بهبود اختلال ریاضی دانش‌آموزان با پژوهش ۲ معلم در فردوس

بیرجند - ایرنا - ۲ معلم پژوهنده شهرستان فردوس با یافتن راهکارهای روانشناختی توانسته‌اند مشکل اختلال ریاضی و نقص توجه در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را بهبود بخشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ملکه سادات سیدی و فاطمه صالحی کامرود در یک اقدام پژوهی موفق به یافتن راهکارهایی برای چالش‌های یادگیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شدند و این طرح آنان عنوان اقدام پژوهی برتر کشور را کسب کرد.

یکی از این معلمان که دکترای روانشناسی تربیتی دارد روز شنبه درباره این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: در طرح «تقویت کارکردهای اجرایی اختلال ریاضی توام با نقص توجه - بیش فعالی» سعی کرده‌ایم چالش‌هایی که در کلاس با آن روبه‌رو هستیم را از طریق پژوهش حل کنیم.

ملکه سادات سیدی افزود: در این طرح تلاش شده ضمن گردآوری شواهد براساس آزمون‌ها یک بسته درمانی - تلفیقی همراه داروی پزشک و مداخلات روانشناختی تهیه کنیم تا با آموزش، اختلال ریاضی توام با نقص توجه را بهبود بخشیم.

وی گفت: طرح برای یک دانش‌آموز دارای نقص توجه اجرا شد و توانستیم با همراهی خانواده و کمک پزشک اختلال او را درمان کنیم.

این معلم پژوهشگر ادامه داد: این اقدام پژوهی تاکید بر آن داشت که به موازات استفاده از روش‌های تلفیقی و راهکارهای فرعی فراوان، خانواده و دانش‌آموز را در مسیر درمان خسته نکنیم.

وی گفت: سعی می‌کنیم با بازی درمانی و تمرکز بر این بازی، نقص توجه را کاهش دهیم البته دانش‌آموز در حاشیه به پزشک هم ارجاع می‌شود.

سیدی تصریح کرد: پیش از این مسیر درمان دانش‌آموزان دچار نقص توجه با دارو طی می‌شد اما با پژوهش به این نتیجه رسیدیم که مداخلات روانشناسی تحصیلی، خانواده درمانی و کودک‌محور، درمان این اختلال را راحت‌تر می‌کند.

این معلم با سابقه ۳۲ سال خدمت در آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه روش یادشده در دوران ابتدایی دنبال می‌شود گفت: بیشترین مشکل دانش‌آموزان در خواندن است که منجر می‌شود در مسیر دروس دیگر همچون املا و ریاضی دچار مشکل شوند لذا باید راهبردهای متناسب با یادگیری دانش‌آموزان افزایش یابد نه اینکه بیشتر حافظه طوطی‌وار به‌کار گرفته شود.

وی افزود: پژوهش برای معلمان یک امر بدیهی و ضروری است زیرا در تمامی محورها می‌تواند مراحل درمانی و آموزشی را بازنگری کند.

سیدی، معلم پژوهنده را عنصر اصلی پیشرفت دانش‌آموزان به‌ویژه در مقطع ابتدایی دانست و گفت: راهبردهای شناختی و عملکردهای کلاس معلم است که می‌تواند بسیار موثر باشد و نباید دانش‌آموزان دچار نقص توجه را فقط به سمت دارو درمانی سوق داد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی امسال ۳۸ نفر در این استان برگزیده حوزه پژوهش شدند که ۲ نفر از معلمان خراسان جنوبی با طرح‌ اقدام‌پژوهی برگزیده کشوری هستند و یک نفر هم از خراسان جنوبی در بخش پژوهش‌سرای برتر، رتبه کشوری کسب کرده است.

همچنین سه طرح از جمله پژوهش داستان گویی، طراحی و ساخت دنیای نور و طرح تبدیل بیابان‌ها به زمین کشاورزی حاصلخیز با استفاده از نانورس مایع در سطح دانش‌آموزی برگزیده کشوری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha