودیها علیه ملت یمن

تهران- ایرنا- رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ملی ضد سرطان در یمن گفت: خطرناکترین جنبه تجاوزگری ائتلاف متجاوز علیه یمن، مساله تخریب زیرساخت های بهداشت و محیط زیست این کشور از طریق انتشار مستقیم سموم، شایع کردن انواع عوامل بیماری زای شناخته و ناشناخته و بکارگیری سلاح های شیمیایی، بیولوژیک و هسته ای است.

دکتر جمال محمد الشهاری در گفت وگو با پایگاه خبری العهد افزود: آثار فاجعه بار این سموم که بر اثر سالیان طولانی کاربرد انواع سلاحهای جنگی در محیط زیست ما باقی مانده اند ، ممکن است برای یک قرن یا بیشتر ادامه یابد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده پیرامون آثار جنگ آمریکا بر عراق گفت: وقتی این تحقیقات نشان می دهند که تعداد جنین های مبتلا به نوعی ناهنجاری مادرزادی در عراق پس از این جنگ ۱۴ برابر شده، باید دید این رقم در یمن چندبرابر خواهد بود.

وی تاکید کرد :آمار ابتلا به بیماریهای صعب العلاج در طول سالهای جنگ در یمن افزایش چشمگیری داشته است و این آمار تنها مربوط به انواع سرطانها نیست بلکه در مورد سایر بیماری ها مثل نارسایی کلیه، ناهنجاریهای باروری، تولد نوزادان عجیب الخلقه و فاجعه های بهداشتی مانند اینها به نحو بیسابقه ای در یمن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در مورد سرطان آماردقیقی دردست نیست زیرا بسیاری از مبتلایان نتوانسته اند برای درمان به مرکز اصلی درمان سرطان در صنعا بیایند و تامین هزینه گزاف سفرو اقامت و درمان برای آنها میسر نیست زیرا اغلب این بیماران از میان قشر ضعیف جامعه هستند، با وجود این، طبق آمار وزارت بهداشت تنها در سال ۲۰۲۰ آمار مبتلایلان ثبت شده به انواع سرطان در کشور به بیش از ۶۰ هزار بیمار رسیده است.

به گفته الشهاری، شواهد روشنی از نقش تجاوز ائتلاف در شیوع سرطان در دست است، به عنوان مثال، حضور خانواده های مبتلا به نوع خاصی از سرطان در یک منطقه خاص که هدف حملات هوایی و بمباران قرار گرفته است .همچنین ابتلای نیروهای مقاومت مردمی به سرطان استخوان، پس از بمباران با بمب های حاوی مواد ناشناخته و افزایش ناگهانی تعداد بیماران سرطانی در یک منطقه خاص، همه نشانه هایی از تاثیر این عامل است.

آلودگی محیط زیست منشا اصلی

دکتر الشهاری افزود: آلودگی محیط زیست دیگر خود مشکل نیست بلکه به منشا و عامل اصلی بروز فجایع و بلایای خطرناک رو به گسترش و ازدیادی تبدیل شده که اگر جلوی آنها گرفته نشود همچنان در همه ابعاد ادامه خواهند داشت.

آلودگی زیست محیطی یمن متضمن خطر بزرگی برای آینده محیط زیست و زندگی مردم یمن هستند، از جمله مهمترین موارد آلودگی زیست محیطی می توان به ترویج استفاده از حشره کش های مضر و ممنوعه توسط دشمن در کشت محصولات غذایی و محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و میوه ها توسط عمال ائتلاف در کشور اشاره کرد. علت این امر هم این است که بسیاری از این سموم و آفت کشها از عربستان به یمن قاچاق می شوند. این درحالی است که عربستان در داخل کشور استفاده از این سموم دفع آفات را ممنوع کرده است.

استفاده بی رویه و بدون نظارت از این سموم دفع آفات در کنار نداشتن گزینه سموم جایگزین، یکی از عوامل خطرآفرین است.

کشورهای عضو ائتلاف اقدام به صادر کردن بذرهای محصولات کشاورزی که شامل بذرهای مضر برای خاک می کنند که علاوه بر کاهش باروری خاک، باعث رشد انواع علفهای هرزی می شوند که برای چندین متر به داخل خاک نفوذ می کنند و به صورت افقی در خاک ریشه می دوانند تا جایی که در مواردی برخی از کشاورزان را ناگزیر کرده برای جلوگیری از سرایت این علفهای هرز به مزارعشان، کانالهایی به عمق ۱۸ متر در مرز با مزارع آلوده مجاور حفر کنند.

انتشار مواد پلاستیکی به خصوص کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف که در همه جای محیط زیست پخش شده اند و وقتی در معرض نور آفتاب و گرما قرار می گیرند، مواد سمی سرطانزا تولید می کنند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ملی ضد سرطان در یمن همچنین گفت: همچنین آلودگی ناشی از قرار گرفتن در معرض زباله های شیمیایی و دارای تشعشعات و همچنین بقایای مهمات و ادوات جنگی وجود دارد که هنوز ابعاد آنها مشخص نیست.

اصرار ائتلاف بر ادامه آلودگی زیست محیطی یمن

دکتر الشهاری خاطرنشان کرد: ائتلاف عربستان به رهبری شیطان بزرگ - آمریکا - به عمد باعث نابودی محیط زیست یمن شده است. آنها به عمد و با برنامه ریزی عامدانه برای رسیدن به اهداف خودشان، از اهرمهایی مانند تخریب ارکان و عناصر محیط زیست سالم کشور و از بین بردن امکانات و زیرساخت های آن، شبکه ها و امکانات زیرساختی آب بهداشتی، هدف قراردادن تاسیسات فاضلاب، راهها و پلها، مراکز عرضه سوخت و ماشینهای حمل آن و حتی محلهای دفن و بازیافت زباله هااستفاده می کنند.

وی افزود: علاوه بر این، آنها با محاصره کشور ما و جلوگیری از ورود سوخت و صادرات نفت کشور، شریان حیاتی کشور را بسته اند تا به هدف خود که ممانعت از توسعه و فلج کردن کشور است، برسند.

به گفته وی، ائتلاف متجاوز به یمن همچنین با هدف قرار دادن سیستم بهداشت و درمان (چه از طریق بمباران چه از طریق محاصره و منع واردات دارو و تجهیزات پزشکی )، ادامه ممانعت ائتلاف از ورود تجهیزات لازم برای کشف مین ها و بمب های خوشه ای که در همه جای یمن پخش شده است و هر روز از مردم بی گناه قربانی می گیرد، تلاش کرده به سلامت انسان یمنی و محیط زیست ما آسیب برساند.

الشهاری تاکید کرد: همه اینها با یک هدف واحد که همانا فلج کردن آمادگی و توانایی نظام سلامت درکشور و نهادهای تابعه آن برای مقابله با بلایای زیست محیطی و بهداشتی ناشی از تهاجم است، صورت می گیرد.

به گفته دکتر الشهاری، ائتلاف متجاوز همزمان برای تلاش جهت دستیابی به اهداف خود از طریق نظامی، اقدام به بمباران با بمب های ممنوعه حاوی مواد ناشناخته و شیمیایی ناشناخته، بمب های بیولوژیکی و اشعه ای و همچنین انتشار مستقیم بیماریهای همه گیری مانند وبا، کووید، تب کنگو و سایر اپیدمی ها در یمن کرده است.

دکتر الشهاری ادامه داد: در مورد استفاده از مواد شیمیایی و مواد حاوی تشعشع، هیچ شکی نیست که آنها از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده اند و شواهد موجود این موضوع را تایید می کند ولی بدتر از همه اینها، بدست آمدن شواهدی مبنی بر استفاده از عنصر کادمیوم به نسبت زیاد در چاه های آب آشامیدنی استان الحدیده در جنوب یمن است. همچنین عنصر رادیواکتیو سزیم نیز کشف شده که به تنهایی در طبیعت وجود ندارد، اما ترکیبات حاوی سزیم با عناصر دیگر به شکل رادیواکتیو به مقدار زیاد در خاک این استان مشاهده شده است.

وی همچنین تصریح کرد: به اینها باید یافته های جدید درباره لکه های سیاه غیرنفتی منتشر شده در سواحل دریای سرخ و شناور روی سطح آب دریا و ثبت مرگ ناگهانی تعداد زیادی ماهی در سواحل عدن را نیز اضافه کرد. اینها فقط نمونه های آشکار شده از آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده در یمن هستند که دشمن تلاش کرده به هر ترتیب و از هر طریق برای دستیابی به اهداف خود به کشور ما تحمیل کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آنها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر بدون دستیابی به توافقی جدید پایان یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha