سند «الگوی کشت» در گلستان تمرکز بر تولید ۱۴ محصول زراعی است

گرگان - ایرنا - گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: اجرای سند «الگوی کشت» در این استان تمرکز بر روی ۱۴ محصول زراعی بوده که ۹۶ درصد از زمین‌های مستعد کشاورزی را برای تولید این محصولات شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت در استان با حضور ۲ معاون وزیر جهادکشاورزی و شماری محققان و مدیران جهادکشاورزی استان در سالن اجتماعات استانداری گلستان برگزار شد، اظهارداشت: اجرای این طرح مزیت بسیار ارزشمند برای این استان خواهد داشت که کاهش مصرف آب کشاورزی، جهش تولید در دیمزارها، ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد استان از جمله دستاورد اجرای آن است.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید دانه‌های روغنی در اجرای الگوی کشت در استان باید بیش از گذشته باشد.

زنگانه خاطرنشان کرد: استان گلستان برای اجرای سند «الگوی کشت» آماده بوده تا هرچه زودتر این طرح مهم را در این خطه عملیاتی کند.

وی افزود: ستاد و مدیریت اجرای سند «الگوی کشت» در گلستان تشکیل شده که موفقیت در اجرایی شدن آن نیاز به اتلاف و تقسیم بین بخشی دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد.

استاندار گلستان با تاکید بر حمایت ویژه وزارت جهاد کشاورزی از طرح‌های توسعه بخش کشاورزی استان در افزایش بهره‌وری از ظرفیت موجود برای تولید مواد غذایی، گفت: دولت سیزدهم برای شتاب در اجرای طرح‌های توسعه این بخش، مصوبه‌های خیلی خوب را برای استان دیده که باید تلاش دستگاه‌ها در این زمینه دوچندان شود.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، اصلاح و احیای مراتع و بیابان‌زدایی، ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای، شتاب در اجرای طرح زهکشی اراضی، لایروبی آب‌بندان، توسعه شبکه آبیاری نوین، حل مشکلات توسعه باغات در ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب‌دار را از جمله طرح‌های مصوب سفر دولت سیزدهم در اسفندماه سال ۱۴۰۱ برشمرد.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان هم گفت: «الگوی کشت» یک نظام کشاورزی اقتصاد بنیان و دانش‌بنیان بوده ه برپایه مقتضیات و قوانین جاری اقتصادی و بازرگانی شکل گرفته و در گلستان هم در حال پایه‌گذاری است.

محمد برزعلی افزود: ۲ هدف مشخص برای اجرای الگوی کشت در این استان دنبال می‌شود که استقرار و توسعه هرچه بهتر صنایع تبدیلی و تکمیلی و بخش بعدی اجرای کشاورزی قراردادی است.

وی خاطرنشان کرد: با راهبردی که جهادکشاورزی در پیش گرفته اکنون این استان طرح کشت قراردادی گندم در سطح ۱۰۷ هزار هکتار انجام داده که ۷۱ درصد از برنامه تخصیص، عملیاتی شده و رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

سند «الگوی کشت» در گلستان تمرکز بر تولید ۱۴ محصول زراعی است

در پایان این مراسم از سند الگوی کشت در استان گلستان با حضور معاونان وزیر جهادکشاورزی در محل سالن‌ شهید رجایی اجتماعات استانداری گلستان رونمایی و آماده برای اجرا شد.

در این طرح، کارگروه های استانی به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل جهادکشاورزی تشکیل و در راستای تحقق امنیت غذایی که مهم‌ترین هدف سند الگوی کشت بوده، سیاست‌های تدوین شده به اجرا در می‌آید.

با اجرای سند الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (سه میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها و افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان‌شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

استان گلستان با این جمعیت بهره‌برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد. به گفته مسوولان جهادکشاورزی گلستان، این دستگاه برای پنج سال آینده نقشه راه افزایش تولید محصولات کشاورزی را برای هفت میلیون تن هدفگذاری کرده است.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

گلستان رتبه دوم تولید گندم ایران را کسب کرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha