نعمت‌الله فاضلی: متن‌هایی که نخوانده‌ایم هم در زندگی ما اثر دارد

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر در هشتادونهمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری گفت: تردیدی نیست حتی متن‌هایی که نخوانده‌ایم هم در زندگی ما اثر دارد. کنش اجتماعی از درون مجموعه‌ای از روابط، تجربه‌ها، محیط و نگرش‌های کودک بیرون می‌آید.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که با موضوع «کودکان و مهارت نوشتن» برگزار شد عضو هیات علمی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تأکید بر اهمیت خواندن و نوشتن گفت: بشر لازم است برای زندگی خوانا باشد فارغ از اینکه به چه طبقه یا شغلی تعلق داشته باشد.مدارس جدید، دارالفنون و... که ایرانی‌ها تأسیس کردند با این هدف بود که انسان خوانا تربیت کنند و برای این منظور سراغ کودکان رفتند.

نعمت‌الله فاضلی افزود: اگر نظریه ما از سواد تنها مهارت باشد اتفاقی می‌افتد که الان شاهد آن هستیم و در دانشگاه‌ها برخی استادها در خواندن و نوشتن مشکل دارند. در گذشته باسوادها مهارت نداشتند بلکه از مجموعه‌ای از قابلیت‌های اخلاقی، فرهنگی، شناختی و... برخوردار بودند. درواقع باسوادها حکیم بودند و اطلاعات زیادی از شاهنامه، بوستان و... داشتند، از قدرت تحلیل برخوردار بودند و این جمعیت کم مورد اعتماد و کارآمد بودند.

این پژوهشگر با بیان اینکه جامعه انسانی، منش، یعنی شخصیت و توانمندی و متن می‌خواهد ادامه داد: تردیدی نیست حتی متن‌هایی که نخوانده‌ایم هم در زندگی ما اثر دارد. کنش اجتماعی از درون مجموعه‌ای از روابط، تجربه‌ها، محیط و نگرش‌های کودک بیرون می‌آید.

فاضلی در ادامه در زمینه مهارت نوشتن، کتاب نوشتن برای زیستن نوشته ماساکو واتانابه را معرفی و به بخش‌هایی از این کتاب اشاره کرد.

وی سپس به اهمیت درس انشا در مدارس و بیان مثال‌هایی از عدم توجه کافی مدارس به این درس پرداخت و گفت: درس انشا در هر فرهنگی، فرهنگ خودش را دارد. اگر کتاب‌های دوره قاجار را بخوانید از موضوع‌هایی که در آن مطرح شده حیرت می‌کنید.

فرهنگ اندیشیدن، شیوه زیستن است

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نوع نگاه به مسأله نوشتن در ایران معاصر به تدریج که جلو آمدیم تغییرهایی داشته است بیان کرد: شیوه نگاه کردن ما به اندیشه، تعیین می‌کند که می‌توانیم اندیشه کنیم یا نه. همچنین شیوه نگاه کردن به خواندن، نوشتن و... فرهنگ اندیشیدن، شیوه زیستن است. در نظام آموزشی ما جایگاه خواندن و نوشتن را نمی‌دانند و خوانایی و نویسایی، آرمان مدارس نیست. درحالی‌که شناخت ما از انشا یک مقوله فرهنگی است.

نعمت‌الله فاضلی: متن‌هایی که نخوانده‌ایم هم در زندگی ما اثر دارد

نوشتن در ذات خودش خلاقانه است

سپس مولف کتاب‌های درسی، شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه نوشتن یک مهارت است ادامه داد: نوشتن در ذات خودش خلاقانه است. از طرفی می‌توان گفت واژه نوشتن یک امر بازیگوشانه است و تمام آنچه می‌گوییم تکنیک نوشتن است.

محمد گودرزی‌دهریزی در ادامه به تمرین‌های خلاقیت که در مسیر نوشتن با بچه‌ها انجام می‌شود اشاره کرد و به بیان مثال‌هایی در این‌باره پرداخت.

آموزش مهارت دقیق نگاه کردن به موضوع‌ها برای کمک به نوشتن از دیگر موضوع‌هایی بود که این نویسنده به آن اشاره داشت.

گودرزی‌دهریزی در پایان تصریح کرد: برای آموزش نوشتن به کودکان چهار عنصر وجود دارد که لازم است در نظر گرفته شود؛ تجربه دست اول، تجربه ادبی، تحلیل دقیق و داشتن زمان و مکان کافی. اگر این چهار عنصر را نادیده بگیریم هیچ وقت در آموزش به کودک در امر نوشتن موفق نمی‌شویم.

پرسش و پاسخ میان حاضران و کارشناسان مهمان در این برنامه بخش پایانی این نشست بود.

نعمت‌الله فاضلی: متن‌هایی که نخوانده‌ایم هم در زندگی ما اثر دارد

هشتادونهمین نشست کتابخانه مرجع کانون با حضور نعمت‌الله فاضلی پژوهشگر و مدرس دانشگاه و محمد گودرزی‌دهریزی شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «کودکان و مهارت نوشتن» بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha