۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84974226
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تب و تاب شب یلدا در بازار خراسان شمالی

۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبر: 84974226
تب و تاب شب یلدا در بازار خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- این روزها گرمای جنب و جوش شب چله در خراسان شمالی بر سرمای زمستانه چیره شده است و تب و تاب بازار در دیار فرهنگ ها و قومیت ها بیش از هر زمان دیگری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تفاوتش با شب‌های دیگر تنها یک دقیقه است همین ۶۰ ثانیه ناقابل او را از دیگر شب‌ها متمایز کرده اما با این حال بهانه خوبی برای تزریق دوباره عشق، امید و شور زندگی در جمع باصفای خانواده است.

پاییز با همه زیبایی‌هایش پای رفتن گرفته و زمستان در سراشیبی آمدن است گرچه زمستان با سوز سرما می‌آید اما ایرانی‌ها در بلندای شب یلدا، اجاق خاطره‌ها را روشن می‌کنند تا در مسیر عطوفت و مهرورزی به هم پیوند بخورند و در پیچ و خم زندگی اسیر سردی فاصله‌ها نشوند.

بازار گرم خرید شب یلدا با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی رونق فراوانی گرفته و مردم، کسبه، بازاریان و دستفروشان مشغول خرید و فروش هستند و به هر طریقی برای خرید و فروش اقلام مورد نیاز خود تلاش می‌کنند و راسته میدان کارگر تا میدان شهید بیش از هر زمان دیگری گرمی خود را نمایان کرده است.

بررسی و رصد بازار خراسان شمالی در شهرها مختلف نشان می دهد که اقلام مختلف مورد نیاز مردم در شب یلدا، در بازار به وفور و به میزان فراوان وجود دارد، از هندوانه پرطرفدار در شب یلدا تا میوه های رنگارنگ پاییزی در بازار چشم نوازی می کند.

هرچند قیمت میوه ها، شیرینی و آجیل بالا و اجناس گران است اما ثبات قیمت تا حدی برقرار است و به ویژه اینکه قیمت میوه نسبت به پارسال تغییر محسوس نداشته است و قیمت شیرینی ها هم بالا است اما نرخ این کالاهای لوکس و پرطرفدار هم از بهار امسال تاکنون افزایش ندارد و ثابت مانده است.

شلوغی بازار بجنورد در آستانه شب یلدا ما را بر آن داشت تا شرایط تامین و ذخیره سازی مایحتاج این آیین ملی را از مسوولان بعنوان صحنه گردان پشت این ماجرای شیرین را جویا شویم.

تب و تاب شب یلدا در بازار خراسان شمالی

ثبات قیمت شیرینی و میوه

رییس اتحادیه قنادان شهر بجنورد در این باره گفت: قیمت انواع مختلف شیرینی از بهار امسال افزایش نداشته در حالی که قیمت مواد اولیه مورد نیاز در این مدت ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

علی امیدی اظهار کرد: اکنون شیرینی دانمارکی و کره ای ساده به ازای هر کیلوگرم ۷۳ هزار تا ۸۳ هزار تومان و شیرینی خامه ای معمولی ۹۳ هزار تومان عرضه می شود.

وی درباره قیمت آجیل گفت: هر کیلوگرم پسته اکبری ۳۸۰ تا ۵۴۰ هزار تومان، بادام درختی ۲۸۰ تا ۵۲۰ هزار تومان است و بادام هندی هم بیش از ۴۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم از این محصول عرضه می شود.

رییس اتحادیه قنادان شهر بجنورد خاطرنشان کرد: قنادان این شهرستان و در این استان توان تولید شیرینی مورد نیاز را دارند اما گرانی ها و نوسان قیمت مواد اولیه سبب شد تا هزینه های تولید بالا برود.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار بجنورد نیز با بیان اینکه قیمت میوه شب یلدا در استان افزایش ندارد و در این باره نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم از واحدهای صنفی انجام می‌شود گفت: اکنون هیچ کمبودی در تامین میوه در استان وجود ندارد و میوه شب یلدا هم به میزان نیاز تامین شده و در حال تامین است.

امید فیروزه با بیان اینکه با توجه به پایین بودن میزان تقاضا برای میوه، قیمت ها افزایش نخواهد داشت اظهار کرد: تنها در برخی اقلام میوه ها مثل هندوانه افزایش قیمت به میزان ۱۰ درصد وجود دارد و در سایر میوه ها تغییری وجود ندارد.

وی افزود: در هفته جاری ۵۰ تن هندوانه وارد شهر بجنورد شده است که این محصول با قیمت ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم به صورت عمده عرضه می شود.

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد تصریح کرد: اکنون چغندر قند به ازای هر کیلوگرم پنج هزار تومان و کدو ۱۰ هزار تومان عرضه می شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن میوه و تره بار در بجنورد توزیع می شودگفت: قیمت انار هم به ازای هر کیلوگرم ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان، نارنگی هفت تا ۲۵ هزار تومان، پرتغال شمال هشت تا ۱۵ هزار تومان و پرتقال جنوب از ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است.

۷۶ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی استان خراسان شمالی ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود ۳۰۰ هزار تن می رسد.

هر ساله بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تا تا ۱.۵ میلیون تن انواع محصول در استان خراسان شمالی تولید می شود.

تب و تاب شب یلدا در بازار خراسان شمالی

فروش فوق‌العاده ویژه شب یلدا

برخی از اصناف هم به مناسبت شب یلدا اقدام به فروش فوق العاده کرده اند تا گرمای تخفیف هایشان بر لذت دورهم نشینی های شب چله بیفزاید.

رییس اتاق اصناف بجنورد در این باره گفت: فروش فوق‌العاده اصناف ویژه شب یلدا از ۲۶ آذرماه جاری آغاز و تا پنجم دی ادامه دارد.

مهدی امیدوار اظهار کرد: فروش فوق‌العاده ویژه شب یلدا با محوریت اتحادیه‌ های مختلف از جمله آجیل و خشکبار، قنادان، میوه و تره بار و گل برگزار می‌ شود.

وی افزود: اصناف برای فروش فوق العاده باید از اتحادیه مجوز بگیرند و فروش ویژه را با نصب بنز و پرده به مشتری اعلام کنند و مردم می توانند برای دریافت تخفیف ها از واحدهای صنفی که پوستر «فروش فوق‌العاده صنوف ویژه ایام شب یلدا» را نصب کرده‌ و خرید کنند.

تب و تاب شب یلدا در بازار خراسان شمالی

تشدید نظارت بازار شب یلدا

در این میان، مسوولان هم در تکاپو هستند تا با نظارت بر نحوه عرضه کالاها و اجناس، از گران فروشی و سایر تخلف ها جلوگیری شود در این زمینه طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار استان به مناسب شب یلدا در حال اجرا است و در آن نحوه عرضه مایحتاج مردم رصد می‌شود.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: ۲۰ نفر بازرس در قالب ۱۰ گروه ۲ نفره، نحوه عرضه مایحتاج مردم در شب یلدا را رصد می کنند.

علی وفاخواه اظهار کرد: گشت های مشترک از حوزه بهداشت، اتاق اصناف، اتحادیه ها، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی در طرح نظارت و بازرسی ویژه شب یلدا بر نحوه عرضه کالاها و اجناس مورد نیاز مردم نظارت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر بازار با اولویت کالاهایی چون میوه، تره بار، شیرینی، شکلات، آجیل و خشکبار انجام می شود و تا پایان آذرماه جاری ادامه دارد.

وی ادامه داد: تقاضا برای خرید میوه، آجیل و خشکبار و بدلیجات در آستانه شب یلدا و با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی پاییز بیشتر شده است از این رو طرح تشدید بازرسی و نظارت اجرا می‌شود.

وفاخواه با بیان اینکه بازرسان در ۲ نوبت صبح و عصر در بازار حضور دارند یادآور شد: مردم تخلفات اقتصادی به ویژه گران فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور را گزارش کنند تا در اسرع وقت و با اولویت مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این طرح، شکایت ها از اصناف و تخلفات اقتصادی بازار با اولویت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha