خشم پزشکان فرانسه؛ نظام سلامت دولت مکرون در آستانه فروپاشی+فیلم

تهران- ایرنا- درهم تنیدگی بحران‌های اقتصادی در فرانسه و گسترش دامنه آن به بخش سلامت و بهداشت، آتش خشم کارکنان بیمارستان‌ها، پرستاران، پزشکان عمومی و فعالان آزمایشگاهی را شعله‌ور کرده و اعتصاب‌ها و تظاهرات این قشر، نظام سلامت فرانسه را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، سال ۲۰۲۲ میلادی در حالی در فرانسه پایان یافت که این کشور اروپایی از یک طرف درگیر اپیدمی سه گانه آنفلوآنزا، کووید-۱۹ و برونشیولیت (التهاب نایژک‌ها که کوچک‌ترین معابر تنفسی در ریه‌ها هستند) و از طرف دیگر بخش بهداشت و درمان آن ماه‌ها درگیر اعتصاب‌ها و اعتراض‌های فعالان این بخش بود؛ روندی که دامنه آن همچنان ادامه دارد.

در حقیقت پزشکان، پرستاران، فعالان آزمایشگاه‌ها و کارکنان بیمارستان‌های فرانسه نسبت به درآمد کم و شرایط حاکم بر سیستم سلامت و بهداشت این کشور اعتراض دارند و دامنه اعتصاب‌ها و تعطیلی این بخش‌ها به چالشی عظیم برای دولت بحران زده امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تبدیل شده است.

در تبیین این شرایط می‌توان به درخواست تمامی اتحادیه‌های پزشکان مستقل فرانسه برای تعطیلی مطب‌ها در روزهای پنجشنبه یکم و جمعه دوم دسامبر سال گذشته میلادی آنهم برای دومین بار در طول یک ماه و با حمایت آزمایشگاه‌ها اشاره کرد.

شرایطی که روزنامه پرشمارگان لوموند با تحلیل تاثیر این اعتصاب‌ها، نوشت: از سال ۲۰۱۵ و حتی از سال ۲۰۰۲ شاهد چنین ناامیدی در میان جامعه پزشکی فرانسه نبوده‌ایم.

اعتصاب‌هایی که هدف اصلی آن تجدید نظر در ارزیابی هزینه مشاوره پزشکی پایه از ۲۵ یورو کنونی به ۵۰ یورو اعلام می‌شود؛ هزینه‌ای که در اروپا حدود ۴۶ یورو است.

کورین لو سودِ (Corinne Le Sauder) رئیس فدراسیون پزشکان فرانسه با بیان اینکه سلامت یک هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است، تاکید دارد که ما نمی‌خواهیم درآمد بیشتری داشته باشیم تا بهتر کار کنیم؛ افزایش قیمت مشاوره پزشکی ضروری است.

سِلین برتل (Céline Bretelle) سخنگوی اتحادیه پزشکان فردا در ناحیه ایل-دو-فرانس (Île-de-France) نیز تاکید دارد که ما حتی پول کافی برای استخدام منشی نداریم و این در حالی است که ۳۰ درصد کار ما شامل وظایف اداری می‌شود.

البته این تمام ماجرا نیست و پزشکان عمومی و متخصصان صاحب مطب خصوصی در فرانسه، هفته نخست دیماه نیز به مدت یک هفته دست به اعتصاب زده‌ و خواستار دریافت هزینه‌های ۲ برابری برای پذیرش بیماران شدند.

روندی که شبکه خبری رادیو فرانس اَنفو اواسط دیماه اعلام کرد که چند بیمارستان بزرگ فرانسه در پی اعتصاب یک هفته‌ای بسیاری از پزشکان عمومی برای افزایش دستمزد که تا هشتم ژانویه (۱۸ دی ماه) تمدید شده است، وضع دشواری دارند.

خشم پزشکان فرانسه؛ نظام سلامت دولت مکرون در آستانه فروپاشی

هشدار برای از هم پاشیدگی نظام سلامت

و اینک روزنامه لو فیگارو در سال جدید میلادی با تحلیل شرایط حاکم بر این حوزه تاکید دارد که اعتصاب‌ها و اعتراض‌های گسترده کارکنان بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، پزشکان عمومی و ... در هفته‌های اخیر برای هشدار در زمینه از هم پاشیدگی نظام سلامت فرانسه افزایش یافته است.

این روزنامه در گزارش دیگری از "افزایش خشم در بین پزشکان عمومی" خبر داده و می‌نویسد: فراتر از مسئله دستمزد، ناراحتی پزشکان عمومی عمیق است.

بر اساس گزارش این روزنامه فرانسوی، درست در نخستین پنجشنبه سال جدیدی میلادی، چهار هزار پزشک در پاریس راهپیمایی کردند.

روز گذشته (سه‌شنبه) نیز فعالان بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان دانشگاه بوردو (Bordeaux) به خیابان آمدند و صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان دولتی رساندند.

بر اساس آمار مدیریت این بیمارستان، در حال حاضر ۹۶ درصد از بخش مراقبت‌های ویژه کودکان در اعتصاب به سر می‌برند.

کمبود مولفه‌هایی همچون کارکنان، آموزش و تخت، تعداد شیفت‌های شبانه، ناهماهنگی در برنامه‌ها و درخواست‌ها برای زمان استراحت موجب گسترش ابعاد این بحران شده است.

ماری-لور (Marie-Laure) یکی از کارکنان این بخش بیمارستان که ۱۷ سال سابقه دارد و در جمع همکارانش در تظاهرات شرکت کرده است، بحران شدیدی را در شرایط کاری خود توصیف می‌کند.

وی یادآوری می‌کند: در حالی که هشت روز تعطیلات کریسمس را مرخصی گرفته بود، مجبور شد چهار روز به سر کار بازگردد.

دو قدم دورتر، استفانی (Stéphanie) پرستاری که ۲ دهه سابقه کار دارد، از بدتر شدن کیفیت مراقبت ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: دیگر نمی‌توانیم همچون گذشته برای انجام وظایف خود وقت کافی بگذاریم.

خشم پزشکان فرانسه؛ نظام سلامت دولت مکرون در آستانه فروپاشی

بحران روانپزشکان کودک

لو فیگارو در تحلیل دیگری از ابعاد مختلف بحران یاد شده پرده برداشته و می‌نویسد: متخصصان بهداشت دیگر نمی‌توانند از تمام کودکانی که از در وارد می‌شوند، پذیرایی کنند. در اورژانس‌های کودکان بوردو، مانند بسیاری دیگر در فرانسه، ترافیک دائمی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، بحران سلامت، کمبود فاحش منابع انسانی و مالی را آشکار کرده است.

فلور کِ (Fleur Caix) روانپزشک کودک مستقر در لئونیان (Léognan) که در یک موسسه مراقبت از کودکان فعال است، نامه‌ای به ۴۰ متخصص از همه حرفه‌های بهداشتی ارسال کرده است و می‌گوید: من توصیف‌های مراقبینی را خواندم که در ناراحتی من شریک بودند.

به گفته وی، همه به افزایش قابل توجه درخواست‌ها برای مشاوره در روانپزشکی کودک، به ویژه برای اقدام به خودکشی در نوجوانان، حتی کودکان خردسال اشاره می‌کنند.

خشم پزشکان فرانسه؛ نظام سلامت دولت مکرون در آستانه فروپاشی

اورژانس شبانه تعطیل

در این بین اورژانس برخی بیمارستان‌های فرانسه به دلیل بحران کمبود نیرو، شب‌ها تعطیل می‌شوند.

برای مثال اورژانس سنت-اوُلد (Saint-Avold) به دلیل کمبود کارکنان اعلام کرده است که اکثر مراقبان این بخش در مرخصی هستند و خدمات اورژانس در ساعات شب ارایه نمی‌شود.

گزارش شده است که ۳۶ نفر از ۳۸ پرستار و مراقب در این بخش به دلیل خستگی در مرخصی استعلاجی هستند.

شبکه رادیویی یوروپ 1 (Europe 1) نیز در تشریح دلایل اعتصاب پزشکان به ویژه با هدف افزایش مشاوره پزشکی، به نقل از فعالان حوزه بهداشت و سلامت فرانسه یادآوری می‌کند که افزایش قیمت‌ها به متخصصان سلامت اجازه می‌دهد بهتر از بیماران مراقبت کنند.

این شبکه رادیو فرانسوی با اعلام اینکه پزشکان این کشور برای مشاوره ۵۰ یورو درخواست می‌کنند، به نقل از فعالان این عرصه می‌افزاید: پزشکان تمایل دارند که یک دستیار اداری استخدام کنند تا بتوانند خود را از ۲۰ تا ۲۵ درصد زمانی که صرف کارهای اداری می‌شود، رهایی بخشند.

خشم پزشکان فرانسه؛ نظام سلامت دولت مکرون در آستانه فروپاشی

از هر دو پزشک فرانسوی یک نفر دچار فرسودگی شغلی

پزشکان تاکید دارند: هدف از اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها این است که وقت آزاد داشته باشیم تا بتوانیم مراقبت بهتری داشته باشیم.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ به نقل از پزشکان لیبرال، اعلام می‌کند: در مواجهه با تحقیر دولت، چاره دیگری جز اعتصاب نداریم. ما نگران آینده پزشکی هستیم.

دکتر کاریکلت (Cariclet) یادآوری می‌کند: نرخ مشاوره ۲۰ سال است که برخلاف شرایط اقتصادی به ویژه در شرایط تورم کنونی افزایش نیافته است.

این پزشک فرانسوی تاکید می‌کند: ما شاهد وخامت نظام سلامت هستیم از هر ۲ پزشک فرانسوی یک نفر در حال فرسودگی است.

کمبود آنتی‌بیوتیک؛ داروخانه‌ها آموکسی‌سیلین می‌سازند

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ شب گذشته نیز از کمبود دوباره آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌های فرانسه خبر داد.

براساس این گزارش، در مواجهه با کمبود آنتی‌بیوتیک در فرانسه، آژانس بهداشت منطقه‌ای به حدود ۴۰ داروخانه اجازه تولید این دارو را صادر کرده است.

برای مثال داروخانه موبُژ (Maubeuge) واقع در پاریس، روزانه هشت هزار کپسول آموکسی‌سیلین تولید می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha