۲ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84973392
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ۱۵ هزار و ۴۶۰ هکتار طرح بیابان‌زدایی در خراسان‌شمالی اجرا شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال ۱۵ هزار و ۴۶۰ هکتار طرح بیابان‌زدایی با اعتبار ۲۴۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال در این استان اجرا شد.

حسن امامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح های بیابانزدایی در این استان شامل مطالعه منطقه و بررسی وضعیت اکولوژیک در سطح ۱۰ هزار هکتار، مدیریت روان آب در ۲۵۰ هکتار، مراقبت آبیاری در هزار و ۶۵۰ هکتار، نهال‌کاری در ۶۰ هکتار، اجرای طرح مدیریت مشارکتی در سطح ۲ هزار هکتار و مابقی شامل اجرای سیستم طرح چرا و قُرُق است.

وی افزود: در مجموع ۳۰۳ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای این طرح ها مصوب شد و از این میزان، ۲۴۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال تخصیص یافت.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، بهبود وضعیت خاک، افزایش نفوذپذیری آب، مهار روان آب، احیای مراتع با کمترین هزینه و افزایش تولید علوفه مرتعی از جمله اهداف اجرای طرح احیا و تثبیت در اراضی بیابانی است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha