حوزه پیشگیری اعتیاد  زنان با بی توجهی مواجه است

اصفهان -ایرنا - معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در حالی که میلیاردها تومان برای جمع‌آوری معتادان و مبارزه با موادمخدر هزینه می شود، در استان به پیشگیری از اعتیاد به خصوص در زنان توجه نمی‌شود که این مساله نیازمند بازنگری سیاست ها و برنامه ریزی است.

علی اکبر ابراهیمی، روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بطور میانگین هزار زن در سال به چهار مرکز اقامتی درمان اعتیاد این استان مراجعه می‌کنند.

با بیان اینکه در رابطه با شیوع اعتیاد با سه گروه از زنان رو به رو هستیم؛ افزود: زنان معتاد که مصرف کننده تفریحی و تفننی هستند و برای درمان مراجعه نمی کنند(بنابراین جزو آمار محاسبه نمی شوند)، گروه دوم که برای درمان به طور داوطلبانه و خودخواسته به مراکز درمان سرپایی مراجعه و داروهای مورد نیاز را تهیه می کنند و گروه سوم زنانی هستند که توسط پلیس به این مراکز معرفی می شوند.

وی افزود: زنان پس از خروج از مراکز و کمپ های درمان اعتیاد با توجه به وضعیت و شرایطی که دارند خدمات مختلف مانند دریافت مدارک شناسنامه ای، تامین سبد غذایی و معیشتی، بسته‌های بهداشتی و حتی اسکان و اشتغال بهره مند می‌شوند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: گروه دیگری از زنان بهبود یافته به مراکز توانمند سازی و جامعه پذیری زنان(با ظرفیت ۱۲ نفر در ماه) منتقل می‌شوند که می‌توانند ۶ ماه در این مراکز بطور رایگان اقامت داشته باشند.

ابراهیمی ادامه داد: برای زنانی که همچنان مصرف کننده مواد هستند نیز امکان اسکان شبانه و دریافت غذای گرم در مرکز سرپناه فراهم شده است.

به گفته وی، این گروه از زنان در طول اسکان شبانه اجازه مصرف مواد ندارند و صبح ها نیز باید مرکز را ترک کنند.

ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به زنان بهبود یافته از اعتیاد

ابراهیمی با بیان اینکه بخش مهمی از فرایند درمان معتادان به سطح حمایت‌های پس از بهبودی آنان بستگی دارد، افزود: به زنان معتاد که بهبود پیدا می‌کنند و تمایل به خود اشتغالی دارند پس از یک سال از پاکی، تسهیلات ارزان قیمت اشتغال‌زایی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان اعطا خواهد شد.

وی افزود: به کارفرمایانی که افراد بهبود یافته از اعتیاد را به کار دعوت کنند نیز ۱۵۰ میلیون تومان وام تعلق خواهد گرفت، همچنین ۲۳ درصد حق بیمه نیروهایی بهبود یافته ای که به‌کار می‌گیرند از سوی سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: در کنار مراکز ترک و درمان اعتیاد نیز خودروهایی با عنوان "موبایل سنتر" با استقرار در مناطق حاشیه شهر و پاتوق‌ها به معتادان با رفتار پر خطر که علاقه به مراجعه به مراکز ندارند، خدمات مشاوره، روانشناسی و بهداشت و سلامت ارائه می‌کنند.

ابراهیمی تامین هزینه های درمان زنان معتاد، ایجاد و توسعه مراکز اسکان شبانه، تامین غذای گرم برای معتادانِ مراجعه کننده به مراکز کاهش آسیب، توانمند سازی و جامعه پذیری زنان معتاد و فراهم کردن زمینه اشتغال زنان بهبود یافته از اعتیاد را از مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد.

وی گفت: همچنین تیم‌های سیار در شهرستان‌ها به پاتوق معتادان مراجعه و ارائه خدمت می‌کنند.

ضرورت توجه به اصل پیشگیری در آسیب های اجتماعی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: بر این باوریم زنان معتاد می توانند با مشارکت گروه‌های همتا وخودیار در مبارزه با اعتیاد موفق شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه در استان اصفهان حدود ۱۲۰ هزار معتاد وجود دارد که بین هفت تا ۱۰ درصد آنان بانوان هستند، افزود: آمار زنان معتاد در کشور ما پنهان است و دلیل آن تمایل کمتر زنان نسبت به مردان برای بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد است.

استان اصفهان از نظر شیوع اعتیاد در رُتبه ۲۳ کشور قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha