سلب آسایش مردم آزادشهر از ۱۷ سال قبل با جانمایی نادرست سایت بازیافت زباله
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - جانمایی نامناسب سایت بازیافت زباله‌ آزادشهر در ۱۷ سال پیش و در فاصله ۹۰۰ متری از مرکز این شهرستان ۱۰۰ هزار نفری واقع در شرق استان گلستان، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، به دلیل بوی نامطبوع ناشی از تلمبار و پردازش روزانه ۳۲۰ تن زباله‌، آسایش اهالی این دیار را سلب کرده است.

به گزازش ایرنا، سایت بازیافت زباله آزادشهر که با هدف دفن بهداشتی و بازیافت طلای کثیف مناطق شهری و روستایی هفت شهرستان شرق گلستان با جمعیت تقریبی ۹۰۰ هزار نفر در ۱۷ سال پیش توسط سازمان پسماند گلستان و همراهی دیگر نهادهای متولی و نظارتی از جمله محیط زیست راه‌اندازی شد به سبب جانمایی نامناسب، مشکلات عدیده‌ای در آلودگی‌ زیست محیطی (نفوذ شیرابه‌ها به اراضی زراعی و سفره‌های آب) و انتشار بوی نامطبوع آن ایجاد می‌کند.

جانمایی نامناسب این سایت زباله مصداق ضرب‌المثل "خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج" و نیز اصرار مسوولان متولی بر فعالیت این مکان با وجود اعتراضات مردمی و مسوولان آزادشهر مصداق ضرب المثل "نرود میخ آهنین بر سنگ" بود.

با این حال پیگیری‌ مردم و مدیران آزادشهر در سطح استانی و ملی برای انتقال مکان سایت بازیافت زباله این شهرستان به مکانی دیگر سرانجام به بار نشست و سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت پسماند گلستان به‌عنوان مسولان متولی متقاعد شدند نسبت به انجام مطالعات مکان یابی پهنه‌های جدید دفن پسماند در شرق استان اقدام نماید.

جانمایی محل جدید دفن زباله آزادشهر در دست مطالعه است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۴ شهریور امسال در سفر به گلستان و بازدید از سایت بازیافت زباله آزادشهر خبر از انعقاد قرارداد مطالعه جانمایی محل جدید دفن پسماند شرق گلستان با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان داد و گفت که در کنار مردم منطقه هستیم و اجازه نخواهیم داد بوی ناشی از زباله مردم را اذیت کرده و منابع آب و خاک منطقه با استعداد فراوان برای کشاورزی با مشکل مواجه شود.

سلب آسایش مردم آزادشهر از ۱۷ سال قبل با جانمایی نادرست سایت بازیافت زباله
بازدید رییس سازمان حفاظت محیط زیست از سایت بازیافت زبال آزاشهر ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

علی سلاجقه افزود: منتظریم که نتیجه مطالعه جانمایی محل دفن پسماند جدید آزادشهر اعلام شود و پس از آن با اجرای طرح مردم منطقه از بوی نامطبوع زباله نجات پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر استانداری گلستان برای حل مشکل سایت دفن پسماند و نجات مردم منطقه از بوی نامطبوع آن، اقدامات مناسبی از جمله تبدیل پسماند به کمپوست انجام داد.

سلاجقه ادامه داد: محصول نهایی تولید پسماند در این سایت مدیریت شده و بخش باقیمانده آن هم به سایت زباله آق‌قلا منتقل می‌شود و شیرابه تولیدی آن نیز با هدف جلوگیری از نابودی منابع آب و خاک جمع‌آوری می‌گردد.

وی گفت: ساخت تصفیه خانه سایت زباله آزادشهر در دستور کار قرار دارد و به زودی ساخت آن آغاز خواهد شد.

مکان فعلی سایت بازیافت زباله شرق گلستان در آزادشهر مناسب نیست

مدیرعامل سازمان پسماند گلستان ۲۷ آذر امسال در جلسه کارگروه پسماند آزادشهر با اشاره به برخی مشکلات زیست محیطی سایت بازیافت زباله‌های شرق گلستان واقع در حومه شهر آزادشهر گفت: در مکان‌یابی سایت فعلی کارشناسی دقیق و لازم انجام نشده و تلاش می‌کنیم برای رفع معضلات آن، مکان جدیدی تامین شود.

حسن ملک شاهکویی افزود: مطالعه تامین زمین مناسب برای بازیافت و دفن بهداشتی زباله‌های شرق گلستان توسط یک گروه از استادان و کارشناسان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان درحال انجام است که به محض مشخص شدن زمین مناسب نسبت به جایجایی سایت بازیافت زباله آزاشهر اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: نزدیکی به شهر و واقع شدن در کنار جاده بین المللی شمال - مشهد مکان فعلی بازیافت زباله آزادشهر سبب شده تا بوی ناشی از پردازش زباله‌ها و متصاعد شدن بوی گاز "متان" ناشی از انبار زباله‌ها مردم منطقه را آزار دهد.

ملک شاهکویی ادامه داد: جای تاسف دارد که مطالعات قبلی که برای مکان یابی سایت بازیافت زباله آزادشهر انجام شد، توسط کارشناسانی از مرکز آموزش عالی علمی - کاربردی زیرمجموعه سازمان محیط زیست انجام شده و این نهاد هم آنرا تایید کرده است.

به گفته وی، تاکنون ده‌ها میلیارد تومان برای سایت فعلی بازیافت زباله آزادشهر هزینه شده و همچنان اعتباراتی برای تجهیز و رفع نواقص این مکان پیش بینی شده است.

سلب آسایش مردم آزادشهر از ۱۷ سال قبل با جانمایی نادرست سایت بازیافت زباله
عکس آرشیوی است

مدیرعامل سازمان پسماند گلستان همچنین با بیان اینکه مکان جدید بازیافت زباله‌های شرق گلستان به احتمالی زیاد در اراضی کم بازده مناطق شمالی شهرستان گنبدکاووس خواهد بود، بیان داشت: این مکان نباید هیچ گونه مشکل زیست محیطی یا مزاحمتی برای مردم، اراضی زارعی و منابع آبی زیرزمینی داشته باشد و ضمن آن‌که سازمان محیط زیست هم باید آنرا تایید کند.

ملک شاهکویی افزود: غرس نهال در حاشیه سایت‌ بازیافت زباله در آزادشهر به کاهش مشکلات زیست محیط آن کمک می‌کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آزادشهر هم در این جلسه گفت: از زمانی که تصمیم به دفن بهداشتی زباله‌های هفت شهرستان واقع درشرق گلستان در سایت فعلی این شهرستان گرفته شد، مجوز بازیافت و کمپوست آن هم صادر گردید تا مشکلات زیست محیطی آن به حداقل برسد.

غلامرضا کریمی افزود: در زمان شروع فعالیت سایت بازیافت زباله آزادشهر چون حجم زباله‌ها کم بود، مشکلی خاصی نبود اما به تدریج با افزایش حجم زباله‌ها که اکنون به بیش از ۳۰۰ تن در روز رسیده است، اعتراضات مردمی و مسوولان نسبت به آلودگی‌های زیست محیطی و بوی نامطبوع آن شدت گرفت.

وی بابیان اینکه از مجموع زباله‌های ورودی به سایت آزادشهر، ۳۰ تا ۵۰ تن آن دفن و بقیه بازیافت و تبدیل به کمپوست می‌شود، اضافه کرد: ظرفیت فعلی این مکان ۱۳ هکتاری تکمیل شده و باید مکان جدیدی برای انبار و بازیافت زباله‌های شرق گلستان اندیشده شود.

انتقال سایت پسماند آزادشهر به مکانی دیگر مطالبه اصلی مردم است

امام جمعه آزادشهر هم در این نشست با گلایه از کم توجهی مدیران قبلی به مطالبات مردم درخصوص مشکلات سایت بازیافت زباله این شهرستان گفت: مهمترین مطالبه به حق مردم آزادشهر انتقال سایت زباله به مکانی دیگر است زیرا فعالیت این سایت سال‌هاست که آرامش و آسایش آنها را سلب کرد.

حجت الاسلام عین الله شهابی با تاکید بر پیگیری حقوقی و محاکمه مدیران مقصر در راه‌اندازی سایت بازیافت زباله‌های شرق گلستان در آزادشهر، از تصمیم انقلابی دولت مردمی سیزدهم و مدیران استان برای جابجایی مکان زباله‌ها در این شهرستان قدردانی کرد.

رییس شورای اسلامی شهر آزادشهر هم با گلایه از جانمایی نامناسب سایت زباله‌های شرق گلستان در این شهرستان، گفت: با وجود انعکاس نگرانی و اعتراضات مردم نسبت به بوی نامطبوع این مکان و مکاتبات مکرر با مسوولان متولی استانی و کشوری در این خصوص، توجهی به خواست مردم نشد.

عباس جهانتیغ افزود: کم توجهی به خواست مردم آزادشهر از سوی مسوولان و استمرار بوی نامطبوع سایت بازیافت زباله این شهرستان حتی سبب شد تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ دادستان عمومی و انقلاب آزادشهر به منظور حفظ سلامت مردم، دستور پلمب ۱۰ روزه این سایت را هم صادر کند.

وی بیان داشت: مکان فعلی سایت زباله آزادشهر از بین چهار گزینه پیشنهادی برای بازیافت زباله‌های شرق گلستان، گزینه موجود بود نه مطلوب و متاسفانه مسوولان متولی همین مکان را که در فاصله ۹۰۰ متری از شهر آزادشهر واقع است، انتخاب کردند.

جهانتیغ اضافه کرد: مسوولان در پاسخ به اعتراضات مردم و مسوولان آزادشهر که حتی به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شد، تنها قول رفع معضل با تجهیز سایت بازیافت زباله این شهرستان می‌دادند اما در عمل نه تنها مشکل حل نمی‌شد بلکه تهدیدات زیست محیطی و بوی نامطبوع این مکان تا شعاع ۲۰ کیلومتری، همچنان کشاورزان و مردم منطقه را آزار می‌دهد.

وی، انتقال سایت بازیافت زباله آزادشهر به مکانی دیگر را تنها خواسته مردم این شهرستان دانست و ادامه داد: در مناطق شمالی شهرستان گنبدکاووس که ۱۵ کیلومتر با آزادشهر فاصله دارد، صدها هکتار زمین لم یزرع و شوره زار وجود دارد که مکانی مناسب برای دفن و بازیافت زباله هستند.

فرماندار آزادشهر نیز دراین جلسه انتقال سایت بازیافت زباله را مطالبه به حق اقشار مختلف مردم این شهرستان دانست و گفت: مکان فعلی، بسیار نامناسب بوده و مشکلات زیست محیطی برای مردم و اهالی منطقه ایجاد کرده است.

سلب آسایش مردم آزادشهر از ۱۷ سال قبل با جانمایی نادرست سایت بازیافت زباله
بازدید استاندار گلستان از سایت بازیافت زباله آزادشهر ۱۸ آذر ۱۴۰۰

سیدجواد کریمی افزود: با وجود گذشته یک سال از بازدید استاندار گلستان از سایت بازیافت زباله آزادشهر و ۱۵ مصوبه برای آن، بسیاری از مصوبات هنوز اجرایی نشده که با تصمیم فعلی و انجام مطالعات برای انتقال سایت زباله این شهرستان، امیدواریم دغدغه مردم با اقدام جهادی دولت مردمی رفع شود.

وی با تاکید بر انجام کامل مصوبات بازدید ۱۸ آذر سال قبل استاندار گلستان از سایت بازیافت زباله آزادشهر از سوی دستگاه‌های متولی، اضافه کرد: درصورت تامین زمین و مشخص شدن مکان جدید برای بازیافت زباله‌های شرق گلستان، مدیران این شهرستان همکاری و همراهی لازم برای انتقال سایت در کوتاهترین زمان ممکن انجام خواهند داد.

کریمی همچنین از پیگیری ۲ ردیف اعتباری به مبلغ ۶ و ۷ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر ۱۳ اسفند سال قبل رییس جمهور به گلستان برای سایت بازیافت زباله آزادشهر جهت ایجاد تصفیه خانه پسماند خبر داد و بیان داشت: مساله تفکیک زباله از مبدا و اقدامات فرهنگی و آموزشی مورد نیاز آن نیز باید توسط سه شهرداری این شهرستان مورد توجه و عمل قرار گیرد.

طرح مطالعات پهنه‌های جدید دفن پسماند در شرق گلستان

سازمان پسماند گلستان پس از شدت گرفتن اعتراضات مردمی و مسوولان آزادشهر مبنی بر انتقال سایت بازیافت زباله این شهرستان به مکانی دیگر و نیز پیرو بازدید ۲۴ شهریور امسال معاون رییس جمهور و رییس حفاظت محیط زیست کشور و همچنین دستور "علی محمد زنگانه" استاندار این استان شمالی تصمیم به انجام طرح مطالعات ارزیابی پهنه‌های جدید دفن پسماند در شرق این استان گرفت.

این سازمان انجام طرح مطالعات مکان یابی جدید برای سایت بازیافت زباله‌های شرق گلستان در مکانی غیر از مکان فعلی در آزادشهر را به گروهی ۱۱ نفره از استادان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ترک تشریفات مناقصه واگذار کرد.

رییس این گروه مطالعاتی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند آزادشهر گفت: طرح مکان یابی پهنه‌های جدید برای دفن پسماند شرق گلستان از چند ماه پیش و با استفاده از ۵۰ لایه (شاخص) و نقشه مطالعاتی با حجم ۵۰ گیگ اطلاعات مرتبط و موجود طرح آمایش استان و نیز با در نظر گرفتن ۴۲ محدویت اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است.

عبدالرسول سلمان ماهینی افزود: رعایت فاصله استاندارد از مناطق مسکونی و بناهای تجاری یا خدماتی، بررسی شیب منطقه و میزان نفوذپذیری شیرابه زباله‌ها در خاک، رعایت فاصله با رودخانه‌ها، سیل‌خیز نبودن و دسترسی آسان به محورهای ارتباطی از جمله برخی الزامات و ضوابط قانونی در تعیین مکان جدید دفن بهداشتی زباله‌ها درشرق استان گلستان است.

وی بابیان اینکه در انجام طرح مطالعات ارزیابی و مکان‌یابی پهنه‌های دفن پسماند در شرق گلستان تمامی شاخص های محیط زیست مورد توجه قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: تاکنون ۱۴ لکه برای دفن بهداشتی زباله در این منطقه مشخص شده که نواحی شمالی و غربی شهرستان گنبدکاووس از بهترین مکان‌ها است.

سلمان ماهینی ادامه داد: وجود صدها هکتار زمین لم یزرع در مناطق شمالی و غربی گنبدکاووس که فاصله زیادی از مناطق مسکونی دارد و سفره‌های آب زیرزمینی خاصی هم ندارد، مکان مناسبی برای راه‌اندازی سایت بازیافت زباله‌های شرق گلستان در این شهرستان است.

به گفته وی، مطالعات ارزیابی و مکان یابی پهنه‌های دفن پسماند درشرق گلستان حداکثر تا ۲ ماه آینده پایان خواهد یافت.

با وجود همه اقدامات و هزینه‌های انجام شده برای سایت بازیافت زباله‌های شرق گلستان در آزادشهر طی سال‌های گذشته به نظر می‌رسد مکان یابی این سایت از ابتدا نادرست بوده و انتقال آن به مکانی دیگر با رعایت صحیح دستورالعمل‌های محیط زیستی بالاخص رعایت فاصله استاندارد از اماکن مسکونی، تجاری و خدماتی تصمیمی منطقی باشد که متولیان امر هرچه سریعتر باید به آن جامه عمل بپوشانند تا بیش از این شاهد آلودگی‌های زیست محیطی سایت فعلی نباشیم.

مکان فعلی سایت بازیافت زباله شرق گلستان در آزادشهر مناسب نیست

بوی نامطبوع سایت زباله مهمترین دغدغه مردم آزادشهر است

خاک‌چال بهداشتی سایت پسماند زباله آزادشهر افتتاح شد

خطر کارخانه بازیافت زباله شرق گلستان برای سلامت ساکنان آزادشهر

۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار سفر دولت به گلستان در حوزه پسماند اختصاص یافت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha