۹ دی ۱۴۰۱، ۰:۲۰
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84983107
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کوهنوردان از صعودهای انفرادی به ارتفاعات همدان خودداری کنند

همدان- ایرنا- رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: کوهنوردانی که قصد عزیمت به ارتفاعات این استان را دارند، از صعودهای انفرادی خودداری کنند.

«علیرضا گوهری» روز جمعه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: صعودهای انفرادی تهدید جدی برای صعود کوهنورد محسوب می‌شود به ویژه اینکه در فصل زمستان خطرات ناشی از سقوط، لیزخوردن، گم شدن در مسیر، محبوس شدن در برف و حیوانات وحشی در کوهستان بسیار است.

وی با تاکید بر اینکه در حد امکان صعودها باید به صورت گروهی و برخورداری از راهنمای باتجربه باشد، اضافه کرد: امسال به دلیل توجه کوهنوردان به هشدارها و توصیه‌ها شاهد حادثه ناگوار در کوهستان‌های همدان نبودیم که امیدواریم در فصل زمستان که درصد آسیب و حوادث بیشتر است، سالی بدون سانحه را پشت سر بگذاریم.

گوهری توصیه کرد: برای صعودهای زمستانی همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل، آگاهی یافتن از وضعیت جوی، آگاه کردن خانواده، نزدیکان یا دوستان از جزئیات زمان و مکان صعود و برگشت و استفاده از مسیرهای مشخص و پاکوب شده برای صعود و فرود باید مورد توجه کوهنوردان قرار بگیرد.

رییس هیات کوهنوردی همدان افزود: همچنین همراه داشتن وسایل ضروری نظیر مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه‌ای کوهستان، کمک های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی همراه در صعودهای کوهنوردان لازم است.

وی ادامه داد: اشراف داشتن بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک نظیر پرتگاه‌ها، مناطق بهمن خیز و مناطق با احتمال ریزش سنگ نیز باید مورد توجه قرار بگیرد ضمن اینکه خودداری از صعود انفرادی، همراه بودن با گروه و افراد مجرب و پرهیز از اجرای برنامه‌هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است نیز در برنامه‌های صعود کوهنوردان قرار گیرد.

هر هفته طی زمستان نزدیک به چهار هزار کوهنورد به ارتفاعات استان همدان صعود می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha