بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین

گرگان - ایرنا - پایین‌بودن میانگین درآمد سرانه، هزاران طرح‌ نیمه‌تمام، کم‌توجهی به فراهم‌کردن زیرساخت‌های ضروری و استفاده ناصحیح از ظرفیت‌های معدنی، طبیعی، تاریخی و اقوام، از جمله مشکلات و کمبودهای گلستان است که با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و استقرار مدیران جدید، پایان این نارسایی‌ها مورد انتظار مردم استان بود.

به گزارش ایرنا، تشدید تحریم‌ها و به تبع آن کاهش درآمد کشور، گلستان را هم از این کمبودها بی‌نصیب نگذاشت و فرایند اجرای طرح‌ها آن‌گونه که انتظار می‌رفت ادامه نیافت اما با همه این مشکلات، اتفاقات رخ داده در مدت زمان ۱۴ ماهه اخیر و از زمان روی کار آمدن دوره جدید مدیریت گلستان، روبه‌جلو و امیدبخش است.

به‌ثمر نشستن برخی طرح‌ها که پس از گذشت افزون بر یک دهه امید کمی برای اجرای آن وجود داشت، تاکید بر برنامه‌محوری و داشتن چشم‌انداز بلند مدت برای طرح‌ها به جای گرفتارشدن در تله روزمره‌گی، استفاده حداکثری از مدیران توانمند و متخصص جوان و بومی و تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های گلستان در مسیر رسیدن به توسعه پایدار و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی، نتیجه کوتاه مدت اقدامات دولت سیزدهم در گلستان است.

چشم‌انداز طولانی مدت برخی طرح‌ها و نیاز برخی پروژه‌ها به دوره زمانی بیشتر برای تکمیل و رسیدن به بهره‌وری، امید را در ساکنان گلستان ایجاد کرده که با ادامه ریل‌گذاری دولت سیزدهم، تا چند سال آینده رنگ و بوی محرومیت و کاستی‌های پنهان مانده در پس تصویر سبز گلستان برای همیشه از میان خواهد رفت.

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا که سه ساعت به طول انجامید بر این باور است که از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم و پس از کامل‌شدن تیم مدیریتی استان، پایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای جبران کمبودها و سرعت‌گرفتن قطار استان بر روی ریل توسعه، آینده روشنی را برای گلستان رقم خواهد زد.

آغاز تلاش برای حل مشکلات گلستان با گردآوری چالش‌ها

وی گفت: در بدو ورود به گلستان و استقرار به عنوان نماینده دولت سیزدهم، چالش‌های استان را به دقت گردآوری کرده و مسیرهای برطرف‌شدن آن را ارزیابی کردیم.

استاندار گلستان بیان کرد: این چالش‌ها نتیجه یک دوره مشخص و یا زمان مدیریت فرد خاصی نبوده و حاصل سال‌ها کم‌توجهی است. طبق بررسی‌های گروه کارشناسی، این چالش‌ها حتی به بخش خاصی هم محدود نمی‌شود و در بسیاری از بخش‌ها، رد پای کمبودهای عمیق و در موارد گره‌های کور را به راحتی می‌توان مشاهده کرد.

زنگانه ادامه داد: انتخاب مدیران بومی، جوان و باانگیزه در گلستان، فواید خود را از همان ابتدا نشان داد و آشنایی کامل آن‌ها با چالش‌های استان، حرکت در مسیر برنامه‌ریزی کاربردی و رفع این کمبودها را عملی‌ و امکان‌پذیر ساخت.

وی گفت: بر همین اساس پس از گردآوری کامل چالش‌های هر بخش، اقدام به تعیین راهبرد عملی برای رفع آن کرده و در گام بعدی برنامه عملیاتی مورد نظر خود را تا حد امکان پیاده کرده و یا در راه اجرای آن قرار داریم.

استاندار گلستان افزود: اگر چه برخی از این چالش‌ها، ظاهری بهت‌آور و غیرقابل نفوذ داشت و حل آن ناممکن می‌نمود اما قدم‌های برداشته‌شده برای کنارزدن این چالش‌ها و اتخاذ تصمیمات جسورانه منتهی به رقم‌خوردن اتفاقات بزرگ، نشان داد می‌توان این کمبودها را یکی پس از دیگری از سر راه برداشت.

انتخاب مدیران بومی، جوان و باانگیزه در گلستان، فواید خود را از همان ابتدا نشان داد و آشنایی کامل آن‌ها با چالش‌های استان، حرکت در مسیر برنامه‌ریزی کاربردی و رفع این کمبودها را عملی‌ و امکان‌پذیر ساخت.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین

زنگانه گفت: برای از میان بردن این چالش‌ها علاوه بر توجه به ظرفیت‌های استان شامل توان فکری و ایده‌های خلاقانه نخبگان و همچنین بهره‌مندی از منابع اعتباری استانی، تلاش کردیم از بودجه ملی و به‌خصوص منابع مصوبات سفر استانی استفاده کنیم که تا حدود زیادی و شاید بیشتر از حد انتظار در رسیدن به این اهداف موفق بودیم.

بی‌برنامگی؛ مشکل گلستان از سال‌ها قبل

وی اظهار کرد: همچنین برنامه راهبری برای ۳۱ بخش گلستان که گرفتار چالش بودند طراحی شد چرا که به شدت اعتقاد داریم دلیل اصلی گرفتارشدن استان به این مشکلات، بی‌برنامگی مدیران گذشته بود.

استاندار گلستان گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در بدو ورود به گلستان متوجه آن شدیم، پایین بودن سرانه درآمدی مردم استان بود.

زنگانه افزود: درآمد ناخالص گلستان در انتهای سال گذشته ۵۶ هزار میلیارد تومان بود که نصف میانگین کشوری است و با وجود ظرفیت‌های فراوان، گلستان جزو سه استان ضعیف کشور از نظر درآمد سرانه خانوارها قرار دارد.

وی بیان کرد: رتبه ضریب جینی گلستان در بخش شهری ۲۷ و در روستایی ۲۶ است و ۴۱ درصد جمعیت شهری و ۷۵ درصد جمعیت روستایی استان جزو پنج دهک کمتر برخوردار هستند.

به گفته وی بر اساس برآوردها، گلستان در شاخص مهمی مانند اجرای طرح‌های اقتصادی در رتبه چهارم استان‌های فقیر قرار دارد و در بقیه بخش‌ها هم وضعیت آنچنان مطلوب نیست.

زنگانه ادامه داد: گلستان در ضریب جینی توزیع درآمد شهر و روستاها در ردیف بیست و هفتمین استان کشور قرار دارد که باید تلاش شود درآمد ناخالص گلستان در افق ۱۴۰۴ از ۵۶ هزار میلیارد تومان فعلی به حداقل ۲۲۵ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

نبود زیرساخت کافی در همه بخش‌ها

وی اظهار کرد: یکی از دلایل مهم این ضعف مفرط، ایجادنشدن زیرساخت‌های مهم در گلستان طی سالیان گذشته است.

استاندار گلستان گفت: در سال‌هایی که به دلیل منابع فراوان درآمدی و تخصیص فراوان، امکان ایجاد زیرساخت‌ها فراهم بود و در بسیاری از استان‌های کشور این نیازها مورد توجه جدی قرار گرفت، گلستان بهره‌ای از آن همه منابع نبرد.

زنگانه بیان کرد: طبیعی است که وقتی گلستان زیرساخت بسیار مهمی مانند تولید برق را فراهم نکند، راه‌اندازی شهرک هزار هکتاری اترک، توسعه مزارع پرورش میگو و یا منطقه آزاد اینچه‌برون تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در ادامه نیز فرصت سرمایه‌گذاری فراهم نخواهد شد.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین
شهرک هزار هکتاری اترک

وی گفت: حل مشکل پایین بودن سرانه درآمد سرانه نیازمند تحقق رشد هشت درصدی است که ۳.۵ آن از محل بهره‌وری محقق خواهد شد.

وقتی گلستان زیرساخت بسیار مهمی مانند تولید برق را فراهم نکند، راه‌اندازی شهرک هزار هکتاری اترک، توسعه مزارع پرورش میگو و یا منطقه آزاد اینچه‌برون تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در ادامه نیز فرصت سرمایه‌گذاری فراهم نخواهداستاندار گلستان ادامه داد: برای تحقق این هدف، هر فرماندار دارای اختیاراتی شد تا بتواند با اتکا به آن و اعمال برخی سیاست ها، شهرستان خود را به رشد مورد نظر برساند.

تحقق حکمرانی محلی و تمرکززدایی

وی بیان کرد: برای این کار سامانه رشد هشت درصدی ایجاد شد و منابع و تسهیلات حتی تسهیلات فنی و اعتباری دستگاه ها در اختیار فرمانداران قرار گرفت تا به نوعی حکمرانی محلی محقق شده و با تمرکززدایی، توزیع عادلانه امکانات صورت بگیرد.

زنگانه اظهار کرد: مدتی پس از اجرای این طرح متوجه نتایج مثبت و برکات آن شدیم چرا که از این طریق علاوه بر کاهش محسوس رانت، بودجه‌ها به بخش های اصلی و ضروری تعلق گرفت.

استاندار گلستان افزود: به عنوان مثال سهم مراوه‌تپه از وام ارزان قیمت پیش از اجرای این طرح تقریبا صفر بود و در این شرایط شهر محرومی مانند مرواه‌تپه چگونه توسعه پیدا کند و بنگاه های تولید شغل در این منطقه شکل بگیرد؟

وی ادامه داد: ما این قاعده را بهم ریختیم. بر طبق الگوی تمرکززدایی و توزیع عادلانه امکانات، در تجربه اول تسهیلات اشتغال‌آفرین سفر رییس جمهور را در اختیار فرمانداران قرار دادیم که در نتیجه آن ۴۹ درصد اعتبارات به طرح‌های روستا محور اختصاص یافت و این در شرایطی است که ۴۷ درصد جمعیت گلستان ساکن روستا هستند. پس این نتیجه به دست آمد که فرمانداران چون نظام مسایل شهر را بهتر می دانند اعتبارات را بهتر توزیع می‌کنند.

زنگانه بیان کرد: توزیع بر اساس شاخص ها باعث شد رفع تبعیض، تمرکززدایی و عدالت در توزیع امکانات به عنوان مطالبه رییس جمهور محقق شود.

خام‌فروشی بلای جان تولیدات گلستان

وی یکی دیگر از چالش‌های مهم گلستان را خام‌فروشی محصولات دانست و گفت: بهره‌برداران این استان سالانه محصولات گوناگون کشاورزی زیادی تولید می‌کنند اما به دلیل نبود کارخانه صنایع تبدیلی، مجبور به خام‌فروشی محصولات هستند که پرهیز از خام‌فروشی باایجاد صنایع تبدیلی، منجر به ایجاد ارزش افزوده و فراهم‌شدن زمینه اشتغال بیشتر در استان خواهد شد.

استاندار گلستان ادامه داد: خام‌فروشی فقط منحصر به محصولات کشاورزی گلستان نیست و دیگر تولیدات استان مانند "ید" هم به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام راهی استان‌های دیگر می‌شود و در نتیجه، گلستان از سود فراوان حاصل از بهره‌وری آن محروم می‌ماند.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین

زنگانه ظرفیت پایین تولید برق را دیگر چالش گلستان اعلام کرد و گفت: یکی از تبعات مهم این کمبود برق، در مصرف مشترکان خانگی و تجاری و در ادامه که بسیار مهم‌تر و حساس‌تر است، ناتوانی در ایجاد ظرفیت جدید برای طرح‌های بزرگ است.

وی بیان کرد: اگر همه زیرساخت‌ها و شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم باشد اما زیرساخت بسیار مهم و اساسی مانند برق به اندازه کافی در دسترس قرار نگیرد طبیعی است که سرمایه‌گذار رغبتی برای فعالیت نخواهد داشت و در ادامه تبعات این بی‌میلی‌ و فرار سرمایه، دامن گلستان را در مقدار پایین درآمد سرانه خواهد گرفت.

بی‌میلی هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در گلستان

استاندار گلستان افزود: شاید به همین دلیل باشد که مجموعه‌های بزرگ اقتصادی حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، تامین اجتماعی، بانک‌ها و دیگر هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی تاکنون تمایلی به سرمایه‌‎گذاری گسترده در گلستان نداشتد و هیچ طرح راهبردی را در استان اجرا نکردند.

زنگانه گفت: یک بررسی ساده نشان می‌دهد این مجموعه‌های بزرگ توانمند مالی در استان‌های دیگر تاثیرات مهمی در اشتغال و افزایش درآمد داشته و با سرمایه‌گذاری متوالی خود، تولید مناطق را تحت تاثیر قرار داده و مرهمی بر مشکلات بیکاری و درآمد مردم شدند.

وی گفت: برای حل مشکل کمبود برق گلستان، برنامه‌های متعددی تدوین شده و در دستور کار قرار دارد که تبدیل نیروگاه علی‌آبادکتول به سیکل ترکیبی برای افزایش ظرفیت تولید، یکی از آنهاست.

تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه

وی افزود: تعامل اندک با کشورهای همسایه، یکی دیگر از چالش‌های گلستان بود و پیش از دولت سیزدهم استفاده زیادی از امتیاز مرز مشترک با چند کشور در استان نشده بود.

استاندار گلستان اظهار کرد: پس از استقرار دولت سیزدهم، رییس جمهور تاکید فراوانی بر تقویت دیپلماسی اقتصادی استان‌ها با کشورهای همسایه داشت که در این راستا گلستان تلاش کرد از این فرصت برای رفع برخی کمبودهای خود مانند صادرات محصولات استفاده کند.

پس از استقرار دولت سیزدهم، رییس جمهور تاکید فراوانی بر تقویت دیپلماسی اقتصادی استان‌ها با کشورهای همسایه داشت که در این راستا گلستان تلاش کرد از این فرصت برای رفع برخی کمبودهای خود مانند صادرات محصولات استفاده کند.

وی گفت: قبل از آغاز دولت سیزدهم و به دلایل متعدد، رفت و آمد کامیون‌ها از مرز اینچه‌برون به حدود صفر درصد رسیده و تجارت چمدانی هم به طور کامل متوقف شده بود اما تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت با سفر رییس جمهور به ترکمنستان، اعزام هیاتی از مدیران و تجار گلستان به این کشور و امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک، موانع حمل و نقل ریلی و تجارت چمدانی را برداشت.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین
امضای تفاهم نامه همکاری مشترک استاندار گلستان با رییس جمهور تاتارستان

زنگانه ادامه داد: توسعه همکاری گلستان با همسایگان، به ترکمنستان محدود نشد و تقویت مناسبت تجاری با قزاقستان و روسیه هم در دستور کار قرار گرفت و تاکنون اقدامات مهمی در راستای گسترش روابط انجام شده و یا در حال انجام است.

استاندار گلستان گفت: اگر چه با شرایط مطلوبی که مورد نظر داریم فاصله زیادی وجود دارد اما براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و افق‌های بلندی که طراحی کرده‌ایم روزهای بهتری در انتظار گلستان خواهد بود.

وی بیان کرد: حضور سفیر قزاقستان و سفر رییس جمهور تاتارستان به گرگان گامی بلند در مسیر تحقق دیپلماسی اقتصادی گلستان است که با امضای چند تفاهم‌نامه همکاری مشترک تلاش می‌کنیم استفاده مطلوبی از فرصت بازار این کشورها ببریم.

تلاش امیدبخش برای احیای خلیج گرگان

استاندار گلستان ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگ گلستان، مربوط به محیط زیست و حرکت خلیج گرگان به سمت خشکسالی بود.

زنگانه گفت: رویه آرام اما مستمر خشکیدن خلیج گرگان تبعات بسیار زیادی و عمیقی دارد که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و یا حل آن را در انتظار رفتار طبیعت گذاشت.

وی اظهار کرد: بررسی کارشناسان ثابت می‌کند، این پهنه آبی پس از خشکیدن به مرکز ریزگرد تبدیل شده و تبعات ناشی از آن نه فقط ساکنان مناطق پیرامونی بلکه همه گلستان و حتی استان‌های همجوار را فراخواهد گرفت و زندگی انسانی و محیط زیستی این مناطق را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده و امکان زندگی را سلب خواهد کرد.

استاندار گلستان افزود: از اولین روزهای استقرار مدیران دولت در گلستان، پیداکردن راهکار برون‌رفت خلیج گرگان از این مشکل، مورد مطالبه جدی مردم استان بود و ساکنان استان امیدوار بودند کار روی‌زمین مانده سال‌های پیشین با همت دولت سیزدهم به سرانجام برسد.

زنگانه بیان کرد: اگر چه این مطالبات از سال‌ها قبل نیز بارها به گوش مدیران دولت‌های گذشته رسیده بود اما همتی برای کمک به حل این معضل بزرگ زیست محیطی وجود نداشت تا این‌که بازدید میدانی رییس جمهور از این پهنه آبی در سفر اسفند سال گذشته به گلستان و دستور صریح وی برای علاج‌بخشی خلیج گرگان، آغاز حرکت جدید برای تحقق این مطالبه مردمی شد.

وی ادامه داد: برنامه ستاد ملی تالاب‌ها برای علاج‌بخشی خلیج گرگان که به مثابه قانون قابلیت اجرا دارد اگر چه از سال‌ها قبل وجود داشت اما نبود توان اجرا، این پهنه آبی را در فاصله کمی تا خشکی کامل قرار داده بود.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین
لایروبی خلیج گرگان به پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد رسید

پیشرفت ۵۵ درصدی لایروبی خلیج

استاندار گلستان گفت: در مدت زمان کمی پس از بازدید رییس جمهور و از آنجا که در مدیران گلستان هم عزم جدی برای حل این مشکل ایجاد شده بود، طرح لایروبی کانال‌های آبرسان خلیج گرگان برای برقراری ارتباط آبی خلیج گرگان با دریای خزر آغاز شد و در حال حاضر هم به پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد رسید.

زنگانه افزود: این طرح در بخش‌های گوناگون با اهداف مشخص در حال انجام است و به دلیل نگاه ویژه دولت با تزریق و تخصیص به موقع و کافی اعتبارات، انجام آن بدون وقفه و با قوت ادامه دارد.

به گفته وی پس از اجرای طرح لایروبی، پمپاژ آب به خلیج باید آغاز شود که مطالعه اجرای آن در حال انجام است.

بازدید میدانی رییس جمهور از خلیج گرگان در سفر اسفند سال گذشته به گلستان و دستور صریح وی برای علاج‌بخشی این پهنه آبی، آغاز حرکت جدید برای تحقق این مطالبه مردمی شد.

وی ادامه داد: به جز این تغذیه مصنوعی برای احیای خلیج گرگان، می‌توان از روش‌های دیگر هم برای انتقال آب به این پهنه آبی استفاده کرد.

استاندار گلستان گفت: یکی از این راه‌ها، تامین حق‌آبه از گرگان‌رود و نکارود است و به دلیل تاثیر گسترده و غیرقابل انکار نابودی خلیج در زندگی مردم همه مناطق پیرامونی، به دنبال آن هستیم تا از آب شیرین مازاد رودخانه‌های مازندران که به دریا می‌ریزد برای افزایش سطح آب این خلیج استفاده کنیم.

زنگانه اظهار کرد: یکی دیگر از راه‌های پیشنهادی، انتقال آب شیرین مازاد حاصل از فعالیت نیروگاه نکا به خلیج گرگان است که اجرای آن به مطالعه دقیق احتیاج دارد.

وی ادامه داد: کمبود آب آشامیدنی، یکی دیگر از چالش‌های گلستان است که اگر برنامه‌ای برای حل آن وجود نداشته باشد، تبعات آن بسیار شدید خواهد بود.

استاندار گلستان افزود: یکی از اشکالات اساسی در موضوع تامین آب آشامیدنی گلستان آن است که در حال حاضر همه آب مورد نیاز مردم استان از چاه‌ها تامین می‌شود و ظرفیت دیگری برای این بخش ایجاد نشده و هنر استفاده از آب سطحی را هم نداریم.

زنگانه بیان کرد: در کنار تکیه بر توان چاه برای تامین آب آشامیدنی، استفاده غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و برداشت بی‌رویه، سفره‌های زیرزمینی را با کاهش فراوان مواجه ساخته و آسیب‌های آن از جمله خطر فرسایش را جدی‌تر از همیشه کرده است.

تلاش برای شیرین‌سازی آب دریای خزر

وی گفت: یکی از راهکارهای جدی حل این مشکل، علاوه بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه و رعایت الگوی کشت، شیرین‌سازی آب دریا است که اجرای آن در گلستان آغاز شده و به طور جدی مورد نظر است.

استاندار گلستان ادامه داد: در کنار آن، مسدودکردن چاه‌های غیرمجاز در دستور کار قرار دارد تا از طریق آن، مانع برداشت بیشتر از منابع آب زیرزمینی شویم.

زنگانه افزود: اصلاح الگوی کشت و پرهیز از کشت محصولات نیازمند آب بالا مانند برنج، بسترسازی برای استفاده حداکثری از سیلاب و دیگر ظرفیت‌ها، راهکارهای دیگری است که می‌تواند گلستان را از خطر گرفتارشدن در مشکل کم آبی در آینده نجات دهد.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین
استقرار تجهیزات شیرین سازی آب دریای خزر در گلستان

وی ادامه داد: آب آشامیدنی مردم گلستان از ۷۰۰ چاه تامین می‌شود اما دبی این چاه‌ها در سال‌های اخیر حدود ۵۰ درصد کم شده که دلیل آن برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی است.

وی گفت: گلستان هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب آشامیدنی داشت که تلاش کردیم با حفر چاه‌های جدید این مشکل را حل کنیم اما به موازات همین تلاش‌ها، آب همچنان به صورت بی‌رویه از طریق چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود و در نتیجه باز هم باید برای کم آبی شهروندان چاه حفر کرد و این چرخه بدون وقفه ادامه دارد.

استاندار گلستان بیان کرد: یکی از نگرانی‌های جدی حوزه ضعف مدیریت منابع آب، کشت شالی با استفاده از آب چاه در استان است که باید تکلیف آن هر چه سریع‌تر مشخص شود.

برنامه‌ریزی برای تخریب همه آب‌بندان‌های غیرمجاز

زنگانه افزود: احداث آب‌بندان‌های متعدد در بالادست محدوده گنبدکاووس تا سد وشمگیر، نمونه دیگر ضعف مدیریت منابع آب گلستان است که باعث شد حق آبه مناطق پایین‌دست رعایت نشده و در نتیجه کشت پنبه در وشمگیر و انبارالوم که دارای بیشترین سطح زیرپوشش پنبه گلستان بودند از بین برود.

وی ادامه داد: تخریب این آب بندان‌ها بدون چشم پوشی در دستور کار قرار دارد و در کنار آن تلاش می‌کنیم با بسته‌های حمایتی برای کسانی که از این آب بندان ها ارتزاق میکنند ، از وارد شدن آسیب به آنان جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: دیگر مشکل محیط زیستی گلستان، هدایت فاضلاب صنعتی در رودخانه‌ها و دریاست که نمونه بسیار مهم این رفتار مغایر با محیط زیست، در کارخانه ید گلستان مشاهده می‌شود و با اجرای طرح‌هایی مانند تزریق این مواد به اعماق زمین و یا تبخیر طبیعی، مدیریت پساب ید استان با طبیعت سازگارتر خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: دنیا به سمت اقتصاد سبز در حال حرکت است و ما مجبوریم در این مسیر گام برداریم و در غیر این‌صورت طبیعت به شکل دیگری از ما انتقام خواهد گرفت.

شناسایی ظرفیت‌های بومی برای حل معضل حاشیه‌نشینی

زنگانه بیان کرد: حاشیه‌نشینی یکی دیگر از آسیب‌های گلستان است که به دلیل تبعات فراوان اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن مانند رشد آسیب‌های اجتماعی به تمرکز بیشتر برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه احتیاج دارد.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای تدوین شده برای جلوگیری از بروز و گسترش این آسیب، تعمیم الگوی روستاهای موفق به دیگر سکونتگاه‌ها است.

استاندار گلستان افزود: برخی روستاهای گلستان با شناسایی ظرفیت‌های بومی خود راه پیشرفت را در پیش گرفته و با گذشت چند سال به نمونه‌ای موفق از اشتغال‌آفرینی و تولید تبدیل‌شده‌اند که در دیگر روستاهای استان هم این راهبرد باید مورد توجه قرار بگیرد و نتیجه آن ایجاد انگیزه در ساکنان به‌خصوص جوانان برای ماندگاری در روستاها است.

زنگانه گفت: در کنار مهاجرت از روستاها، میزبانی همیشگی گلستانی‌ها از میهمانان، این استان را به یکی از مقاصد مهاجرت داخلی تبدیل کرده که نشانه آن، حضور اقوام متعدد ایرانی و حتی غیرایرانی از گذشته تاکنون در شهرهای گلستان است.

وی بیان کرد: افزایش مهاجرت از سایر استان‌ها به گلستان که روند روبه‌رشدی هم دارد، موجب ایجاد چالش‌هایی مانند دشواری در تامین منابع اساسی مانند آب و برق و مانند آن شده و توازن موجود را دچار آسیب خواهد کرد.

برخی روستاهای گلستان با شناسایی ظرفیت‌های بومی خود راه پیشرفت را در پیش گرفته و با گذشت چند سال به نمونه‌ای موفق از اشتغال‌آفرینی و تولید تبدیل‌شدند

استاندار گلستان اظهار کرد: دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت تاکنون تلاش فراوانی برای حل مشکل آب گلستان انجام داده و افزون بر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده که نتیجه آن، پایدار در تامین منابع و ایجاد تزار میان تولید و مصرف است.

زنگانه ادامه داد: در کنار آن کمک به رشد زیرساخت‌های بخش برق هم مورد تاکید قرار دارد که نتیجه این تلاش‌ها، از بین رفتن کامل مشکل قطعی برق و آب در گلستان در زمان اوج مصرف است که این مشکل در سال‌های قبل بارها مردم استان را دچار مشکل کرده بود.

سربلندی گلستان در سوز و سرمای اخیر

وی گفت: در سرمای اخیر هم که گاز برخی مناطق کشور به دلیل کمبود منابع دچار قطعی شد، در گلستان و با وجود قطع ناگهانی ۵ میلیون متر مکعب گاز وارداتی ترکمنستان و قرارداشتن در انتهای خط لوله انتقال و افت فشار مداوم، گاز مشترکان خانگی قطع نشد که دلیل آن، اندیشیده‌شدن تمهیدات مناسب از قبل بود.

استاندار گلستان بیان کرد: یکی از این تدابیر، تاکید بر دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌ها، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها بود که پس از رشد استفاده این مراکز از سوخت دوم، گاز آنها قطع شد تا نیاز گاز مشترکان خانگی تامین شود.

زنگانه افزود: از دیگر چالش‌های گلستان در شروع فعالیت دولت سیزدهم مربوط به بخش درمان مانند گسترش همه‌گیری کرونا، کمبود تجهیزات و زیرساخت‌های درمانی، پروژه‌های بیمارستانی نیمه‌کاره و بلاتکلیف، کمبود تخت‌های بیمارستانی، وجود جمعیت قابل توجه بدون برخورداری از پوشش بیمه‌ای و کمبود واکسن کرونا بود.

وی ادامه داد: برای حل مشکل کمبود واکسن، دولت در ماه‌های اولیه به سرعت اقدام به خرید واکسن و تامین نیاز داخل کرد و با سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون، علاوه بر جلوگیری از گسترش انتقال، مرگ و میر ناشی از شیوع این ویروس را به حداقل رساند.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین
سفر استانی رییس جمهور به گلستان در اسفند ۱۴۰۰

استاندار گلستان گفت: در کنار آن، دولت سیزدهم نگاه ویژه و مستمری به حل مشکل کمبود زیرساخت‌های درمانی گلستان دارد و با اختصاص اعتبارات، به دنبال رفع نیازهای درمانی و کمبودهای قدیمی است.

زنگانه بیان کرد: تزریق بودجه مناسب به خصوص از محل اعتبارات سفر استانی، جانی تازه به طرح‌های نیمه تمام بیمارستانی گلستان بخشید و آنها را از خطر فراموشی نجات داد که تلاش می‌کنیم با جذب اعتبار بیشتر از منابع جدید، این طرح‌ها را به مرحله بهره‌برداری رسانده و دغدغه کمبود زیرساخت‌های درمانی را تا حد زیادی برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین دولت با نگاه ویژه به رفع نیاز درمانی طبقات آسیب‌پذیر، گسترش پوشش درمانی این قشر را در دستور کار قرار داد و در اقدامی جهادی، افزون بر ۱۴۹ هزار شهروند گلستانی فاقد پوشش بیمه را بیمه کرد.

استاندار گلستان افزود: در کنار این چالش‌ها، گلستان در شروع فعالیت دولت سیزدهم با چند اَبَر چالش روبه‌رو بود که در نگاه اول، به سرانجام رسیدن آنها امکان‌پذیر نبود.

سرانجام شیرین مجتمع نیمه‌کاره پتروشیمی

زنگانه ادامه داد: توقف پروژه پتروشیمی به مدت ۱۶ سال، وجود بیش از هزار و ۲۰۰ طرح نیمه‌تمام، اجرانشدن تله‌کابین گرگان و علی‌آبادکتول با وجود اخذ مجوز، اجرا نشدن طرح گردشگری آشوراده و اجرانشدن منطقه آزاد اینچه‌برون از جمله این طرح‌ها بود.

وی گفت: یکی از مهمترین مطابات مردم گلستان از دولت، تعیین تکلیف پروژه متوقف‌شده پتروشیمی بود که با گذشت ۱۶ سال از زمان شروع، به سرانجام نرسیده و به حال خود رها شده بود.

زنگانه اظهار کرد: این طرح یکی از مصوبات سفر استانی دولت در سال ۱۳۸۴ بود که با استقبال ۱۰ هزار گلستانی از پذیره‌نویسی سهام این واحد، مورد توجه قرار گرفت اما در ادامه و به دلایل گوناگون، روند ساخت آن کند و سپس به طور کامل متوقف شد.

استاندار گلستان بیان کرد: با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، حل مشکل پتروشیمی به عنوان مطالبه جدی مردم گلستان مطرح شد و دولت تلاش کرد موانع دست و پا گیر این طرح را تا حد امکان از سر راه بردارد.

وی افزود: سفر رییس قوه قضاییه به گلستان و تفویض اختیار وی به رییس دادگستری گلستان برای برداشتن موانع حقوقی و در ادامه تاکید جدی رییس جمهور برای حل نیازهای آغاز به کار مجدد این واحد تولیدی و دستور صریح آیت‌الله رییسی به وزیر نفت برای سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها، سرانجام خوشی برای مجتمع پتروشیمی داشت.

زنگانه ادامه داد: خروج شرکت ملی پتروشیمی از این مجتمع که به‌درستی و طبق قانون اتفاق افتاد، این مجتمع را وارد فاز مشکلات کرد که به رییس جمهور گفتیم همانطور که با خروج این شرکت دولتی، مجتمع پتروشیمی گلستان دچار توقف شد، دولت باید حمایت کند تا این طرح به سرانجام برسد.

به رییس جمهور گفتیم همانطور که با خروج دولت، مجتمع پتروشیمی گلستان دچار توقف شد، دولت باید حمایت کند تا این طرح به سرانجام برسد.

استاندار گلستان گفت: پس از تلاش فراوان، تفاهم نامه پتروشیمی گلستان پس از یک سال اقدامات حقوقی و اجرایی با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به امضا رسید و با اجرای این پروژه ۴۰ هزار میلیارد تومان به درآمدهای ۵۶ هزار میلیارد تومانی استان اضافه می‌شود.

زنگانه بیان کرد: استان عقب‌ماندگی تاریخی دارد اما یکی از جدی‌ترین چالش‌های گلستان که در آغاز فعالیت دولت سیزدهم آشکار بود، بی‌برنامگی و نبودن راهبرد و هدف در همه بخش‌ها بود.

وی اظهار کرد: معلوم نبود در کجای کار قرار داریم و می‌خواهیم به کجا برسیم که بر این اساس و در روزهای آغاز استقرار در گلستان، مدیران را موظف به تدوین برنامه و ترسیم چشم‌انداز و هدف کردیم که با تلاش مدیران، در برخی بخش‌ها حتی به برنامه عملیاتی نیز رسیده و سرعت انجام کارها را افزایش دادیم.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین
امضای تفاهم‌نامه اجرای پروژه پتروشیمی گلستان

استاندار گلستان افزود: ضرورت تدوین برنامه راهبردی به معنای آن نیست که تا زمان نگارش یک برنامه، کارها متوقف مانده باشد بلکه در این فرصت تدوین چشم‌انداز، برشی از برنامه ششم توسعه را از مدیران مطالبه کردیم و بر مبنای آن پیش رفتیم.

وجود هزار و ۲۰۰ طرح نیمه‌تمام در گلستان

زنگانه ادامه داد: وجود هزار و ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام، یکی دیگر از چالش‌های مهم گلستان است و با روند فعلی تخصیص بودجه، تکمیل این طرح‌ها به چند صد سال زمان احتیاج خواهد داشت که نیاز بود در سفر مورد توجه جدی قرار بگیرد و علاوه بر آن، از ظرفیت قانونی مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول دستگاه‌ها و مکانیزم جدید تامین مالی استفاده شود.

وی گفت: دستورالمعل جدید این امکان را می‌دهد که بتوانیم از فروش امول مازاد دستگاه‌ها که راکد هستند مولدسازی کنیم و طرح‌های نیمه‌تمام را به سرانجام برسانیم.

استاندار گلستان اظهار کرد: به سرانجام رسیدن تله‌کابین گرگان و علی‌آبادکتول، یکی از طرح‌های خاص و مطالبه مردم است که تلاش می کنیم به سرانجام برسد.

چرا گلستان تله‌کابین ندارد؟

زنگانه بیان کرد: کاری به مخالف گروه محدودی که به دنبال جوسازی در قالب دوستدار محیط زیست هستند تا مانع اجرای این طرح شوند نداریم اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که چطور استانی با اقلیم مشابه و حتی جنگل‌های فشرده‌تر می‌تواند ۹ تله‌کابین داشته باشد اما مرکز استان گلستان از این ظرفیت گردشگری محروم بماند؟

وی افزود: تله‌کابین علی‌آبادکتول هم سرنوشتی مشابه گرگان دارد و با وجود اخذ مجوز، سال‌ها به حال خود رها شده است.

استاندار گلستان ادامه داد: اجرای طرح گردشگری آشوراده، دیگر پروژه روی زمین مانده گلستان است که با برخورداری از مجوز، عملیات ساخت آن آغاز شد اما سرنوشتی مبهم دارد که همه این طرح‌ها باید تعیین تکلیف شود.

زنگانه گفت: نمونه یکی از طرح‌های نیمه‌تمام که با تلاش فراوان، سرانجامی شیرین داشت، منطقه آزاد اینچه‌برون است .این طرح در شروع فعالیت دولت در کنار ۶ منطقه دیگر کشور، فقط مصوبه‌ای روی کاغذ بود در حالی که منطقه آزاد اساس نامه، مدیرعامل ، هیات مدیره، زیرساخت و طرح جامع می‌خواست که اینچه‌برون فاقد همه آنها بود اما در یک سال اخیر با تلاش مدیران گلستان و حمایت دولت، اساسنامه این منطقه در شورای نگهبان تایید و ابلاغ شد.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین
ساختمان گمرک اینچه برون

وی بیان کرد: علاوه بر آن ساخت مرکز لجستیک با ۸۰۰ میلیارد تومان در این منطقه در حال ساخت است که کمک می‌کند اجزای منطقه آزاد مانند گمرک و الزامات آن شکل بگیرد.

وی افزود: گلستان در جای دنج و گوشه نقشه کشور و دروازه ورود به آسیای میانه است اما بررسی شبکه حمل و نقل ریلی نشان می‌دهد عمده شبکه حمل و نقل در قسمت مرکز و غرب شکل گرفته و قسمت شرق و شمال شرق بسیار ضعیف است. کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب و اتصال اینچه‌برون به شاهرود و بندر که ما فاقد آن هستیم احصا شده و تلاش می‌کنیم طبق برنامه، این نیازها را به سرانجام برسانیم.

استاندار گلستان به چالش زیرساخت مدارس استان اشاره کرد و گفت: طبق آمار، ۴۰ درصد مدارس گلستان تخریبی و نیازمند نوسازی و استحکام‌بخشی است.

زنگانه اظهار کرد: اگر چه دولت‌های گذشته و خیرین همواره در حال پاسخ به نیاز آموزشی دانش آموزان گلستان بودند اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به استاندارد مطلوب داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر مدارس دولتی، شرایط مدارس غیرانتفاعی گلستان هم مطلوب نیست و برخی از آنها در فضای فاقد استحکام مشغول فعالیت هستند.

استاندار گلستان گفت: مشکل از آن‌جا آغاز شد که زمین مناسب تامین نشد تا مالکان مدارس غیرانتفاعی با منابع خود اقدام به ساخت محیط آموزشی مستحکم کنند.

پیشروی گلستان در طرح نهضت ملی مسکن

زنگانه بیان کرد: قرار گرفتن گلستان در رده آخر طرح نهضت ملی مسکن، یکی از آسیب‌های جدی رونق و پیشبرد این طرح پایه بود.

وی افزود: گرانی زمین در استان‌های شمالی و دشواری الحاق اراضی حاشیه به شهر و روستاها، پیشبرد این طرح را دشوار کرده بود اما با پیگیری فراوان، مشکل تامین زمین مسکن روستایی به طور کامل برطرف شده و برای نیاز چهار ساله اجرای این طرح اراضی کافی تامین شود.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در گلستان؛ امیدبخش، روبه‌جلو و تحول‌آفرین

استاندار گلستان بیان کرد: علاوه بر آن برای ۲ سال اول اجرای نهضت ملی مسکن شهری هم زمین تهیه شده و در نتیجه آن، روند ساخت خانه‌ها سرعت گرفت.

زنگانه افزود: به عنوان نمونه از مجموع ساخت ۷ هزار مسکن روستایی در سال اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۵ هزار واحد در مراحل گوناگون ساخت قرار دارد و بقیه هم فرایند اداری را می‌گذراند.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه آن است که بخش قابل توجهی از متقاضیان گلستانی ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که با اجرای آن صاحب مسکن خواهند شد.

بخش قابل توجهی از متقاضیان گلستانی ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که با اجرای آن صاحب مسکن خواهند شد.

زنگانه به سفر رییس جمهور به گلستان اشاره کرد و گفت: قبل از سفر، نظام مسایل استان را به خوبی استخراج کرده و توانستیم از این فرصت بیشترین بهره‌برداری را انجام دهیم.

وی به مصوبات افزون بر ۴۰ هزار میلیارد تومانی سفر رییس جمهور به گلستان اشاره کرد و گفت: بیشترین مصوبات این با ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۴ طرح بخش کشاورزی از جمله آبخیزداری، اصلاح مراتع و بیایان‌زدایی، زهکشی اراضی و لایروبی آب‌بندان‌ها و توسعه سامانه نوین آبیاری بود.

وی همچنین از نگاه ویژه دولت برای حل مشکلات گلستان تقدیر کرد و گفت: در سال مالی ۱۴۰۰ که تا شهریور امسال ادامه داشت در مقایسه با سال مالی قبل اعتبارات استانی ۱۸۱ درصد، در سایر منابع ۳۳۷ درصد، در اعتبارات استانی ملی ۱۱۰ درصد و مجموع اعتبارات گلستان ۱۹۳ درصد رشد داشت که در تاریخ استان بی‌سابقه بود.

زنگانه گفت: اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به گلستان ۱۸ برابر اعتبارات آخرین سال مالی دولت قبل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha