۱۰۰ سند تاریخی عزاداری دهه فاطمیه در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می شود

مشهد- ایرنا- ۱۰۰ سند مکتوب مربوط به عزاداری حضرت فاطمه (س) از دوره ناصری به بعد در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

مسوول امور ارزشیابی اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی روز یکشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: قدیمی‌ترین سند مربوط به عزاداری ایام فاطمیه متعلق به سال ۱۳۰۹ هجری قمری است که در آن به ذکر مراسم روضه‏‌خوانی و ذکرگویی مصیبت حضرت زهرا(س) اشاره شده است.

زهرا فاطمی‌مقدم افزود: به استناد اسناد تاریخی مکتوب به جای مانده از دوره قاجار این مراسم با تامین هزینه آن توسط آستان قدس رضوی، در ایوان طلای صحن عتیق(صحن انقلاب)، مقر کشیک خانه خدام و یا در رواق دارالضیافه و با حضور زوار و مجاوران برگزار می‌شده است.

وی ادامه داد: تعطیلی مکتب خانه حرم و سایر فعالیت‌های جاری و عادی در روز شهادت، پذیرایی از سوگواران و پرداخت انعام به روضه خوان‌ها از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در این مجالس بوده است که در اسناد متعدد بر آن اشاره شده است.

مسوول امور ارزشیابی اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: سابقه اسناد عزاداری ایام فاطمیه در حرم مطهر رضوی تا سال ۱۳۱۴ هجری شمسی و دوره پهلوی اول است و از این تاریخ به بعد به علت تغییر سیاست مذهبی و رویکرد دین‌ستیزی حکومت، عزاداری یگانه بانوی جهان اسلام حضرت زهرا(س) در حرم امام رضا(ع) تعطیل شد و در دوره پهلوی دوم نیز به صورت محدود و موردی برگزار می‌شد.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha