۷۹۱ اثر میراث‌فرهنگی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

شهرکرد- ایرنا- رییس گروه حفظ و احیای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۷۹۱ اثر میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

واحد جولایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این تعداد ۶۹۸ اثر جزو میراث‌فرهنگی ملموس و ۹۳ اثر مربوط به میراث‌فرهنگی ناملموس است.

وی افزود: از مجموع آثار میراث‌فرهنگی ملموس ثبت شده چهارمحال و بختیاری در ردیف آثار ملی ایران ۶۴۴ اثر غیرمنقول (تاریخی)، ۲۴ اثر منقول (اشیاء) و ۳۰ اثر طبیعی است.

جولایی به پیگیری برای ثبت ملی ۱۵ اثر میراث‌فرهنگی ناملموس جدید چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: از این تعداد ۶ اثر غیرمنقول (تاریخی)، ۶ اثر منقول (اشیاء) و سه اثر طبیعی است.

وی یادآور شد: همچنین هشت پرونده جدید برای ثبت ملی آثار میراث‌فرهنگی ناملموس از چهارمحال و بختیاری به تهران ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، "میراث‌فرهنگی ملموس" شامل آثار و بناهای تاریخی و باستانی، تولیدات هنرهای‌ سنتی، چشم‌اندازهای طبیعی و بخشی از دارایی‌های فرهنگی است که یا در قالب یک محوطه باستانی و یا به‌عنوان اموال فرهنگی در موزه حفظ و نگهداری می‌شود.

"میراث‌فرهنگی ناملموس" به‌معنی رفتارها، شیوه‌های ارائه، نمودها، دانش‌ها، مهارت‌ها و وسایل، اشیاء، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی منطبق با آن‌ها است که جوامع، گروه‌ها و در برخی موارد افراد، آن‌ها را به‌عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی خود می‌شناسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha