۹ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 84983664
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اجرای دومین پویش پهلوان تالاب در زیستگاه های آبی ایلام

ایلام - ایرنا - رییس کمیته هوگام ایلام و عضو رسمی فدراسیون نجات و غواصی گفت: غواصان استان به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای چهار دی ماه سال ۱۳۶۵، هفته بصیرت و دهه مقاومت و سومین سالروز شهادت سردار سلیمانی دریاچه دوقولوی آبدانان و سد ایلام را پاکسازی کردند.

سجاد یکتا روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دومین دوره پویش پهلوان تالاب با مشارکت ۲۰ نفر غواص ایلامی طی ۲ مرحله در دریاچه دوقولوی سیاه گاو آبدانان و سد ایلام با هدف لایروبی و پاکسازی منابع آبی استان برگزار شد.

وی افزود: در این برنامه که برای دومین بار در استان برگزار شد، ۲۰ تن از غواصان خبره و بین المللی استان عضو کمیته های هوگام و نجات غریق حضور داشتند و در قالب پویش پهلوان تالاب، در مرحله اول دریاچه دوقولوی سیاه گاو آبدانان از زباله و آشغال پاکسازی و لایروبی شد.

رییس کمیته هوگام ایلام و عضو رسمی فدراسیون نجات و غواصی ادامه داد: در مرحله دوم که‌ پاکسازی دریاچه سد ایلام بود با توجه به برودت و سرمای زیاد آب سد، امکان حضور غواصان در بستر دریاچه وجود نداشت و بنابراین این افراد زباله و آشغال های موجود در سطح، حاشیه و لبه های سد ایلام را جمع آوری و پاکسازی کردند.

یکتا یادآور شد: این برنامه ورزشی، فرهنگی و زیست محیطی با هدف توجه عامه مردم و گردشگران به زیستگاه های آبی است تا از ریختن زباله و پسماند در داخل این زیست بوم ها پرهیز شود.

وی یادآور شد: این گروه غواصی در طول سال به طور مداوم زیست بوم های آبی نظیر رودخانه های عمیق، دریاچه سدها، تالاب و آبگیرهای محل تفرج مردم و تورهای گردشگری را پاکسازی می کنند و علاوه بر جمع آوری پسماند و زباله ها، اشیای قیمتی گردشگران که به عمق این منابع آبی افتاده را نیز پیدا می کنند و از طریق مسوولان تورهای گردشگری به صاحبانشان باز می گردانند.

رییس کمیته هوگام ایلام و عضو رسمی فدراسیون نجات و غواصی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح معرفی طبیعت و زیستگاه های آبی استان ایلام در سطح ملی است که تصاویر فعالیت های اعضای این کمیته در درگاه اینترنتی فدراسیون های غریق نجات و غواصی و ورزش های همگانی بارگزاری و در پایان به بهترین اجرای برنامه پویش لایروبی زیستگاه های آبی باروبند پهلوان تالاب اعطا می شود که تیم ایلام هرچند همواره در زمره فعالترین، زبده ترین و برترین تیم های غواصی کشور قرار دارد اما سال گذشته با توجه شاخص ها و آیتم های خاص دریافت این بازوبند، با کسب عنوان چهارم موفق به دریافت این بازوبند نشد.

به گفته یکتا غواصان کمیته هوگام و غریق نجات استان ایلام در سال های اخیر لایروبی و پاکسازی زیستگاه های آبی و خاکی به صورت خودجوش و به علت علاقمندی اعضای کمیته به طبیعت انجام می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت لایروبی و پاکسازی دریاچه سیاه گاو افزود: لایروبی دریاچه دوقولوی آبدانان به تنها آکواریوم طبیعی کشور مشهور است و همه ساله غواصان و شناگران از نقاط مختلف کشور برای غواصی به این دریاچه می آیند، بنابراین پاکسازی بستر این دریاچه از مواد دورریز و زباله از اهمیت زیادی هم برای سلامت جان غواصان و شناگران و برای خود این زیستگاه آبی و آبزیان آن دارد.

رییس کمیته هوگام ایلام و عضو رسمی فدراسیون نجات و غواصیت اکید کرد: قوطی های فلزی و پلاستیکی، شیشه های نوشیدنی، تور و قلاب ماهیگیری از عمده ترین پسماندهای رها شده در بستر زیستگاه های آبی استان است که جمع آوری این زباله های بشری باعث ایجاد جراحت های سطحی تا عمیق در غواصان، شناگران و مردم عادی که قصد آبتنی دارند می شود.

یکتا گفت: یکی از علل اصلی مرگ و میرهای شناگران و مردم عادی گیر افتادن در تورهای ماهیگیری است و همچنین گیرافتادن آبزیان در پسماندهای رها شده در بستر زیستگاه های آبی استان موجب مرگ تدریجی، فساد اجساد این آبزیان و در نتیجه آلودگی آب می شود.

به گزارش ایرنا، این برنامه عصر امروز با حضور مدیر کل اداره ورزش و جوانان، رییس بسیج ورزشکاران، نیروی انتظامی، روسا و اعضای هیات نجات غریق و غواصی و جمعی از پیشکسوتان استان ایلام در محل سد ایلام برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha