سرما در جنوب آذربایجان غربی تداوم دارد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: سوز سرمای زمستانی هوای شهرستان‌های مختلف جنوب آذربایجان غربی تا پایان هفته جاری تداوم دارد.

اردلان محمدپور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با خروج امواج ناپایدار از منطقه، جوی آرام که با پوشش ابر نیز همراه است در بیشتر مناطق جنوب آذربایجان غربی حاکم و باعث کاهش محسوس دمای هوا در این مناطق شده و این روند تا پایان هفته جاری با کاهش ۲ تا چهار درجه‌ای دمای هوا تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز حداقل دمای هوا در بیشتر شهرهای جنوب آذربایجان غربی به صفر و زیر صفر درجه رسید، افزود: در این مدت حداقل دمای هوا در مهاباد، اشنویه، تکاب، پیرانشهر، نقده و بوکان به منفی یک درجه سانتی‌گراد رسید و حداقل دمای هوا در سردشت و شاهین دژ صفر درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

رییس اداره هواشناسی مهاباد اضافه کرد: در شبانه روز گذشته چالدران با دمای حداقل هشت درجه سانتی‌گراد زیرصفر، سردترین شهر آذربایجان غربی و پلدشت با حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان بود؛ ضمن اینکه در همین مدت دمای هوا در مهاباد بین منفی و ۶ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

وی با اشاره به بارش های حاصل از عبور امواج ناپایدار در جنوب آذربایجان غربی ادامه داد: در این مدت پیرانشهر با ۱۴.۱ میلی‌متر بارندگی پربارش ترین شهر آذربایجان غربی و بارش‌ها در بوکان ۱۰.۵ میلی متر، سردشت ۱۰ میلی‌متر و در مهاباد هفت میلی‌متر ثبت شد.

محمدپور یادآور شد: به دلیل وجود رطوبت در جو احتمال دارد تا پایان هفته جاری در طول روز شاهد بارش‌های خفیف و پراکنده محلی برف و باران در برخی مناطق جنوب آذربایجان غربی باشیم.

پاییز امسال در مجموع ۶۰.۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شده که این مقدار در مقایسه ۸۰.۷ میلی‌متر بارندگی سال قبل ۲۵ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۳۱ درصد کاهش یافته است.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha