پرونده پنج اثر میراث ناملموس از چهارمحال و بختیاری برای ثبت ملی تهیه شد

شهرکرد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: پرونده پنج اثر ناملموس برای ثبت ملی در استان طی سال‌جاری تهیه و در دست تکمیل است.

قدرت‌الله ولی‌زاده روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار شامل "نیایش کرنا برگرفته از موسیقی سحرگاهی"، " نوروزنامه"، "رسم خین و چو در بختیاری‌ها"، "فنون تهیه میرزا قربانی" و رسم "گُرز و تش" است.

وی ادامه داد: سهم استان از تعداد میراث ناملموس ملی ۱۰۳ اثر است که در سالجاری تاکنون سه اثر شامل "مهارت پخت آش شنگ و مچه"، "مهارت پخت‌ بُن‌توه"، "مهارت پخت کاچی‌شیر" به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات شاخصی که در سالجاری شکل گرفته و امید می‌رود بزودی شاهد تحقق آن باشیم انتخاب "بازفت" به عنوان شهر ملی چوقا و انتخاب شهر "هفشجان" به عنوان شهر ملی حجاری سنگی است.

ولی‌زاده افزود: اقدامات اولیه برای دریافت نشان شهر ملی برای این ۲ شهر در دست انجام است که به طور مثال می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی چوقا بافی در شهرستان‌ها، حضوردر نمایشگاه‌های ملی و نوآوری در تولیدات و محصولات صنایع دستی با الهام از طرح چوقا اشاره کرد.

وی در تعریف میراث ناملموس تصریح کرد: میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده است که از عموم مردم و اصحاب رسانه درخواست می‌شود در معرفی و شناسایی آثار این اداره‌کل را یاری داده. تا بتوان در راستای حفظ و حراست از این میراث و آداب، رسوم و سنن به عنوان میراث فرهنگی گام‌های بیشتری برداشته شود.

به گزارش ایرنا، میراث‌فرهنگی ناملموس به‌معنی رفتارها، شیوه‌های ارائه، نمودها، دانش‌ها، مهارت‌ها و وسایل، اشیاء، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی منطبق با آن‌ها است که جوامع، گروه‌ها و در برخی موارد افراد، آن‌ها را به‌عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی خود می‌شناسند.

میراث‌فرهنگی ملموس شامل آثار و بناهای تاریخی و باستانی، تولیدات هنرهای‌ سنتی، چشم‌اندازهای طبیعی و بخشی از دارایی‌های فرهنگی است که یا در قالب یک محوطه باستانی و یا به‌عنوان اموال فرهنگی در موزه حفظ و نگهداری می‌شود.

چهارمحال و بختیاری دارای۱۲ شهرستان با یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha