مقاوم سازی بناها پیغام ۴۰ هزار کشته زلزله بم است

زنجان - ایرنا - سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم گفت: مقاوم سازی بناها، پیغام ۴۰ هزار نفر کشته شده در حادثه زلزله سال ۸۲ بم است که باید به تک تک افراد جامعه رسانده شود.

مصطفی زینت بخش روز دوشنبه در نشست سفیران بازآفرینی در زنجان افزود: زلزله بم یک اتفاق نادر و واقعی بود که در ۱۲ ثانیه با عمق کانونی ۱۵ کیلومتر، شهر را حلاجی و با خاک یکسان کرد.

وی اظهار داشت: این زلزله هرچند تبعات و مصیبت های زیادی داشت اما برکاتی نیز درپی داشت به این جهت که یک شهر به کارگاه و آموزشگاه تبدیل شد و از تمام ایران و حتی متخصصان برخی کشورها برای تحقیقات و مطالعه در این خصوص وارد بم شدند و آیین نامه مقررات ملی ساختمان و "۲۸۰۰ " طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تغییر یافت.

زینت بخش با بیان اینکه در این آیین نامه که پهنه بندی شهرها و مناطق کشور به لحاظ زلزله، درجه بندی شده بود شهر بم در رده خطر بسیار کم قرار داشت، خاطرنشان کرد: بسیاری از بناها و ساختمان ها شاید ظاهری زیبا و چشم نواز داشتند اما با زلزله ای حتی کوچک مقیاس، در کمتر از لحظه ای تمام گره های سازه آنها از هم گسست و بر همین اساس پس از زلزله بم، این آیین نامه نیز تغییر یافت.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از زلزله هایی که تجربه کرده ایم و برای کاهش شدت اثر این حوادث طبیعی از همین امروز باید شروع به کار کنیم، تصریح کرد: اطلاع رسانی به عوام و عموم مردم بهترین و موثرترین راهکار در این خصوص است چراکه هرجا مردم پای کار بودند دقت کار به حد اعلا رسید.

وی ادامه داد: بعداز زلزله بم، اگر همت و تلاش مردم بازمانده از این زلزله نبود، بازسازی و دیگر کارها با این سرعت انجام نمی شد.

زینت بخش با بیان اینکه با وجود رشد و توسعه علم و تکنولوژی، پیش بینی زلزله قبل از رخداد آن تاکنون در هیچ کشوری میسر نشده است، تاکید کرد: با استفاده از همین تکنولوژی و علوم، بعد از گذشت ۱۹ سال از زلزله بم و انجام ساخت و سازها، نشان دادیم که می توانیم در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله مقاوم باشیم و کمترین آسیب ها را ببینیم.

شهردار زنجان نیز در این نشست گفت: زلزله بم در عین اینکه حادثه ناگواری بود ولی آزمایشگاه زلزله و ایمنی در مقابل حوداث و پژوهشگاهی برای احصاء موارد مورد نیاز و تاکید بر بازآفرینی شهری بود.

علیرضا فیروزفر افزود: زلزله حادثه ای طبیعی است که امواج از دل زمین به سطح می رسد و این ما هستیم که در برابر حادثه آمادگی نداریم و یا با موضع گیری های اشتباه، به اتفاقات و پیامدهای ناگوار آن دامن می زنیم.

وی ادامه داد: زلزله اگر چه اتفاقی تصادفی (رندومی) است اما از روند خاصی در دنیا تبعیت می کند و اینکه چگونه در مقابل زلزله قرار گیریم تکلیف ما را روشن خواهد کرد.

فیروزفر خاطرنشان کرد: قرار گیری ما در برابر زلزله بم اشتباه بود چراکه این شهر در فرادیواره ساخته شده بود.

شهردار زنجان با اشاره به آغاز ساخت و سازهای عظیم در کشور با نام اقدام ملی مسکن گفت: باید ارزیابی های دقیق از زمین هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است داشته باشیم و تمامی فاکتورهای لازم را رعایت کنیم.

فیروزفر افزود: در کشورهای زلزله خیز دنیا، موقعیت گسل ها وعمق عقب نشینی ساخت و سازها کاملا مشخص شده این درحالی است که ما هنوز نقشه های ژئوتکنیک لرزه ای شهرهای خود را مشخص و گسل ها را ناحیه بندی نکرده ایم و همین امروز هم بر روی گسل ها ساخت و ساز انجام می دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز هدف از تشکیل این جلسات را یادآوری نکاتی لازم برای افزایش حساسیت و دقت در ساخت و سازها عنوان کرد و افزود: بازآفرینی شهری کار مشترک وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی و همکاری شهرداری ها است که با جدیت پیگیری می شود.

اصغر اسماعیلی افزود: اجرای طرح هایی در محلات هدف در بحث بازآفرینی شهری و بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفته است که به تبع آن هشت محله کم برخوردار و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی مورد بررسی قرار می گیرد و به همین منظور تسهیلاتی نیز ارایه می‌شود.

به گزارش ایرنا، اولین نشست تخصصی بازآفرینی شهری در راستای احیاء توانمندسازی و تقویت بافت های فرسوده و محلات کم برخوردار، روز دوشنبه با حضور نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران و مدیران استانی در محل سالن همایش های حسینیه اعظم زنجان با حضور سفیران و با عنوان آموزه های زلزله بم بمناسبت گرامیداشت پنجم دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با ارتباط تصویری وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha