رشد ۲۰۰ درصدی اعتبارات، بیانگر عزم دولت برای رفع محرومیت گلستان است

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان با اعلام رشد هزار درصدی اعتبارات استانی و حدود ۲۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای سال مالی قبل استان گفت: این آمار بیانگر عزم جدی دولت برای رفع محرومیت‌های زیرساختی و به‌جای مانده از دهه‌های گذشته است.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: دولت از همه توان خود برای تزریق اعتبار تکمیل این طرح‌ها استفاده می‌کند اما تلاش می‌کنیم با جذب سرمایه‌گذاران، فرایند تکمیل این طرح ها را کوتاه‌تر کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های گلستان، سرانه پایین تولید ناخالص داخلی استان است که رقم ۵۶ هزار میلیارد تومان فعلی تا سال ۱۴۰۴ باید به ۲۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

رونق چشمگیر ورزش گلستان

استاندار گلستان در ادامه به بررسی پیشرفت‌ استان در بخش‌های گوناگون اشاره کرد و با ذکر موفقیت ورزشکاران گلستان گفت: یکی از دلایل کسب این موفقیت‌ها، افزایش سه برابری سرانه اعتبارات ورزشی است.

زنگانه ادامه داد: ورزشکاران گلستان از ابتدای امسال تاکنون ۶۳ مدال رنگارنگ در مسابقات معتبر آسیایی، بین‌المللی و جهانی کسب کرده‌اند که نشانگر استعداد فراوان و بی‌نظیر دختران و پسران استان است.

وی گفت: همچنین به روند تخصیص اعتبارات مصوب سفر اسفند سال گذشته رییس جمهور در بخش ورزش اشاره کرد و گفت: در این سفر ۲ هزار و ۱۸۰میلیارد ریال برای تکمیل و ایجاد زیرساخت و پروژه‌های ورزشی مصوب شد که در حال تخصیص است.

استاندار گلستان بیان کرد: تکمیل پروژه سالن ۶ هزار نفری گرگان به عنوان یک پروژه ملی برای اجرای‌ مسابقات والیبال و بسکتبال در سطح بین‌المللی و ملی در اولویت پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام بوده و از مجموع مصوبات سفر، هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته شد.

رشد ۲۰۰ درصدی اعتبارات، بیانگر عزم دولت برای رفع محرومیت گلستان است

وی ادامه داد: ساخت سالن ۶ هزار نفری گرگان حدود ۱۸ سال پیش آغاز شد و بیش از ۱۰ سال به عنوان پروژه نیمه‌تمام با ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی رها شده بود که امسال با اعتبارات سفر رئیس جمهور به گلستان عملیات اجرایی آن دوباره آغاز شد.

زنگانه همچنین به مشکلات هتل ورزش گرگان اشاره کرد و گفت: مشکلات برق این مجموعه که بدون رفع برخی نواقص در دولت گذشته افتتاح شده بود در حال برطرف شدن است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری کامل از آن باشیم.

جای خالی صنایع تبدیلی

وی خام‌فروشی را یکی از مشکلات اصلی بخش کشاورزی و تولید گلستان دانست و گفت: یکی از موثرترین و بهترین روش‌های جلوگیری از بروز این آسیب، راه‌اندازی صنایع تبدیلی با جذب سرمایه‌گذار است.

استاندار گلستان افزود: ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران حقیقی و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در دستور کار مدیران استان قرار دارد که پیشرفت در این بخش می‌تواند موجب افزایش درآمد استان و رونق صادرات کالای غیرنفتی با فرآوری تولیدات شود.

زنگانه بیان کرد: گلستان سالانه ۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی معادل چهار درصد کل کشور تولید می‌کند که باید با ایجاد زنجیره تبدیلی از این ظرفیت استفاده کرد.

وی گفت: صنعت گلستان در حوزه تکمیل این زنجیره ارزش افزوده که مزیت استان است موفق نبوده و باید صنعت استان را توسعه دهیم.

استاندار گلستان تاکید کرد: با توجه به زیرساخت و ظرفیت‌های موجود، صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان باید به ۵۰۰ میلیون دلار در سال برسد که در مسیر تحقق این هدف از سرمایه‌گذاران حمایت خواهیم کرد.

کم‌آبی و لایروبی خلیج گرگان

زنگانه لایروبی خلیج گرگان را یکی از مصوبات بسیار مهم هیات دولت در سفر استانی اسفند سال گذشته اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح بدون وقفه و با پیشرفت قابل قبول در حال انجام است.

وی با تشریح جزئیات فنی اجرای این طرح شامل به‌کارگیری ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین مرتبط با لایروبی، همراهی همه دستگاه‌های مرتبط و اهتمام قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار طرح گفت: تکمیل این طرح با هدف‌گذاری‌های تعیین شده، روند توسعه گلستان را با شتابی فراتر از انتظار همراه خواهد کرد.

استاندار گلستان ادامه داد: با تحلیل و بررسی کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم که ادامه روند خشکی خلیج گرگان نه فقط محدوده این پهنه آبی بلکه گلستان و حتی استان‌های همجوار را تحت تاثیر ریزگرد و تبعات ناشی از آن قرار خواهد داد که در همین راستا، پیداکردن راه برقراری ارتباط آبی خلیج گرگان با دریای خزر از طریق لایروبی کانال‌های آبرسان مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

زنگانه گفت: رسوب‌برداری از خلیج گرگان و کانال‌های منتهی به آن نیازمند تخصیص اعتبار پایدار با ردیف اعتباری است و سازمان بنادر باید با اخذ مجوز ماده ۲۳ زمینه گنجاندن ردیف پایدار لایروبی خلیج و کانال‌های در لایحه سال آینده را ایجاد کند.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال برای لایروبی خلیج گرگان پیش‌بینی شده که تاکنون افزون بر هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافته و با این اعتبار، روند اجرای پروژه با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

زنگانه کم‌آبی را یکی دیگر از مشکلات مهم گلستان دانست و گفت: دولت نگاه ویژه‌ای به حل مشکل کمبود آب استان دارد و در این راستا، اعتبارات آب منطقه‌ای گلستان در دولت سیزدهم سه برابر و اعتبار آب و فاضلاب استان ۱۱ برابر شد.

رشد ۲۰۰ درصدی اعتبارات، بیانگر عزم دولت برای رفع محرومیت گلستان است

استاندار گلستان بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌های مورد توجه دولت در سفر استانی، سد نرماب بود که دولت با تصویب پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال، تکمیل این طرح را برای تامین آب آشامیدنی پایدار و تحقق آرزوی چند دهه‌ای ۵۵۰ هزار شهروند ساکن نواحی شرقی و مرزی گلستان مورد تاکید وتوجه قرار داد.

وی افزود: تصویب این میزان اعتبار و نیز تزریق برخی اعتبارات دیگر از منابع وزارت نیرو برای تسریع در تکمیل سد نرماب مینودشت طی ۲ سال اخیر کم سابقه بوده و سبب شد تا پیشرفت فیزیکی بدنه این پروژه اکنون به ۹۸ درصد و پیشرفت کلی سد و تاسیسات وابسته آن به ۸۵ درصد برسد.

زنگانه اظهار کرد: دولت تلاش دارد طرح‌های حوزه آب گلستان از جمله تکمیل سد نرماب، علاج‌بخشی برخی سدها، احداث سد شصتکلاته و طرح شیرین‌سازی آب دریا را به سرعت انجام دهد.

وی ادامه‌ داد: اهتمام به تکمیل سد نرماب چهل‌چای مینودشت که آب آشامیدنی مورد نیاز ۵۵۰ هزار نفر از اهالی چهار شهر و ۱۳۰ روستا واقع در نواحی شرقی گلستان، صنایع و فعالان کشاورزی شرق استان را تامین و تضمین می‌کند، مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد.

زنگانه با انتقاد از کم‌توجهی‌ و غفلت‌ مدیران طی سه دهه گذشته برای ایجاد زیرساخت‌های این استان در بخش‌های مختلف از جمله تکمیل سد نرماب افزود: اگر این سد که قرار بود پنج ساله و با رقم تقریبی ۴۰۰ میلیارد تومان ساخته شود، به موقع احداث می‌شد اکنون ۵۵۰ هزار نفر از اهالی شهرها و روستاهای نواحی شرق گلستان با معضل کمبود آب مواجه نبودند.

وی گفت: گلستان تنها استان کشور است که ۹۵ درصد منابع آب شرب ساکنان خود را از منابع زیرزمینی تامین می‌کند که ادامه روند این گونه برداشت‌ها در کنار حفر هزاران چاه غیرمجاز، گلستان را در معرض فرسایش قرار خواهد داد.

استاندار گلستان تاکید کرد: در راستای حفظ مصالح عمومی و جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع در راستای منفعت اشخاص، همه آب‌بندان‌های غیرمجاز استان بدون ذره‌ای چشم‌پوشی و اغماض تخریب خواهند شد.

پایان ناترازی تولید و مصرف برق

استاندار گلستان در ادامه ناترازی تولید و مصرف برق را یکی از مشکلات استان به خصوص در روزهای اوج برق مصرف دانست و گفت: دولت برای تامین برق مورد نیاز برای شهرک‌ها و منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و شهرک هزار هکتاری آن و افزایش ۵۰۰ مگاواتی تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد ۱۳ هزار میلیارد تومان مصوب کرده که با تکمیل این طرح مشکل برق برای سرمایه‌گذاری رفع می شود.

زنگانه ادامه داد: علاوه بر آن راه‌اندازی نیروگاه تولید برق مقایاس کوچک، نیروگاه انرژی گاز و خورشیدی در پنج نقطه در دستور کار قرار دارد که سه مورد آن افتتاح شده و بقیه با پیشرفت مناسب و به سرعت در حال انجام است.

وی گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مشکل ناترازی برق در گلستان برطرف شده و دغدغه تامین این انرژی در ایام پرمصرف تا حد زیادی از میان خواهد رفت.

سرعت قابل توجه اجرای طرح‌های سفر

وی به روند اجرای طرح‌های عمرانی سفر رییس جمهور به گلستان اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۱۲ طرح عمرانی مصوبه این سفر تاکنون ۱۱ طرح به طور کامل اجرا شده، افزون بر ۸۰ طرح در مراحل گوناگون اجرا قرار دارد و بقیه آن‌ها در حال پیگری است.

استاندار گلستان ادامه داد: یکی از اهداف مهم و اولویت‌دار تصویب و اجرای طرح‌های سفر رییس جمهور، عدالت در توزیع بودجه و امکانات بود که در این راستا تلاش شد به جای تمرکزمحوری، این بودجه‌ها به همه مناطق استان با نگاه عدالت‌محورانه توزیع شود.

زنگانه بیان کرد: به عنوان نمونه به دلیل سکونت ۴۷ درصد جمعیت گلستان در روستاها، ۴۹ درصد وام اشتغال روستایی مصوب سفر رییس جمهور به طرح‌های روستایی پرداخت شد.

وی تاکید کرد: در موضوع پرداخت اعتبارات دولتی، هیچ حرف پنهان و ناگفتنی با مردم نداریم و به همین دلیل با طراحی بخشی با نام «سامانه شفافیت» در سایت استانداری، اسناد مالی، صورتجلسه‌ها، مجوزهای صادرشده و مانند آن در معرض نمایش عمومی قرار گرفته است.

استاندار گلستان گفت: همچنین در فرایند توزیع بودجه و تسهیلات، سهم زنان پررنگ و موثر در نظر گرفته شده تا از این طریق به تقویت بنیان خانواده بیشتر توجه شود.

زنگانه افزود: در این راستا امسال به ۶۸۹ زن ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و ۲۱۴ میلیارد تومان تسهیلات ثابت پرداخت شده است.

وی موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: گلستان سال گذشته در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در رتبه ۲۴ کشور قرار داشت اما با اهتمام بانک‌ها به پرداخت این وام به رده ۱۳ کشور رسید.

عذرخواهی به دلیل ساماندهی‌نشدن کودکان کار و متکدیان

استاندار گلستان به افزایش حضور کودکان کار در خیابان‌های گلستان به خصوص گرگان و گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: طبق آخرین اعلام بهزیستی، ۸۰ درصد کودکان کار و متکدیان استان غیربومی و از اتباع هستند.

زنگانه ادامه داد: تا زمانی که پول دریافتی این کودکان ۲۰ برابر حقوق پایه یک کارمند است، استثمار از این کودکان متوقف نخواهد شد و تنها راه آن، حذف فرهنگ دلسوزی به آنان با پرداخت پول است.

وی گفت: نمونه موفق جلوگیری از حضور کودکان کار در خیابان‌ها در تبریز قابل مشاهده است که این الگو می‌تواند مورد توجه برنامه‌ریزان فرهنگی و مدیران مرتبط قرار بگیرد.

استاندار گلستان ادامه داد: در تبریز برای جلوگیری از فعالیت کودکان کار و متکدیان، خیریه‌های قابل اعتماد با حضور افراد دارای وجهه در این شهر تشکیل شد و از مردم خواسته شد به جای پرداخت پول به این افراد، کمک‌های خود را از طریق خیریه به دست نیازمندان برسانند که با همراهی همگانی و پرداخت نکردن پول به متکدیان و کودگان کار، جایی برای ادامه حضور آن‌ها در خیابان وجود نداشت.

زنگانه با بالابردن دستان خود به نشانه تسلیم به خبرنگاران گفت: نتواستم در عمل به مسوولیتم در جلوگیری از فعالیت کودکان کار و متکدیان در خیابان عمل کنم و به همین دلیل از مردم گلستان عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: البته در مسیر برخورد با این افراد، خلا قانونی هم وجود دارد اما بهترین راه جلوگیری از تداوم این معضل، انجام کار فرهنگی و پیاده‌کردن مدل موفق تبریز است.

اجرای بدون وقفه طرح نهضت ملی مسکن

استاندار گلستان همچنین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: این نهضت یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن شهروندان فاقد خانه و به‌خصوص جوانان است که با وجود برخی موانع، اجرای آن در استان بدون وقفه ادامه دارد.

زنگانه ادامه داد: در حوزه مسکن شهری تکلیف ۱۵ هزار واحدی برای سال اول داشتیم و برای سال اول و بخشی از سال دوم زمین مورد نیاز تامین شد .

وی گفت: همچنین ساخت ۷ هزار خانه روستایی در تعهد گلستان بود که با همراهی مطلوب مدیران و مردم، از برنامه جلوتر هستیم و به دلیل تامین زیرساخت های نهضت ملی مسکن روند اجرای این طرح در سال دوم سرعت بالاتری خواهد گرفت.

استاندار گلستان با اشاره به افزایش اعتبارات راهداری گلستان از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۹۳۰ میلیارد تومان در سال جاری گفت: استان در حوزه راه و شهرسازی و راهداری به کارگاهی بزرگ تبدیل شده است.

زنگانه گفت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، رتبه راه و شهرسازی گلستان در کشور آخر بود اما با اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن روستایی به رتبه پنجم رسیدیم و تلاش برای ارتقای دیگر بخش‌ها نیز ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha