۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 84973402
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وحدت حوزه و دانشگاه، تعالی‌بخش و توسعه‌آفرین

۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 84973402
وحدت حوزه و دانشگاه، تعالی‌بخش و توسعه‌آفرین

مشهد- ایرنا- وحدت حوزه و دانشگاه، درخت پرثمری است که با پیروزی انقلاب اسلامی در خاک این سرزمین ریشه زد و اگر به درستی از آن مراقبت شده و رشد کند، عطر گلهای علم و معنویت فضای جامعه را پر کرده و نتایجی ماندگار چون تعالی، آزادی، خودکفایی و توسعه را به بار خواهد آورد.

به گزارش ایرنا، ۴۳ سال پیش، بیست و هفتم آذرماه سال ۱۳۵۸، در چنین روزی، آیت الله محمد مفتح، استاد حوزه و دانشگاه و از پیشروان نهضت انقلاب اسلامی، در مقابل دانشگاه تهران به دست عوامل گروهک منحرف فرقان به شهادت رسید، که پس از آن این روز با عنوان روز "وحدت حوزه و دانشگاه" شناخته شد.

شهید مفتح، در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات مقدماتی به حوزه علمیه قم رفت و همزمان با تحصیل در این حوزه دینی، تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در دانشگاه تهران ادامه داد و در رشته فلسفه به دریافت درجه دکترا نائل شد.

وی سپس به تدریس در دانشگاه پرداخت و در کنار تدریس، مبارزه با رژیم شاه را نیز ادامه داد. شهید مفتح در دوران انقلاب اسلامی همگام با مردم مسلمان ایران در صحنه‌های مبارزه علیه رژیم شاه حضوری فعال و موثر داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را به عهده گرفت. این شهید والامقام به دلیل تاثیرگذاری پررنگی که در زمینه اندیشه ای بر جامعه دانشگاهی داشت، سرانجام توسط تروریست‌های کج اندیش فرقان، به شهادت رسید.

شهید مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه می دانند، زیرا او که خود از ۲ تفکر حوزوی و دانشگاهی تأثیر پذیرفته بود، در نزدیک کردن این دو نهاد علمی، تلاش فراوانی کرد. وی معتقد بود که دانشگاهیان با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوا در میان دانشگاه ها می توانند در راه ایجاد محیطی آماده برای هم افزایی و همفکری در تعامل این دو نهاد تلاش کنند.

حوزه و دانشگاه ۲ مرکز برای پیشرفت کشور

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ۲۷ آذر ۱۳۵۹ به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در جمع مدرسان و طلاب حوزه علمیه قم فرمودند که "دانشگاه و حوزه‌ علمیه و روحانیون می‌توانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و‏‎ ‎‏تمام پیشرفتهای کشور و نیز می توانند دو مرکز برای تمام انحرافات و تمام انحطاطات باشند".‏‎

حضرت امام خمینی (ره) ‎‏همچنین در این دیدار تاکید کردند که "‎‏اگر دانشگاه واقعا دانشگاه و اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات متحقَّق ‏‎در آنجا، تهذیب و تعهد هم باشد، یک کشور را می تواند به سعادت‏‎ ‎‏برساند. و اگر حوزه های علمیه مُهذب و متعهد باشند، یک کشور را می توانند‏‎ ‎‏نجات بدهند. علمِ به تنهایی اگر ضرر نداشته باشد، فایده ندارد".

رهبر معظم انقلاب نیز در آذرماه ۶۸ در دیدار با طلاب و دانشجویان فرمودند: "در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا باید حرکت کنند. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه، معنایش این نیست که حتماً بایستی تخصص های حوزوی در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود".

ورود فرهنگ حوزه به دانشگاه و بالعکس

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خصوص اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: معنای وحدت حوزه و دانشگاه این است که فرهنگ حوزه وارد دانشگاه و فرهنگ دانشگاه وارد حوزه شود.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی افزود: فرهنگ حوزه، برای خدا کار کردن است، یک طلبه قبل از این‌که قدم در عرصه روحانیت بگذارد، خود را وقف امام عصر(عج) و دین می‌کند عرصه طلبگی، هیچ درآمد و افزون‌خواهی مادی ندارد و اگر چنین باشد، این طلبه بدبخت‌ترین مردم است که بخواهد از مسیر طلبگی به دنیا، پول و مقام برسد. زندگی طلبه محاسبه و جریان گذران مادی و زندگی در فرهنگ زندگی او جاری نیست.

وی ادامه داد: این فضای برای خدا بودن، باید وارد دانشگاه شود، اگر بنا شد یک مهندس و دکتر با همین اندیشه وارد فعالیت‌های مهندسی و جریان پزشکی خود شود، فضای دانشگاه تغییر خواهد کرد، از آن‌طرف، اگر فرهنگ دانشگاه وارد حوزه شود، یک حوزه تشکیلاتی و حوزه مبتنی بر برنامه‌ریزی منظم خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار داشت: اگر نظام‌مند بودن و تشکیلاتی بودن دانشگاه وارد نظام حوزه شود و فرهنگ حوزه وارد دانشگاه و وحدت محقق شود، نقشه خائنانه استعمار در دانشگاه نقش بر آب می‌شود.

حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر

رییس دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: حوزه و دانشگاه نه‌تنها تقابلی با هم ندارند، بلکه مکمل یکدیگرند و وحدت این دو نهاد بدین‌معناست که پرنده پیشرفت کشور برای پرواز به هماهنگی دو بال حوزه و دانشگاه نیاز دارد. برنامه مورد نظر ما در این راستا در جهت سیاست های کلان، اسناد بالادستی و منویات رهبر معظم انقلاب و انسان سازی با بهره‌مندی از یک دانشگاه اسلامی است.

دکتر احد ضابط ادامه داد: پژوهشکده مطالعات اسلامی، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، جذب اعضای هیات‌علمی علوم‌انسانی از حوزویان، استادان دروس معارف که بیشتر آنها حوزوی هستند و حضور استادان دانشگاه برای تدریس علوم‌اجتماعی، روان‌شناسی، تاریخ، اقتصاد و مدیریت در حوزه از بسترهای کنونی دانشگاه فردوسی برای تعامل با حوزه علمیه است. همچنین از دیگر زمینه‌های تعامل هرچه بیشتر با حوزه، پاسخگویی نظام‌مند طلاب به شبهات اعتقادی و شرعی دانشگاهیان است که آماده انجام آن هستیم.

پیامبر اسلام (ص) همه مسلمانان را در حکم یک مشت و یک دست می دانستند، امروز نیز در شرایطی که دشمن جنگی ترکیبی را علیه نظام اسلامی ما به راه انداخته، آنچه مهم است نیفتادن در دام توطئه و تفرقه افکنی های دشمن است.

کتاب اتحاد حوزه و دانشگاه، مصحف زرین و نفیسی است که با جوهره تعالیم امام خمینی(ره) و جوهر خون شهید اندیشمندی همچون حجت الاسلام مفتح تدوین شد، کتابی که در ضد و رد سیاست شوم "تفرقه بینداز و حکومت کن" نگاشته شد، کتابی که فرهنگ استقلال و استقلال فرهنگی، تنها یک فصل شیرین و امید بخش از آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha