۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 920
کد خبر: 84973647
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهکارهای خروج صنعت لوازم‌خانگی از رکود

۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵
کد خبر: 84973647
راهکارهای خروج صنعت لوازم‌خانگی از رکود

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، راه‌اندازی سیاست‌های فروش اعتباری از سوی بنگاه‌های مادر، خروج از قیمتگذاری دستوری و توسعه صادرات را به‌عنوان مهمترین راهکارهای خروج این صنعت از رکود برشمرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس هاشمی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: دولت برنامه‌های خوبی در حوزه صادرات دارد و باید همچنان به حمایت جدی و تمام‌قد از صادرات در این صنعت بپردازد.

این مقام صنفی گفت: توسعه صادرات از طریق انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای، تعیین تعرفه ترجیحی، امضای توافق‌نامه‌های تجارت آزاد و غیره امکانپذیر است.

وی ادامه‌داد: متوسط صادرات این صنعت در سال‌های گذشته بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده است که همچنان جای کار زیادی در آن وجود دارد.

هاشمی تاکید کرد: علاوه بر آن برای توسعه صادرات باید به بهبود کیفیت، کاهش قیمت‌ها و فعالیت‌های درون‌بنگاهی پرداخت و در مسیر حمایت از توسعه و صادرات پایدار حرکت کرد.

وی به مشکل بزرگ قیمتگذاری دستوری در این صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: برای خروج از رکود باید به مکانیسم عرضه و تقاضا معتقد باشیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران تصریح کرد: تداوم قیمتگذاری دستوری سبب کاهش تولید، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، سرکوب شدن نوآوری و فناوری و کوچک شدن فضای تولید خواهد شد.

مشکلات توسعه صادرات

وی در ادامه به برخی مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات، عدم اطمینان واحدهای صنعتی به استمرار تامین مواد اولیه است که به ویژه با توجه به تغییرات مداوم نرخ ارز و همچنین نوسانات عرضه کالاهایی همچون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس، هم از نظر کمّی و هم قیمتی، موجب می‌شود واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای بلندمت صادراتی منعقد کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، شاه‌بیت همه مشکلات را موضوع تورم برشمرد و گفت: تورم منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و علاوه بر آن، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد آسیب‌های جدی به صادرات وارد می‌کند.

وی بیان‌داشت: این در حالی است که موضوع تحریم‌ها همچنان تداوم دارد که با خود مشکلاتی همچون زیاد شدن هزینه صادرات، محدودیت نقل و انتقالات ارزی، عدم اتصال به شبکه ارزش جهانی تولید و تجارت و غیره را به دنبال دارد.

هاشمی همچنین با اشاره به بروکراسی زائد اداری، اضافه‌کرد: در کنار مشکلات یاد شده، محدودیت منابع ریالی از سوی بانک‌ها و سیاست‌های انقباضی بانکی سبب شده هزینه‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

مزیت‌های صنعت لوازم‌خانگی

وی در ادامه مزیت‌های کشور در صنعت لوازم‌خانگی را یادآور شد و گفت: بازار گسترده ۸۵ میلیون نفری، نرخ پایین دستمزد، مزیت حمل و نقل به دلیل موقعیت ژئوپولتیک کشور، نرخ ارزان انرژی و همچنین بازار گسترده منطقه که سالیانه بین ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار واردات لوازم‌خانگی دارد، از جمله این مزایا است.

هاشمی، عمق ساخت داخل در این صنعت را بین ۷۰ تا ۷۵ درصد برشمرد که بسته به سطح فناوری و توسعه محصولات در تلویزیون ۳۵ درصد، در وسایل گازسوز تا ۱۰۰ درصد و سایر کالاهای برقی حجیم بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است.

وی همچنین سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از ارزش افزوده کل صنعت را ۱.۴ درصد برشمرد و گفت: فشارهای هزینه‌ای همچون نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری سبب سیر نزولی سهم ارزش افزوده این صنعت شده است.

این مقام صنفی، همچنین به شاخص «ضریب عملیاتی» اشاره کرد و گفت: این شاخص که حاصل تقسیم میزان تولید به نیاز کشور است در صنعت لوازم‌خانگی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

وی افزود: نیاز ارزی تولید این صنعت نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که در مقایسه با آمار صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری، نشان‌دهنده تراز منفی تجاری است.

هاشمی اظهار داشت: وزیر صمت بر لزوم مثبت شدن تراز تجاری این صنعت تاکید دارد که در این راستا علاوه بر تعمیق ساخت داخل، باید به توسعه صادرات اندیشید. همچنانکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در توسعه داخلی‌سازی اجزا و قطعاتی همچون بُرد الکترونیک، الکتروموتورها، کندانسورها، دسته سیم، اواپراتورها و غیره شاهد بودیم.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی

وی در ادامه به برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم‌خانگی (HAMex 2022) اشاره کرد که از ۲۹ آذر تا دوم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران توضیح‌داد: ثبت نهایی ۵۱۶ شرکت در این نمایشگاه انجام شده که ۴۵۶ شرکت داخلی هستند.

وی از حضور هشت برند خارجی با متراژ ۲۶۳ متر مربع و همچنین برپایی پاویون چین متشکل از هفت شرکت با ۱۱۸ مترمربع متراژ در نمایشگاه خبر داد و گفت: مجموع متراژ اختصاص یافته در این نمایشگاه ۳۹ هزار و ۶۸۹ متر مربع است که شامل ۲۰ سالن سرپوشیده و همچنین فضای باز است.

هاشمی با اشاره به گرید «A پلاس» این نمایشگاه که بالاترین گرید در رتبه‌بندی نمایشگاه‌هاست، تاکید کرد: بر همین اساس ملزم به برگزاری چند رویداد علمی همزمان با برپایی نمایشگاه، انعقاد قراردادهای صادراتی و پذیرایی از چندین هیات خارجی هستیم.

وی اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه برپایی نمایشگاه در خارج از ایران از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در نمایشگاه امسال اجرایی خواهد شد.

این مقام صنفی، برگزاری سمینار علمی همراه با پنل‌های تخصصی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صادراتی صنعت لوازم‌خانگی در کشورهای همسایه با تمرکز بر اوراسیا» و همچنین رویداد تخصصی با تمرکز بر توسعه عمق ساخت داخل و رونمایی و توسعه تولید لوازم‌خانگی هوشمند را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه برشمرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha