۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84965591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مدیریت هرز آب در ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی خراسان‌شمالی اجرا شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال پروژه مدیریت هرز آب در ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان جاجرم استان اجرا شد.

حسن امامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پدیده تغییر اقلیم و بارش های نامنظم با حجم زیاد، مهار رواناب ها و بهره وری از آن اهمیت فراوانی پیدا می کند و در همین راستا طرح‌های مدیریت رواناب‌ها در مناطق بیابانی شهرستان های جاجرم، گرمه و اسفراین در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: این عملیات به صورت احداث بندهای خاکی و هلالی در مسیر آبراهه‌ های کوچک برای کنترل و جمع آوری هرز آب‌های سطحی ناشی از بارندگی ها در خاک به همراه کشت بذرهای گیاهان بومی در اراضی بیابانی اجرا می شود.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: امسال ۲۵۰ هکتار از اراضی بیابانی استان برای اجرای این پروژه تعهد و تاکنون در ۲۰۰ هکتار اجرا شده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته برای بیابان زدایی استان ۷۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که فقط ۴۵ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و امسال تاکنون برای اجرای پروژهای بیولوژیک اراضی بیابانی استان ۳۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است و امید می رود با جذب اعتبارات بیشتر این شرایط بهبود یابد.

امامی افزود: ارزیابی انجام شده نشانگر آن است که تنها این اقدامات کافی نبوده و باید فعالیت‌های بیابان زدایی همراه با اقدامات بازدارنده باشد و آگاهی و مشارکت همه جانبه مردم برنامه ریزی و پیگیری شود.

وی گفت: اجرای پروژه های بیولوژیک، مدیریت رواناب، نهالکاری، حفاظت و قرق، مراقبت و آبیاری سنواتی اعتبارت بالایی می طلبد که یکی از مشکلات این حوزه، تخصیص اندک اعتبارات در بخش بیابان زدایی است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha