دکتر محمدهادی ایمانیه روز یکشنبه در آیین رونمایی از پوستر دومین همایش ملی تحول در علوم انسانی اظهار کرد: اگر هدف از استقلال نظام را از ما به عنوان یک ایرانی مسلمان بپرسند میتوان با اشاره به فرمایش امامین انقلاب، قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی گفت که استقلال یک نظام توحیدی منجر به استقرار ارزشهای معنوی و اخلاقی در کشور میشود.
استاندار فارس در این آیین که همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، طی آئینی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و مسئولان فارس و رئیس و شماری از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز ترتیب یافت ادامه داد: اگرچه نیاز است اتوبانها را افزایش دهیم اما قرار نبود تنها به این موضوع اکتفا کنیم و تعداد اتوبانها را ۱۰۰ برابر کنیم این وسیله محسوب میشود نه هدف، چرا که هدف انسان پروری و رسیدن به اوج کمال انسانی بوده است.
ایمانیه اضافه کرد: اگر اعتقاد داریم جامعه نسبت به مباحث تعلیم و تربیت مشکلاتی دارد و بیمار است و باید نسبت به شناخت این بیماری، نوع و علت آن و همچنین درمان صحیح همت گمارد.
وی افزود: عالم بی عمل تاثیرگذاری در جامعه نخواهد داشت، لذا باید به دنبال عالمانی باشیم که راه درمان را بشناسند و خود الگویی در حوزه تربیتی باشند؛ البته نوع نگاهها به جای دیگری معطوف میشود و در شناخت همین عالمان هم عاجز میمانیم.
ایمانیه ادامه داد: برگزاری این همایش با اصرار و توسط مسئولان کشور تاثیر خوبی خواهد داشت، چرا که نشان میدهد بیماری را شناختهاند و در صدد درمان آن برآمدهاند.
وی با بیان اینکه این همایش باید خروجی عملیاتی داشته باشد گفت: متاسفانه در سالهای پس از انقلاب کیفیت را فدای کمیت کردیم، در حالی که با حجم زیادی از واحدهای معارف و کلاسهای دینی در دانشگاهها مواجه هستیم که باید نتایج مطلوب تری را به دنبال داشته باشند اما اینگونه نبوده و انتظار این است که در حوزه تربیت آسیب شناسی انجام شود.
استاندار فارس با بیان اینکه طی سه ماه اخیر با حرکاتی از سوی بعضی جوانان مواجه شدیم، گفت: باید کیفیت اقدامات در راستای رشد معنوی جامعه مجددا اولویت اول قرار گیرد.
ایمانیه با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ما دچار یکسری مشکلاتی است که باید اصلاح شوند، تمرکزگرایی بیش از حد را از چالشهای مهم در بخش دانشگاهی ذکر و عنوان کرد: تمام تصمیمها معطوف به وزارتخانه شده و مصوبه هیئت امنای دانشگاهها با این همه اساتید فرهیخته را باید یک کارشناس از وزارتخانه تایید کند که صحیح نیست.
استاندار فارس پیشنهاد داد که مسئولان وزارت علوم، اتخاذ تصمیمات دانشگاهی را به دانشگاههای برتر کشور تفویض کنند و مطمئن باشید که ضرر نخواهیم کرد.
سید سعید زاهد زاهدانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم اظهار کرد: سلسله همایشهای تحول در علوم انسانی از سال ۹۶ آغاز شده وپس از آن با شیوع کرونا نتوانستیم این همایش را در موضوعات جدید برگزار کنیم و اکنون امکان آن فراهم شده است.
این استاد دانشگاه افزود: تحول در تعلیم و تربیت با محوریت اندیشههای مقام معظم رهبری به عنوان موضوع مهم و اصلی این همایش قرار گرفته است.
زاهد زاهدانی ادامه داد:تحول در علوم انسانی از همین گزاره اصلی به دست میآید که دو نهاد اصلی آموزشی و پرورشی جامعه هستند و باید اتحادی بین آنها برقرار شود تا به بالندگی همدیگر کمک کنند.
وی اظهار کرد: از زمانی که نظام لیبرال دموکراسی بر جهان سیطره گستراند، متاسفانه یک جهان عاری از معنویت را شاهد بودیم؛ آنچه که این تحول را مدیریت و نرم افزار این سلطه جویی را اداره میکند، علوم انسانی است که از قرن ۱۹ شکل گرفت ، در قرن ۲۰ به اوج رسید و در قرن ۲۱ نواقص آن بروز کرد.
زاهد زاهدانی گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ در واقع نوعی ایستادگی بود در نظام ظالمانه لیبرال سرمایه داری و در مقابل دیکتاتوری و استعماری که در دنیا شکل گرفته است؛ طی چهار دهه شاید کم توجهی شد و به نظر رسید که همان نرم افزاری که تمدن لیبرال سرمایه داری را شکل داد، میتواند به ما هم برای حل مسائل کمک کند .
این استاد دانشگاه گفت : اما وقتی کارنامه ۴۰ ساله خود را مشاهده میکنیم ضمن مشاهده کارنامه مطلوب سخت افزاری، ولی متوجه شدیم که در بحثمعنویت که قرار بود انقلاب اسلامی آن را برای دنیا جبران کند موفق نبودیم و بسیاری از مسائلی که در دنیای لیبرال سرمایه داری وجود داشت به کشور ما هم منتقل شد.
وی یادآور شد: امامین انقلاب این را هشدار دادند و به همین دلیل رهبرانقلاب تحول در علوم انسانی را گوشزد کردند و از سال ۷۱ فرمان علوم انسانی را صادر کردند اما کمتر در دانشگاهها اجرا شد هرچند در حوزه به صورت مطلوبتری دنبال شد.
نظر شما