به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، برندگان جوایز بخش های مختلف این جشنواره به شرح زیر است:
برندگان بخش بین الملل
جایزه بهترین مستند کوتاه: به صورت مشترک «یک قایق روی دریا» به کارگردانی «آرمان قلیپور» و «کشیم عاشق» به کارگردانی «امیر آقاعبداللهی»
جایزه بهترین مستند نیمه بلند: «نردبان ایوان» به کارگردانی «نیکولای بم» از روسیه
جایزه ویژه هیات داوران بخش بینالملل: «مدار چهل و پنجم» به کارگردانی «لارنس ابوحمدان» از اردن
جایزه بهترین مستند بلند: «سهنهزارم» به کارگردانی «بهروز نورانی پور» از ایران
جایزه ویژه بین الملل: «زندگی فولادی» به کارگردانی «مانول باوئر» از پرو
در این بخش «لئونید ساوین» از اعضای هیات داوران در یک سخنرانی گفت: این جشنواره، جشنواره خوبی بود و فیلمهای خوب زیادی دیدیم، ایونتهای تخصصی زیادی هم داشت. این خیلی برای ما مهم است. چون روسها در حملات غربیها هستند. من فکر میکنم این جشنواره، جشنواره خوبی برای توسعه همکاریهای فرهنگی است و امیدوارم ارتباطات خوبی در قالب آن شکل بگیرد.
جایزه ویژه شبکه مستند: «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمتاللهی
محسن یزدی مدیر شبکه مستند گفت: هر سال شبکه مستند جایزهای به یکی از فیلمهای بخش مسابقه سینما حقیقت میدهد. ما این جایزه را امسال به فیلم خیلی خوب و جذاب «برای پس از مرگم» اهدا می کنیم.
جوایز بخش شهید آوینی
جایزه تندیس برنزی: به صورت مشترک «عملیات دماوند» به کارگردانی «احسان مشکور» و «در پس جنگ» به کارگردانی «محمدحسین محمودیان»
جایزه تندیس نقره ای: «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی «محسن اسلام زاده» و «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی «احسان اصغرزاده»
اسلامزاده در این بخش گفت: با یاد حاج نادر و حاج قاسم و شهید جمالی. روزها و سال سختی را پشت سر می گذرانیم و همه نگران فرزندان خود هستیم. دیدم سخنگوی دولت گفتهاند مستندسازان میتوانند چراغ راه مسوولان باشند، اما مستندسازان رابط بین مردم و مسئولان هستند. میدانم درباره حوادث اخیر یک سری کار در حال ساخت است، اما از وزیر ارشاد انتظار بیشتری داریم. پس جایگاه خود را تعریف کنید. باید بگویم بودجه مستند کم است و خیلی از بچهها در اسنپ کار میکنند احوال آنها را بپرسید.
جایزه تندیس طلایی: «سهنهزارم» به کارگردانی «بهروز نورانیپور»
جوایز بخش ملی
برنده جایزه بهترین نویسنده گفتار متن: محمد نصرت خوارزمی برای «پاییز پنجاه سالگی»
خوارزمی در این بخش گفت: این جایزه برای من ارزشمند است. جایش بین جوایز من خالی بود. معمولاً مستندهایی که میساختم نریشن نداشت و حالا برای گفتار متن جایزه گرفتهام. آن هم برای یک فیلم درباره یک شهید مدافع حرم. آنچه که باعث شد این گفتار متن را بنویسم، قلب رئوف شهید محمد جمالی بود.
وی افزود: از سران کشور میخواهم این وضعیتی را که دچارش هستیم و هر روز با یک خبر بد مواجه هستیم، بهبود ببخشند. از اینکه جشنواره سینماحقیقت شبیه جشنواره عمار شده است، ناراحت میشوم.
این مستندساز گفت: به قول محسن اسلامزاده دوربین ما اسلحه ماست. ما باید به فکر مام میهن باشیم. مادر ما از دست ما ناراحت است، این بابت شکافی است که در قلبش ایجاد کردیم. آن را دوپاره کرده و نمیتوانیم با این فرمانها به ویژه در عرصه فرهنگ به جایی برسیم. سعی کنیم با کینه به هم نگاه نکنیم. بر عکس گفتههای آقای خزاعی که میگوید ما از این بحران عبور میکنیم. من میگویم تا نگاهمان را عوض نکنیم در این منجلاب فرو میرویم.
جایزه بهترین موسیقی متن: «احسان عبدی پور» برای «کوهستان بی صدا»
جایزه بهترین صدا: «محمد حسین ابراهیمی» برای «خونه مامان شکوه»
ابراهیمی در هنگام دریافت جایزه گفت: متاسفم که تدوین و کارگردانی این کار دیده نشد.
جایزه بهترین پژوهش: «امید رحمتی نسب» برای «پیله ابریشم»
جایزه بهترین تصویربرداری: «فرشاد افشین پور» برای «دنیای وحشی زاگرس»
داوود نماینده گوینده این فیلم در سخنانی گفت: کسانی که امشب اینجا به عنوان داور هستند از کسانی هستند که سالیان سال است در صحنه هنر ایران هستند. افشینپور خیلی اذیت شد تا این فیلم را ساخت.
جایزه بهترین تدوین: «آرش ضابطی اصل» برای «کشیم عاشق»
جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه: «امیر آقا عبداللهی» برای «کشیم عاشق»
جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند: «محمدرضا خوش فرمان» برای «اسپانک»
جایزه ویژه هیات داوران: «مهدی بخشی مقدم» و «مهدی شامحمدی» برای «خونه مامان شکوه»
جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند: «مسعود زارعیان» برای «غیر مسکونی»
زارعیان بعد از دریافت جایزه خود گفت: ای کاش همه بودند ولی طبیعی است وقتی یک عده نباشند یک عده دیگر بیشتر دیده میشوند. ای کاش همکاران من در صنف عزیزم میدانستند سال پیش برای امرار معاش در خانهها کارگری کردم. برای این آمدم چون باید در کنار مردم سرزمینم باشم. کسی که کار جهان بیحضور او لنگ است، حوری نیست، فرشته نیست، پری نیست، زن است. با تمام دلم این جایزه را به همسرم تقدیم میکنم.
محمد خزاعی در این بخش یک سفر کربلا به او و خانوادهاش از سوی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اهدا کرد.
جایزه بهترین فیلم مستند: «مهدیه سادات محور» برای «عزیز»
سادات محور بعد از دریافت جایزه گفت: برای هیچ جایزهای در طول این عمرم به اندازه این جایزه انتظار نکشیدم. خودم را صاحب این جایزه نمیدانم. این جایزه متعلق به عزیز است و برای رساندن این جایزه به عزیز بیصبرانه انتظار میکشم.
وی افزود: دلم میخواهد کمک کنیم زنان صبور کشور دیده شوند. ارادهای همچون اراده عزیز برای حل مشکل کشور میخواهیم. سالیان سال است در کشورهای مختلف جشنواره زنان وجود دارد و میخواهم چنین جشنوارهای در ایران باشد. جای خالی خیلی از دوستان را در اینجا میبینم. جشنواره خوبی بود. همه چیز به جا بود به دوستانی که نیامدند گفتم جشنواره برای ماست و ما نباید جشنواره را تنها بگذاریم. قدردان کشور و مسئولان هستم. دست پدرم را میبوسم که کمک کردند به اینجا رسیدم.
بخش جایزه «سرباز وطن»
در این بخش، لوح تقدیر سرباز وطن به مستند «بنده نیکوکار» از آرژانتین رسید. این جایزه به شخصیتی که به پیادهروی اربعین رفته بود اهدا شد.
«آگوستین خلیل» کارگردان مستند بعد از دریافت این جایزه گفت: من عاشق این وطن هستم. وقتی این اختلافات را میبینم دلم میگیرد. با هم بسازید. این کشور الگویی برای جهان است. جریان اربعین جریان ظهور است. جریان اربعین جریان وحدت بشریت است. اینجا صدها مستند درباره اربعین ساخته میشود اما در آن سوی آبها آن را پنهان میکنند.
تندیس سرباز وطن: «محسن اسلام زاده» برای «پاییز پنجاه سالگی»
اسلامزاده پس از دریافت جایزه در واکنش به اظهارات یکی دیگر از مستندسازان گفت: من آنقدر به جشنواره عمار فیلم دادهام که بچهها به شوخی میگویند بخش اسلامزاده در آنجا هست. چرا نگاه تحقیرآمیز به عمار داریم؟ این نگاه اشتباه است. سینما حقیقت همیشه امثال ما را به بخش آوینی شوت میکرد و امسال هم به همین بخش راه یپدا کردیم.بعید است فیلمهایی که در این جشنواره است، در عمار پذیرفته شود. ما نگران آینده هستیم.
وی افزود: رک میگویم که وقایع سیستان و بلوچستان را مستند کردهام و تندترین انتقادات را در آن داشتهام، اما همین نیروی انتظامی چقدر سختی کشید؟ سال ۹۸ نسبت به سهمیهبندی بنزین انتقاد کردیم، من لیبی و افغانستان را از نزدیک دیدهام، یک روز تهران را هم دیدم. اگر این مملکت ناامن شود هیچکدام از ما سالم و خوش کنار هم نخواهیم بود.
جوایز ویژه دبیر جشنواره
جایزه ویژه دبیر جشنواره: «محسن آقایی» برای «پیله ابریشم»
آقایی بعد از دریافت جایزه گفت: برخی به این جشنواره نیامدند. این راه درست حل کردن مسایل این نیست. انتظار داریم مستندسازان در دل بحرانها جا نزنند. رفتار تحریم یک رفتار عقب مانده است. بیاید با هم ایران را بسازیم.
دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره: «کتایون جهانگیری» برای مستند «ماراتن به سوی خط باریک قرمز»
سومین جایزه ویژه دبیر جشنواره: «محمد احسانی» برای مستند «آب ما را خواهد برد»
چهارمین جایزه ویژه دبیر جشنواره: «هادی شریعتی» برای مستند «آت اوغلان»
حمیدی مقدم دبیر جشنواره در آیین پایانی جشنواره شانزدهم سینما حقیقت اظهار داشت: شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، رنگ و بوی ایران بزرگ را داشت. این، شعار نیست. دغدغه خروج از پایتخت، تمرکززدایی و تحقق عدالت فرهنگی برای همه ایران، در این دوره تجلی یافت.
وی افزود: «سینماحقیقت» برای آینده، پیشنهادی تازه دارد. سینمای مستند از محفلهای کوچک و جشنوارهها میگذرد تا به مخاطبان بیشتری برسد و تصویرگر ایرانی وسیع باشد، ایرانی که نماد همدلی و یکپارچگی است، ایرانی که در قلب همه ما زنده است و نامش، پیوند دهنده همه سلایق، قومیتها و فرهنگهاست. مادری مهربان که ما را در آغوش خود گرفته و به همراهی فرا میخواند.
حمیدی مقدم اظهار داشت: ۵۷ مستند در بخش مسابقه، ۳۲ فیلم در بخش بینالملل، ۵ مستند خارجی در بخش نمایشهای ویژه، ۱۲مستند در جایزه شهید آوینی و ۱۰ اثر خارج از مسابقه: این، همه حقیقتِ امسال نیست. حضور پرشور مستندسازان استانی، برگزاری نشستهای صمیمانه و رودرروی مستندسازان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، برپایی کارگاههای انتقال تجربه و همراهی سینماگران و کارشناسان داخلی و بینالمللی با جشنواره، نشان میدهد که پس از شانزده دوره پرفراز و نشیب، نهالِ تنومندِ «سینماحقیقت»، بخشی انکار نشدنی از سینمای مستند ایران است.
وی افزود: در چهارمین دوره از خدمتگزاری برای این سینما و سینماگرانش، آنچه در این روزها دیدم، پویایی سینمای مستند ایران را عیان میکند و از جاری بودن روح زندگی در این خانواده بزرگ و عزیز خبر میدهد.
حمیدی مقدم اظهار داشت: پیش از شروع جشنواره، گروهی از انکار حقیقت گفتند، اما حقیقت انکار شدنی نیست، «سینماحقیقت» تنها یک جشنواره نیست، محلی برای گفتگوست. فضایی برای تبادل نظر و شنیدن صداهای مختلف. جهانی رنگارنگ و پرشور که از «زندگی و هنر» سخن میگوید و مگر میشود این دو را تحریم و انکار کرد؟
سینما حقیقت فضایی برای دیده شدن جوانانی که در استان های فیلم می سازند
وی ادامه داد: شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، فضایی برای دیده شدن جوانانی بود که در استانها فیلم میسازند. آنها که در ایام جشنواره میهمان ما بودند و حضورشان جلوهای نو به جشنواره داد. 28 مستندساز از 16 استان در کنار جشنواره بودند و «ایران بزرگ» را به پردیس سینمایی ملت آوردند.
حمیدی مقدم گفت: امیدوارم «سینماحقیقت» به آنها فرصت دیده شدن و درخشش بیش از این بدهد.
سینمای ایران، پس از پیروزی انقلاب حرفهای بسیاری برای مخاطبان خارج از مرزها داشته است
وی ادامه داد: همراهی سینماگران داخلی و چهرههای فرهنگی و هنری بینالمللی با سینماحقیقت یکی دیگر از امتیازهای این دوره است. سینمای ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حرفهای بسیاری برای مخاطبان خارج از مرزها داشته و در منطقه، ممتاز و درخشان بوده است. امسال، همراهی چهرههای فرهنگی از منطقه و کشورهای همسایه، زمینه تبادل نظر و بحثها و نقدهایی را فراهم کرد که پیشتر، کمتر شنیده بودیم. در زمینه نقد و نظر، در این دوره، شاهد فضایی تازه بودیم، این تصویر چند وجهی و جذاب، از این دوره به یادگار خواهد ماند.
وی افزود: سینمای مستند ایران به آثار جستجوگر و مطالبهگر زنده است، به نظر میرسد بعضی مستندسازان، محافظه کارند و ترجیح میدهند از حاشیه امنشان، بیرون نیایند. سینمای مستند، به باور همه ما، با جسارت معنا میگیرد و بدون آن، تهی و کمرنگ است. امید که مستندسازان جوان، جسورانه پای به میدان بگذارند و از منظری تازه به دنیا نگاه کنند.
حمیدی مقدم خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از بودجه ناچیز تولید اثر در سینمای مستند که با توجه به افزایش تورم و هزینه فیلمسازی هنوز ناچیز است و با بودجه تولید فیلمهای سینمایی و سریال، قابل مقایسه نیست. از دغدغههای معیشتی بسیاری از مستندسازان و از مدارا نکردن بعضیها گلایه میکنم.
وی افزود: مستندسازان، برای اصلاح امور، برای رفع مشکلات و برای بیان حقیقت، میکوشند و نگاهی مصلحانه و دلسوزانه دارند. توجه بیشتر به آنان و تمرکز بر مطالباتشان، این خانواده بزرگ را به امنیت و آرامش میرساند.
نظر شما