۱ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 84977435
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چتر سرخ زندگی بر سر زمستان کرمان

۱ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 84977435
چتر سرخ زندگی بر سر زمستان کرمان

کرمان - ایرنا - حادثه‌خیز بودن، اختصاص بیش از ۳۰ درصد خون موجود به بیماران تالاسمی و وجود تصادفات شهری و جاده‌ای نیاز کرمان را به خون بیش از پیش افزایش داده به طوری که اداره کل انتقال خون این استان در قالب پویش و فراخوان؛ قصد دارد، چتر سرخ حیات را در زمهریر استخوان‌سوز زمستان بر سر اهالی کرمان بگستراند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل انتقال خون استان کرمان، هر چند تعداد مراجعه کنندگان برای اهدا خون در استان کرمان طی سال گذشته ۷۳ هزار نفر اعلام شده که ۶۲ درصد آنان اهداکننده مستمر بوده اند و آمار موجود طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰ درصد نسبت به ۶ ماهه سال قبل رشد را نشان می دهد اما باتوجه به نیاز بالای به خون، اهدای بیشتر خون همچنان در این استان ضرورت دارد.

کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی، تردد خودروهای قاچاق افاغنه و سوخت، ناایمن بودن برخی راهها، آمار نسبتا بالای بیماران مبتلا به تالاسمی، مقصد درمانی بودن برای استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و وجود اعمال جراحی مختلف و از طرفی گستردگی این استان، نیاز به خون زیادی دارد که مشارکت و همراهی همگان را می طلبد.

در همین راستا مدیرکل انتقال خون کرمان از اجرای پویشی با عنوان چتر سرخ زندگی در زمستان سال جاری این استان خبر می دهد و می گوید، این طرح از ابتدای دی ماه همزمان با سراسر کشور در کرمان نیز اجرا می شود.

ایرج شکوهی افزود: با عنایت به فصل سرما و نوسانات ذخایر خون ناشی از شرایط جوی و بروز بیماری هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی که منع اهدای خون را دارند، با کاهش ذخایر خون مواجه شدیم لذا پویشی به عنوان چتر سرخ زندگی برای تمام اقشار، اصناف، ادارات، دانشجویان، بانوان و جوانان جامعه به منظور دستیابی به وضعیت مطلوب ذخایر خونی و تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: خون و فرآورده‌های خونی تولیدشده برای مصدومین حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، تالاسمی و غیره استفاده می‌شود.

وی حداقل سن برای اهدای خون را ۱۸ و حداکثر ۶۵ و برای اهداکنندگان مستمر ۷۰ سال عنوان کرد و افزود: آقایان سالی چهار بار و بانوان سال سه بار می تواند اهدای خون داشته باشند.

شکوهی تصریح کرد: خون فرد سالم پس از اهدا مورد آزمایش های غربالگری و تایید سلامتی به منظور تهیه فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد و یا در اختیار بانک خون مراکز درمانی قرار گرفته تا به بیماران تزریق شود.

وی گفت: اهدای خون فواید زیادی دارد از جمله کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش ذخایر مضر آهن، جریان خون بهتر و مهم ترین فایده آن جان دوباره بخشیدن به بیماران نیازمند به این ماده حیاتی است.

شکوهی گفت: انتقال خون استان کرمان به تمام گروه های خونی بخصوص گروه های خونی منفی نیاز دارد لذا از مردم شریف و نوعدوست دیار کریمان درخواست می شود به پویش چتر سرخ خون بپیوندند و در این فصل سرد بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند.

چتر سرخ زندگی بر سر زمستان کرمان

بیش از ۳۰ درصد خون اهدایی در استان کرمان توسط بیماران مبتلا به تالاسمی مصرف می‌شود از سویی مصرف خون برای مصدومان حوادث، بیماران نیازمند اعمال جراحی و نیز بیماران مبتلا به سرطان نیز حیاتی است.

کرمان حوادث و تصادفات زیادی دارد و آمار بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی در این استان نیز بیش از هزار و ۵۰۰ نفر برآورد می شود که در مقایسه با سایر استان ها بسیار بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha