۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 84970975
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید دوباره سازمان ملل بر حاکمیت سوریه بر جولان

تهران – ایرنا – مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ای بار دیگر بر حاکمیت دایمی سوریه بر منطقه جولان اشغالی و همچنین حاکمیت مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی بر منابع طبیعی خود تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری سانا روز پنج شنبه از نیویورک گزارش کرد: مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه سالانه خود در این خصوص با عنوان "حاکمیت دایمی مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله قدس و سوری ها بر جولان اشغالی سوریه بر منابع طبیعی خود" را با اکثریت ۱۵۹ رای، مخالفت رژیم صهیونیستی و ۷ کشور دیگر و رای ممتنع ۱۰ کشور به تصویب رساند.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر بر حقوق غیرقابل تعدی مردم سوریه بر جولان اشغالی و نیز مردم فلسطین بر منابع طبیعی خود از جمله زمین و آب و منابع انرژی تاکید شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این قطعنامه از دولت رژیم اشغالگر اسراییل خواسته است تا از بهره برداری یا تخریب منابع طبیعی در جولان اشغالی و در اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس یا از اتلاف یا باعث از بین رفتن آن یا استفاده از آن و یا به خطر انداختن آن را متوقف کند و به همه اقدامات مضر برای محیط زیست، از جمله اقداماتی که توسط شهرک نشینان اسرائیلی در دفع زباله انجام می شود، پایان داده شود.

قطعنامه، اقدامات رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان در سرزمین های اشغاالی را اقداماتی دانسته است که منابع طبیعی ساکنان از جمله آب، زمین، محیط زیست و سلامت غیرنظامیان و امکانات آنها را در معرض خطر جدی قرار داده است.

«ارتفاعات جولان» منطقه ای بسیار مهم و راهبردی و متعلق به سوریه است که در سال ۱۹۶۷ به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و از همان زمان به آرمانی برای سوری ها به منظور آزادسازی تبدیل شده است.

منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۱ به صورت غیرقانونی بخشی از آن را ضمیمه خود کرد، اما جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام تجاوزکارانه را به‌رسمیت نشناخته است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۰ بار دیگر با تصویب قطعنامه‌ای بر بی اعتباری اقدامات رژیم صهیونیستی در جولان سوریه تاکید و خواستار توقف فوری آن شد.

در این قطعنامه تاکید شد که «تمامی اقدامات (رژیم اشغالگر) اسرائیل که در جولان (اشغالی) با هدف تغییر ماهیت و وضعیت حقوقی این منطقه انجام شده یا خواهد شد، باطل و بی‌اثر بوده و نقض آشکار حقوق بین الملل و کنوانسیون ژنو مربوط به حمایت از غیرنظامیان در زمان جنگ است و هیچ اثر قانونی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha