بیش از ۵۰ هزار خدمت پزشکی رایگان به مردم هرمزگان ارائه شد

بندرعباس - ایرنا - توجه دولت به دغدغه‌های مردم مناطق دورافتاده و کم‌تر برخوردار باعث شد که استانداری هرمزگان با راه‌اندازی «قرارگاه مردم» ۱۵ اردوی جهادی پزشکی در مناطق مختلف این استان برگزار و بیش از ۵۰ هزار خدمت رایگان به مردم ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، مشکلات مربوط به خدمات دندان‌پزشکی به ویژه در استان‌های جنوبی کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست و یکی از دغدغه‌های جدی مردم شهرها و روستاها نیز آسیب‌های دندان و هزینه‌های هنگفت دندانپزشکی‌ها است.

از طرفی وضعیت اقتصادی مردم و تحت پوشش بیمه‌نبودن بیشتر خدمات دندانپزشکی، هزینه‌های سنگینی را بر مردم تحمیل کرده است.

در حال حاضر، هزینه عصب‌کشی هر دندان معمولی بدون روکش در بندرعباس به طور میانگین چهار میلیون تومان در کلینیک‌های دندانپزشکی آب می‌خورد، در کنار گرانی هزینه‌های درمان دندانپزشکی، موضوع مهم‌تر آن است که هزینه خدمات دندانپزشکی از پزشک به پزشک دیگر متفاوت است.

تعداد مراکزی که با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد دارند نیز محدود است و از طرفی نیز سیستم نوبت‌دهی در این مراکز وقت بسیار زیادی از افراد به ویژه قشر کارگر و کارمند جامعه را می‌گیرد.

واضح است که بخش قابل‌توجهی از مردم به دلیل هزینه‌های بالای دندانپزشکی به درمان‌های خودسرانه و مصرف مسکن روی می‌آورند و از خدمات درمانی این بخش به‌کلی محروم می‌مانند.

به عنوان نمونه مردم جزیره ابوموسی در هرمزگان به دلیل کمبود پرواز به بندرعباس در طول هفته که در واقع یکی از مشکلات اصلی مردم این جزیره است و از طرفی چون این جزیره‌نشینان توان پرداخت هزینه‌های هنگفت برای دندانپزشکی ندارند، در کنار همه این مشکلات و درحالی که هزینه یک عصب‌کشی ساده بدون روکش در بندرعباس چهار میلیون تومان است، کاروان سلامت قرارگاه مردم در آخرین نقطه آبی خاکی ایران اسلامی از ششم دی‌ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در جزیره ابوموسی برپا شد.

بیش از ۵۰ هزار خدمت پزشکی رایگان به مردم هرمزگان ارائه شد

دکتر محمدرضا مهری مشاور امور پزشکی استاندار هرمزگان در این رابطه به درایت نماینده عالی دولت در استان برای راه‌اندازی قرارگاه مردمی اردوهای جهادی استان (قرارگاهِ تسهیل خدمات رسانی) در حوزه‌های مختلف هرمزگان اشاره کرد و
در گفت‌وگو در با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از ابتدای تشکیل دولت مردمی، استاندار هرمزگان به عنوان نماینده عالی دولت سیزدهم قرارگاهی تحت عنوان "قرارگاه مردم" از دهه فجر سال گذشته (۱۲ بهمن ۱۴۰۰) تشکیل داد که وظیفه این قرارگاه در چندین بخش است.

وی افزود: این بخش‌ها شامل رفع کمک‌های معیشتی مردم، ارائه کمک‌های مردمی در بخش درمانی اعم از پزشکی، دانپزشکی به ویژه قشر کم برخوردار شهرها و روستاها در راس آن خدمات‌گیرندگان کمیته امداد و بهزیستی هستند درواقع با راهبری استاندار هرمزگان و پای کار آوردن امکانات درمانگاه ستاد بحران استانداری همچنین حضور جهادی پزشکان مجرب از سراسر کشور و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف توانسته‌ایم شبکه‌ منسجم درمانی در حوزه‌های تخصصی پزشکی ایجاد کنیم.

مشاور امور پزشکی استاندار هرمزگان ادامه داد: از زمان راه‌اندازی این قرارگاه تا کنون، گروه‌های جهادی این قرارگاه فعالیت‌های خود را از حاشیه شهر بندرعباس از محله نخل ناخدا شروع و به لیردف در شهرستان جاسک و خود شهر جاسک، روستای باغ بالا قشم، سندرک میناب و سردشت بشاگرد ادامه دادند.

مهری، حضور در جزیره هرمز در ۲ مرحله جداگانه، سیریک، چارک بندرلنگه، کوهشاه احمدی شهرستان حاجی‌آباد، فین و رضوان، شهر رودان، جغین و بیکاه این شهرستان را از دیگر مناطقی عنوان کرد که گروه‌های جهادی این قرارگاه خدمات مطلوبی را به مردم ارائه دادند.مهری، حضور در جزیره هرمز در ۲ مرحله جداگانه، سیریک، چارک بندرلنگه، کوهشاه احمدی شهرستان حاجی‌آباد، فین و رضوان، شهر رودان، جغین و بیکاه این شهرستان را از دیگر مناطقی عنوان کرد که گروه‌های جهادی این قرارگاه خدمات مطلوبی را به مردم ارائه دادند.

وی با اشاره به استقرار کاروان سلامت قرارگاه مردم در آخرین نقطه آبی خاکی ایران اسلامی تصریح کرد: این گروه جهادی در راستای محکومیت اقدام اخیر بیانیه چندبندی عربستان سعودی در خصوص جزایر سه‌گانه ایران با حضور سفیر چین، با حرکت جهادی خود نشان دادند که این جزیره استراتژیک سرزمین ایران و متعلق به ایران است و جزیره نشینان آن سرمایه‌های اصلی کشورمان هستند که سهم زیادی در عزت و اقتدار کشور دارند.

مشاور استاندار هرمزگان بیان کرد: به دنبال حضور یکماه قبل استاندار به این جزیره، دریافت خدمات دندانپزشکی در صدر خواسته‌های مردم این جزیره ۶ هزار نفری قرار گرفته بود؛ از طرفی به دلیل کاهش رفت و آمد مردم از بوموسی به بندرعباس برای دریافت خدمات دندانپزشکی، حضور این گروه جهادی در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت که خوشبختانه از روز سه‌شنبه ۶ دیماه ارائه این خدمات در سطح وسیعی انجام شد.

ابوموسی دندانپزشک ندارد

دکتر مهری با بیان اینکه ابوموسی دندان پزشک ندارد، ادامه داد: به دلیل اینکه تردد دندانپزشکان به این جزیره دشوار است با حمایت ویژه استاندار استان یک پرواز چارتر شده از تهران (در حال حاضر پرواز از تهران به ابوموسی نیست) این گروه جهادی را به ابوموسی انتقال داده شد که شامل یک گروه ۴۵ نفره از اساتید هیات علمی دانشگاه‌ها و دندانپزشکان متخصص کودکان، ارتودنسی، جراحی و ترمیم در قبال مردم این جزیره احساس مسئولیت کردند و به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در مرکز بهداشت جزیره مستقر شدند.

وی با بیان اینکه این گروه دندانپزشکی در ۲ نوبت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ ، ۱۵:۳۰ تا ۲۰:۳۰ به مردم خدمت ارائه دادند، گفت: در ۱۰ اتاق و در هر اتاق بین سه تا چهار یونیت برپا و همزمان ۴۰ دندانپزشک به ارائه خدمت به جزیره‌نشینان مشغول شدند و به طور میانگین تا چهارشنبه شب نزدیک به ۲ هزار نفر از مردم خدمت رایگان دندانپزشکی دریافت کردند.

به گفته مشاور استاندار هرمزگان، اگر یک فرد عادی در شهر بندرعباس به دندانپزشکی مراجعه کند و پنج دندان خود را بکشد یا پنج نفر یک دندان خود را بکشند، و اگر برای هر دندانی سه تا چهار میلیون حساب کنند، ۲ گروه باید چیزی حدود ۱۵ میلیون پول پرداخت کنند درحالی که تا الان حدود ۲ هزار خدمت رایگان به جزیره‌نشینان بوموسی ارائه شده که از نظر رقمی بالای ۴ میلیارد تومان خدمت است.

مهری ادامه داد: از بهمن سال گذشته همزمان با راه‌اندازی قرارگاه مردم در استان هرمزگان تا کنون بیش از ۴۷هزار خدمت درمانی به مردم استان در شهرستان‌های مختلف بندرعباس، هرمز، حاجی‌آباد، قشم، رودان، میناب، بندرلنگه، ابوموسی، سیریک، بشاگرد و غیره ارائه شده است که با اردوی پانزدهم در ابوموسی این رقم از ۵۰ هزار خدمت عبور می‌کند.

وی هدف‌گذاری قرارگاه مردم در هرمزگان تا عید نوروز ۱۴۰۲ را تا ۱۰۰هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی قرارگاه مردمی تاکنون حدود سه میلیارد تومان برای ارائه خدمات مختلفی که قرارگاه به مردم استان انجام می‌دهد هزینه شده یعنی هر خدمت کمتر از ۵۰ هزارتومان برای دولت تمام شده است.

منطقه کوهشاه احمدی جزو یکی از بخش‌های محروم و کم برخوردار است که به دلیل وجود جاده‌های نامناسب، نیازمند تجهیزات درمانی از جمله چشم پزشکی در قالب‌های مراکز درمانی سیار است.

مشاور استاندار هرمزگان از آغاز خدمت بعدی قرارگاه مردم از نهم دی‌ماه با حضور فوق تخصصی چشم پزشکی به همراه اتاق عمل سیار خبر داد و بیان کرد: درحال حاضر کانکس‌های مجهز به میکروسکوپ و شرایط اتاق عمل متحرک با تریلرهای کامیونی (کشنده) در بخش احمدی به مدت ۷۰ روز برپا شده است.درحال حاضر کانکس‌های مجهز به میکروسکوپ و شرایط اتاق عمل متحرک با تریلرهای کامیونی (کشنده) در بخش احمدی به مدت ۷۰ روز برپا شده است.

به گفته مهری؛ ضمن برطرف کردن مشکلات چشم‌پزشکی توسط این گروه درمانی، همزمان طی این مدت و با استفاده از نیروهای دندان‌پزشک مشکلات دندانی اهالی این منطقه نیز مانند جزیره‌نشینان بوموسی به صفر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۳ دی ماه همزمان با سومین سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی یک گروه دندان‌پزشکی و پزشکی ۴۰ نفره تحت عنوان "اردوی شهید قاسم سلیمانی" نیز به مدت چهار روز در شهرستان پارسیان برای ارائه خدمات درمانی بین مردم این شهرستان حضور می‌یابند.

مشاور استاندار هرمزگان با بیان این جمله که؛ رفع مشکلات کشور و ارائه عدالت اجتماعی در تمامی عرصه‌ها با مشارکت و همدلی میسر است، گفت: مشکلات رفع نمی‌شود مگر با نگاه جهادی و ما باید به این نگاه برسیم که با کار جهادی است که می‌توان پیشرفت کرد و قرارگاه مردم در این استان نیز با همین هدف از بهمن سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده است.

وی تاکید کرد: تردد تمامی پزشکان از محل هزینه مسوولیت اجتماعی صنایع بزرگ اقتصادی تامین شده است و مجموع هزینه این اردو برای یک پرواز چارتر ۲۰۰ میلیون تومان شده است؛ شرکت هواپیمایی هم فقط هزینه سوخت را دریافت کرد به‌گونه‌ای که خلبان و حتی خدمه‌ هواپیما هیچ هزینه‌ای نگرفتند.

به گفته مهری: همچنین قبل از اجرای هر اردوی جهادی یک نشست شورای اداری با حضور نمایندگان سازمان‌ها و ادارات مربوطه به ریاست فرماندار هر شهرستان برگزار می‌شود و همه گروه‌های جهادی از این طرح استقبال کردند و به شدت درخواست اردوهای جهادی زیادی از سراسر کشور داریم.

وی تصریح کرد: برای تدوام این اردوها و فعالیت‌های جهادی قرارگاه با ایده‌های خوبی که از سوی استاندار و افراد صاحب‌نظر انجام شده، یک ساختار اصولی تدوین و طراحی شده است.

همانگونه که در این مصاحبه خواندید، قرارگاه مردم تاکنون بیش از ۵۰ هزار خدمت پزشکی رایگان در مناطق مختلف هرمزگان ارائه کرده است و همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد هر خدمت دندانپزشکی به صورت آزاد بین ۲ تا چهار میلیون تومان و حتی بیشتر هزینه می‌برد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت؛ قرارگاه مردم با اجرای ۱۵ اردوی جهادی پزشکی رقمی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به نفع مردم کار انجام داده که به نوبه خود، کم‌نظیر است و می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر مناطق کشور باشد تا باری از دوش مردم برداشته شود.